آزادسازی خرمشهر یک معجزه الهی بود

سوم خرداد ماه سالروز حماسه عظیم و مقتدرانه آزادسازی خرمشهر قهرمان توسط فرزندان برومند ایران اسلامی است که نه تنها یک واقعه تاریخی بود بلکه یک معجزه الهی به شمار می‌رفت.

خبرگزاری شبستان _ منطقه آزاد اروند: سال ۵۹ بود که ایران گرفتار جنگ تحمیلی از سوی رژیم بعث عراق به فرماندهی صدام جنابتکار شد و خرمشهر و آبادان و استان خوزستان متحمل خسارات فراوانی شدند.

 

سوم خردادماه که سالروز آزادی خرمشهر از دور فقط یک حادثه تاریخی است و برای ملت ایران هیجان‌آور و افتخارآمیز است اما این روز از نزدیک شبیه یک معجزه بزرگ الهی بود. این جمله ای از سخنان گوهربار رهبر معظم انقلاب اسلامی است که اول خرداد ماه سال ۸۱ به موضوع عملیات بیت‌المقدس اشاره داشتند.

 

عملیات بیت المقدس در منطقه جبهه جنوبی (غرب رود کارون)،‌ با رمز عملیات «یا علی بن ابیطالب علیه السلام» در تاریخ (۱۰ اردیبهشت تا ۳ خرداد ۱۳۶۱) آغاز شد و مهمترین اهداف آن آزادسازی شهرهای خرمشهر و هویزه و همچنین خارج کردن شهرهای از برد توپخانه دشمن بود.

 

رژیم بعث عراق با اشغال خرمشهر می‌کوشید مهمترین اهرم فشار خود را برای واداشتن ایران به شرکت در مذاکرات صلح، حفظ کند و متقابلا آزادسازی این شهر می‌توانست نماد اثبات برتری ایران در جنگ تحمیلی باشد.

 

با توجه به اهمیت این منطقه در تعیین سرنوشت جنگ، عملیات «بیت‌المقدس» را سپاه و ارتش طراحی و اجرا کردند و عملیات پشتیبانی را قرارگاه فجر که از عملیات «فتح‌المبین» در منطقه مانده بود در فکه انجام داد که حدود ۲ هزار نفر از سربازان رژیم بعث عراق را اسیر گرفت.

 

در منطقه عملیات اصلی، در مرحله اول، جاده اهواز- خرمشهر از کیلومتر ۶۸ تا کیلومتر ۱۰۳ تصرف، تثبیت و کلیه رخنه‌ها ترمیم شد و در مرحله دوم، ضمن آزادسازی مسافت بیشتری از این جاده، پیشروی به سمت مرز در محدوده ایستگاه «حسینیه» آغاز شد.

 

رژیم بعث عراق هراسان از تکرار «فتح‌المبین»، از منطقه وسیعی در شامل پادگان حمید، هویزه و جفیر، ۲ لشکر خود را عقب کشید تا آنها را از انهدام برهاند و در مرحله سوم، تهاجم برای آزادی خرمشهر آغاز شد، اما هوشیاری و تمرکز نیروهای دشمن در خطوط پدافندی موجب شد، ماموریت نیروهای خود به انجام نرسد.

 

در مرحله چهارم که قرارگاه فجر نیز در کنار سه قرارگاه قدس، فتح و نصر وارد عملیات شده بود، انسداد جاده خرمشهر- شلمچه و تامین «نهر عرایض» و «پل‌نو» موجب شد که نیروهای بعثی تسلیم شوند و در نتیجه خرمشهر در ساعت ۱۱ صبح روز سوم خرداد ۱۳۶۱ آزاد شود و طنین صدای رعد آسای الله اکبر تمام خرمشهر را فرا گرفت و با این صداها فرماندهان لشکرها و تیپ های عراقی تلگرافی مبنی بر اینکه ایرانی ها آمده اند به گوششان می رسید.

 

عملیات غرور آفرین بیت المقدس و فتح خرمشهر دارای ابعاد بسیار مختلفی بود، رزمندگان جان برکف در این عملیات با حضورشان کاری کردند که سالیان سال در ذهن ها ماندگار شوند.

 

فتح خرمشهر درست زمانی به وقوع پیوست که عراقی ها بر این باور رسیده بودند که پیروز میدان هستند اما به یکباره ورق برگشت و جوانان از جان گذشته این مرز و بوم با اقتدار، صلابت و برنامه ریزی دقیق در دل های بعثی ها هراس گذاردند، ترسی که باعث شد تا همه آنها پا به فرار گذارند.

 

عبدالعزیز قادر السامرائی یکی از فرماندهان رژیم بعث عراق (فرمانده گردان تیپ ۸۰۲) که آن زمان در خرمشهر مستقر بودند کتاب خاطرات خود را تحت عنوان اعترافات به ترجمه عبدالرسول رضاگاه توسط انتشارات سوره مهر منتشر کرده که از این خاطرات به عنوان روزهای تلخ خرمشهر یاد کرده و می گوید: مردم با جان و دل از خرمشهر دفاع می کردند و ترس و اضطراب را در دل های ما می انداختند؛ برخی از روزها بسیجیان یک تنه در برابر آتش عظیم عراق ایستادند و به همه دنیا نشان دادند که حق با آنهاست.

 

عبدالعزیز در کتاب خود خاطرات گوناگونی را مطرح می کند که همه آنها بیانگر ناامیدی دشمن است، خاطراتی که نشان می دهد چه بلایی بر سر مردم مظلوم خرمشهر آمده و چه جوان هایی که جان خود را فدا کردند تا خرمشهر آزاد شود و اکنون کشور جمهوری اسلامی ایران در امنیت به سر ببرد.

 

در این عملیات هشت لشکر و ۱۵ تیپ مستقل رژیم بعث از ۵۰ تا ۸۰ درصد آسیب جدی دیدند. با اتمام این جنگ بازسازی برای شهرهای آسیب دیده آغاز شد؛ بازسازی به اتمام رسید اما خرمشهر و آبادان همچنان در نوبت مانده اند.

 

خرمشهر و آبادان با وجود اینکه سالانه میزبان مهاجران و مسافران بسیاری با این حال به لخاظ عمرانی هنوز جانی آباد نشده و همچنان در محرومیت به سر می‌برند.

 

کد خبر 1059861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha