۲میلیون و ۴۰۰هزار واجد شرایط رأی در مازندران وجود دارد/ پیگیر حفظ توأمان سلامت انتخابات و رأی دهندگان هستیم

حسن نژاد به کرونا و محدودیت هایی که این مهمان ناخوانده برای انتخابات رقم زده اشاره کرد و گفت: تلاش داریم با ابتکارات نو و کارساز سلامت انتخابات و رأی دهندگان توأمان با هم حفظ شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، «حسین حسن نژاد» امروز(3خرداد) در نشست هم اندیشی با مدیران مسئول و سرپرستان رسانه های مکتوب و مجازی محلی و کشوری در محل استانداری مازندران ضمن گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر قهرمان، اظهار کرد: حماسه آزادسازی خرمشهر از جمله حوادث بسیار اثرگذار در جریان انقلاب اسلامی بود.

 

رئیس ستاد انتخابات مازندران با بیان اینکه مازندران 28خرداد ماه سال جاری سه انتخابات ریاست جمهوری، میان دوره ای مجلس خبرگان رهبری و شوراهای اسلامی شهر و روستا ها را تجربه خواهد کرد، بیان کرد: قطعا می توانیم با کمک دستگاه‌های اجرایی و با پای کار آوردن مردم انتخاباتی باشکوه و آگاهانه برگزار کنیم.

 

وی ضمن تشریح وضعیت فرآیند انتخابات در استان، بیان کرد: برای کسب کرسی در شورای اسلامی شهرهای مازندران در ۶۲ حوزه انتخابیه ۲ هزار و ۲۲۸ نفر ثبت نام کردند .

 

حسن نژاد گفت: در مرحله بررسی صلاحیت‌های نامزدها از مجموعه ۲ هزار و ۲۲۸ نفری که ثبت نام کرده بودندو ۸۷ نفر انصراف دادند، باقیمانده که هزار و ۱۴۱ نفر بودند از این تعداد از جانب هیات نظارت اجرایی هزار و ۸۰۰ نفر تایید صلاحیت شده و ۳۴۱ نفر در مبنای بررسی هیات اجرایی و به‌علاوه اظهار نظر مراجع چهارگانه رد صلاحیت شدند، در هیات نظارت شهرستان از این‌ مجموعه تایید صلاحیت‌شدگان قبل از رسیدگی از همین عدد ۲۱ نفر انصراف دادند و باقیمانده به هزار و ۷۷۹ نفر رسید که از همین تعداد هم حدود هزار و ۳۶۹ نفر تایید شده و ۴۱۰ نفر رد صلاحیت شدند.

 

وی یادآور شد: شکایات ۷۵۱ نفری که از سوی هیات نظارت شهرستان بررسی شد، ۱۵۸ نفر تایید و شکایت ۵۹۱ نفر رد شد، با این تعداد افراد کار را پیش می‌بریم، در ارتباط با رد صلاحیت‌ها ما مجموعا حدود ۵۸۹ نفر به استناد دو بند آماری مهم رد صلاحیت شدند که اگر این آمار به واقعیت نزدیک باشد می تواند برای ما در حوزه های اجتماعی به عنوان آمار انگیزه ای شود تا تامل بیشتری کنیم؛ ۴۱۶ نفر و ۱۸۳ نفر به واسطه عدم التزام و متجاهران به فساد، رد صلاحیت شدند یعنی ۵۰ درصد نامزدها! که باید مورد بررسی قرار بگیرد.

 

حسن نژاد اضافه کرد: مجموعا ۵۴۴ کرسی شورا در استان داریم که ۳۳۶ کرسی اصلی و مابقی علی البدل هستند، رقابتی که در بین کاندیداهای شوراهای اسلامی در سطح استان بر روی کرسی اصلی و فرعی وجود دارد حدود ۲.۶ درصد است که در شهرهای بزرگ عدد متناسب با شهر بیشتر است، در بخش شوراهای اسلامی روستاها ۱۶ هزار و 402 نفر برای ۲ هزار و ۴۹۶ روستا ثبت نام کردند، در حوزه نام‌نویسی شورای روستا تغییر محسوسی اتفاق نیفتاده است، بیش از ۵۰ درصد از مجموعه ثبت نام‌ها در شوراهای اسلامی روستاها به‌واسطه مداخله بوده است یعنی تمایلی به ثبت نام وجود نداشت.

 

معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران گفت: تعداد نامزدهای انتخاباتی در تنها یک روستا به حد نصاب نرسید چرا که جمعیت زیر ۲۰ هزار نفر دادند در فهرست روستاها هستند ولی واجد شرایط برگزاری انتخابات نیستند، از مجموعه کسانی که نام‌نویسی کردند بینشان ۱.۹ درصد رقابت وجود دارد، ممکن است برخی از روستاها از نصاب جمعیت قانونی برای برگزاری انتخابات برخوردار نباشند.

 

حسن نژاد با اعلام اینکه تعداد واجدان شرایط در مازندران ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر است، خاطرنشان کرد: ۵۱ هزار نفر از این تعداد رای اولی هستند.

 

وی از ایجاد ۴ هزار شعب اخذ رای به جهت جلوگیری از ازدحام جمعیت در شعب با هدف جلوگیری از انتقال ویروس کرونا خبر داد و افزود: همچنین ۵۰ هزار نفر هم در انتخابات پیش رو با ستادانتخابات استان همکاری می‌کنند

 

رئیس ستادانتخابات استان مازندران با اشاره به منویات رهبری در حوزه امیدآفرینی با هدف مشارکت حداکثری در انتخابات، گفت: در حوزه امید آفرینی مشکل داریم هنوز تنور انتخابات داغ نشده و بحث انتخابات در خانه ها نرفت تا مردم براساس سلایق خود انتخاب داشته باشند ما موظف هستیم داده و محتوا بدهیم تا مردم در پای صندوق رای نظر خود را اعمال کنند.

 

وی با بیان اینکه در انتخابات گذشته حدود ۹۰درصد مشارکت داشتیم، ادامه داد: برخی به گونه ای عمل کردند که افراد می گویند کار با دولت ها مرتفع نمی شود و ممکن است با این شیوه دلسرد کردن ملت، میزان مشارکت کاهش پیدا کند که اگر مردم معتقد هستند دولت موفق نیست باید با اطلاع رسانی درست از عملکرد دولت دوازدهم، مردم را  پای کار بیاوریم.

 

حسن نژاد به اهمیت و جایگاه شوراهای اسلامی شهر و روستاها، تصریح کرد: مردمي تر شدن و مشارکتي تر شدن اداره امور کشور و بهره گيري از توان ملت از جمله ثمرات شکل گيري شوراهاست. و بسياري از امور شهرها و روستاها با همین شورا ها مرتفع شده اند، این درست نیست به واسطه عملکرد نامطلوب تعدادی از اعضای شوراهای شهر وروستا اصل این موضوع را زیر سوال ببریم و بگوییم همه شورا ها دزد هستند.

 

وی با بیان اینکه کاندیداها بگویند اشتباه کردم حرکت مبارکی است و می تواند موجب جلب مشارکت مردم شود، افزود: اذعان به اشتباه یک حرکت رو به جلوست.

 

حسن نژاد به کرونا و محدودیت هایی که این مهمان ناخوانده برای انتخابات رقم زده اشاره کرد و گفت: باید فضای رسانه ای جایگزین مناسب برای ایجاد شور انتخاباتی شود تا مبنای قضاوت شود و مردم به درستی کاندیداهای اصلح را انتخاب نمایند.

 

وی با بیان اینکه اجازه نخواهیم داد به جهت شیوع کرونا، انتخابات خدای ناکرده خدشه ای به سلامت ملت وارد کند، اظهار کرد: همچنین تلاش داریم با ابتکارات نو و کارساز سلامت انتخابات نیز حفظ شود.

 

حسن نژاد با بیان اینکه در کشور حدود ۶۰میلیون واجد شرایط رای دادن داریم و حدود سه برابر تعرفه داریم که در پایان فرآیند رای گیری باقی تعرفه ها به صورت قانونی امحا خواهد شد، گفت:  همچنین از جهت ملاحظات صحت انتخابات تعداد تعرفه ها مدیریت می شوند اما تعرفه به اندازه کافی در اختیار شعب قرار داده خواهد شد.

 

کد خبر 1059886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha