قرنطینه های مرزی از نقاط آسیب پذیر کشاورزی است

الماسی یکی از نقاط خطرسازی و آسیب پذیر در بخش کشاورزی را قرنطینه های مرزی دانست و گفت: کشور ما در زمره کشورهایی است که باید پروتکل های بین المللی را رعایت کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از انزلی، « مسعود الماسی» امروز (دوشنبه،۳خرداد) در اولین جلسه کارگروه کشاورزی و امنیت غذایی پدافند غیر عامل که به میزبانی اداره کل شیلات گیلان برگزار شد گفت: با توجه به فعالیت مستمری که در قرنطینه های نباتی و دامی انجام می شود تا محصولات صادراتی عاری از آفات و بیماری ها باشند، پس باید بر محصولات وارداتی هم نگاه و حساسیت ویژه ای داشته باشیم.

 

مدیر کل جهاد کشاورزی گیلان با تاکید بر ضرورت تقویت قرنطینه های نباتی در نقاط صفر مرزی گفت: از پدافند غیرعامل تقاضا داریم با نگاه ویژه در انعکاس نظرات فنی از طریق اداره کل پدافند غیر عامل در تصمیماتی که در مرکز گرفته می شود، کمک کنند.


وی قرنطینه‌ها را بخشی از نگاه حاکمیتی جامعه دانست و افزود: متاسفانه در سال‌های گذشته با کاهش شدید نیروهای متخصص اعتبارات و امکانات مواجه بودیم. اگر امروز شاهد برخی آفات و بیماری‌ها هستیم که در این منطقه رایج نبود به دلیل عدم حضور در مناطق صفر مرزی است و تا امروز نتوانستیم این آفات را در کالاهای وارداتی تشخیص دهیم.

 

الماسی خاطرنشان کرد: برخی از این آفات امروز به عنوان یک آفت بومی و منطقه ای شناخته شده اند در حالی که ما در چند سال پیش این آفات را در منطقه نداشتیم.


وی ورود کالا به صورت قاچاق و عدم دقت در قرنطینه را یکی از دلایل ورود این آفات به منطقه دانست و اضافه کرد: پدافند غیرعامل فرصت مغتنمی است که می تواند با تمرکز و تهییج عوامل تصمیم گیر کمک بزرگی برای حل مشکلات و پیشگیری از آسیب هایی باشد که در این حوزه ما را تهدید می کند.

 

وی در ادامه با اشاره به دپوی مواد سمی تاریخ گذشته در گیلان گفت: این مواد سمی با عنوان سموم آفت کش که از دهه ۴۰ باقی مانده پس از انقضاء در جایی دپو شده و با روش های معمول امکان امحاء آن ممکن وجود ندارد و بدون تردید باید از شرکت های تخصصی برای از بین بردن این مواد کمک گرفت که نیازمند اعتبار ویژه است.


گفتنس است،اولین جلسه کارگروه کشاورزی و امنیت غذایی پدافند غیر عامل در سال جاری با حضور مدیر کل پدافند غیر عامل استانداری گیلان، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان و سایر اعضاء با موضوع شناسایی تهدیدات زیستی و آسیب های ناشی از زیرساخت ها در اداره کل شیلات گیلان برگزار شد.
 

 

 

 

کد خبر 1059828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha