استراتژی کانون های فرهنگی برای عمران معنوی مساجد

عمران معنوی مساجد مقوله مهم و مورد تاکید که کانون های فرهنگی وهنری در این خصوص نقش کاربردی و استراتژیکی دارند.

خبرگزاری شبستان اصفهان: عمران مادی و معنوی مساجد به قدری توصیه شده که کمترین خدمت در این حوزه شایسته بزرگترین تقدیرهای الهی است و چه سعادتی که نصیب افراد صاحب نظر و عاشقی که پایگاه های دینی را تقویت، آباد و زنده می کنند.

 

ساخت وسازهای زیادی که در مساجد از گذشته تاکنون بر پایه حمایت های مردمی صورت گرفته حس خوبی را در بین صاحب دلان ایجاد کرده و کمتر کسی بوده که در این مسیر قدمی برنداشته و همواره همه سعی بر نقش آفرینی بر این حوزه داشته اند.

 

ساخت و ساز، مدیریت و هزینه های جاری مساجد بر عهده مردم قرار گرفته و وابستگی به دولت ها نداشته اند و اگرچه مسئولان در بخشی از هزینه ها مساعدت کرده اند اما بخش عمده این بودجه و نیازها از سوی مردم تامین شده است.

علاوه بر عمران مادی و هزینه های جاری، عمران معنوی که برگرفته از اقدامات فرهنگی و مذهبی است مورد توجه بوده و بنای ساختمانی بستری برای انجام این دسته از اقدامات است و حتی این موضوع  برتری بر ساختمان سازی و توسعه زیرساختی داشته است.

 

متخصصان دینی بر این باورند که تفسیر و نوک پیکان آیه شریفه سوره توبه «إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَی الزَّکَاةَ وَلَمْ یَخْشَ إِلَّا اللَّهَ فَعَسَی أُولَئِکَ أَنْ یَکُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِینَ؛ مساجد خدا را تنها کسانی آباد می‌کنند که به خدا و روز بازپسین ایمان آورده و نماز برپا داشته و زکات داده و جز از خدا نترسیده‏‌اند پس امید است که اینان از راه‏یافتگان باشند» به سمت عمران معنوی قرار گرفته است.

 

توصیه و کارکردهای مساجد نیز بر پایه فعالیت های معنوی ریل گذاری شده که تحقق این مهم به حضور متخصصان، خیرین، جوانان و افراد صاحب نظر می باشد تا در کنار همدیگر بر این جریان حرکت کنند.

 

مراکز فرهنگی مساجد مثل هیات های مذهبی، بسیج و کانون های فرهنگی و هنری مساجد بهترین فرصت برای احیا این کارکردها و توسعه عمران معنوی هستند و هرچه قدر این فرصت ها تقویت شود آنگاه این بخش از توسعه نیز به ثمر نشسته است.

 

*ابزارهای و امکانات متنوع فرهنگی و هنری کانون های مساجد

 

کانون های فرهنگی و هنری مساجد به دلیل ظرفیت ها و قابلیت های گسترده فرهنگی، هنری، تبلیغاتی، رسانه ای، فضای مجازی و انسجام یافتگی در فعالیت ها یک نقش استراتژیکی دارند.

 

ابزارهای گسترده فرهنگی و هنری که در اختیار کانون های فرهنگی و هنری قرار گرفته و ماموریت مردمی و وابسته به مشارکت اجتماعی توانسته نقش خوبی را برای توسعه عمران معنوی داشته باشد که این کارکرد بیش از سایر مراکز فرهنگی نیز بوده است.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان با اشاره به 12 سرفصل اقدام  منسجم کانون های فرهنگی و هنری در مساجد کشور، گفت: این هماهنگی فرصت های زیادی را ایجاد می کند و یک صدایی و اتحاد را ایجاد کرده است.

 

حجت الاسلام «محمدرضا نیستانی» ادامه داد: فعالیت های هنری و فرهنگی متناسب با جایگاه مسجد ظرفیت بالایی برای جذب جوانان و نوجوانان بوده و این موضوع یک شاخص و استراتژی جدی است.

 

وی با بیان اینکه زیست بوم مجازی کانون های فرهنگی و هنری مساجد مانع از تعطیلی عمران معنوی مساجد شده، یادآورشد: در دوران کرونا فعالیت های فرهنگی بر این پایه عرضه شد و بهره گیری از فضای مجازی در مقابله با تهاجم فرهنگی کارگشا بود.

*جلوه مردمی کانون های مساجد

 

جلوه مردمی کانون ها شاخص و استراتژی دیگری بر پیکره کانون ها می باشد که مدیریت مردمی کانون های فرهنگی و هنری مساجد یک مولفه اساسی است و این مورد مانع از تعطیلی این مراکز بر اساس تغییر نگرش های دولت ها و کاهش بودجه و مواردی از این قبیل می شود.

 

بسیاری از مراکز وابسته به دولت در مقاطع مختلف دستخوش تغییراتی شده اند و برخی حرکت آن ها متوقف شده که این از چالش های وابستگی ها است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان که موضوع مدیریت مردمی کانون های مساجد را وجه امتیاز این مراکز می داند، در این خصوص گفت: کانون های مساجد یک ظرفیت عظیم مردمی هستند و نباید وابسته به تشکیلات دولتی بشوند.

 

حجت‌الاسلام «رمضانعلی معتمدی» با بیان اینکه رمز موفقیت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد مردمی بودن این مراکز است، تصریح کرد: نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد، تسهیل گری، حمایت و نظارت است.

 

وی ادامه داد: فعالیت این مراکز در مساجد  مدیریت مردمی آن ها می تواند افق های بلندی را برای فعالیت های فرهنگی کانون ها ترسیم کند.

 

*پراکندگی و گستردگی تقسیم کانون های مساجد

 

پراکندگی و گستردگی تاسیس کانون های فرهنگی و هنری مساجد یک فرصت محسوب می شود چرا که همین موضوع به توسعه عملکرد و عدالت فرهنگی کمک می کند.

 

دور دست ترین و کم برخوردارترین مناطق کشور نیز به اندازه و سهم خود از نعمت خدمات کانون های فرهنگی و هنری مساجد بهره می برند و اگر نگاه ویژه نهادهای دولتی و خیرین نیز به این مراکز معطوف شود برای کاهش محرومیت فرهنگی نیز کارگشا خواهند بود.

 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تیران و کرون با بیان اینکه این شهرستان دارای بخش روستایی است، گفت: بخش عمده ای از جمعیت این منطقه در روستاها ساکن هستند و وجود کانون های فرهنگی و هنری در مساجد روستایی در توزیع خدمات فرهنگی نقش داشته است.

«اقبال صالحی» ادامه داد: جوانان و اهالی روستاها با فعال سازی کانون های مساجد قادر به دریافت خدمات گسترده فرهنگی و هنری خواهند بود که نتایج آن به اقشار مختلف به ویژه جوانان و نوجوانان می رسد.

 

نیاز به حمایت از مراکز فرهنگی و هنری مساجد

تنوع و گستردگی و جلوه های مردمی مهمترین استراتژی های کانون های فرهنگی و هنری مساجد در عمران معنوی به حساب می آید که باید روز به روز تقویت شود و قطعا افرادی که در این مسیر تلاش می کنند و دعاگوی جوانان و متولیان این مراکز هستند از اجر عظیم آن برخوردار خواهند شد.

 

نقش کارآمد و مهم کانون های فرهنگی و هنری مساجد نباید فراموش شود بلکه باید تقویت و روز به روز بر حمایت از آن و ایفا نقش در این مراکز نیز افزوده شود.

کد خبر 1059891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha