تالاب عینک رشت ثبت ملی می شود

جهانی گفت: تالاب عینک، تنها تالاب درون شهری شهر رشت به عنوان میراث طبیعی ثبت ملی می شود.

«ولی جهانی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت اظهارکرد: تالاب عینک یکی از زیستگاه های طبیعی در غرب شهر رشت است و به منظور حفاظت بیشتر از این تالاب، پرونده شناسایی و معرفی این تالاب برای ثبت در فهرست آثار طبیعی ملی، به دبیرخانه شورای ثبت کشور ارسال می گردد.

 

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با بیان اینکه این تالاب زیستگاه بسیاری از پرندگان مهاجر است، تصریح کرد: بخشی از منبع ذخیره آب این تالاب چشمه های زیرزمینی است و مهمترین آفت این تالاب، گیاه مهاجم سنبل آبی و اخیرا لاک پشت گوش قرمز است.

 

جهانی با تاکید بر آزادسازی حریم این تالاب تصریح کرد: متاسفانه هنوز در حریم این تالاب ساخت و ساز می شود و ریختن نخاله های ساختمانی در حریم و داخل تالاب و ورود آلاینده های خانگی و صنعتی به این تالاب، موجب آسیب به این تالاب شده است.

 

گفتنی است، تالاب عینک به طول پنج هزار متر و عرض متغیر ۱۵۰متر در غرب شهر رشت قرار دارد و به صورت نواری در مسیر ارتباطی رشت- فومن کشیده شده است. ماهی خورک، پلیکان پا خاکستری، چرخ ریسک سر آبی، حواصیل شب، کشیم بزرگ، کاکائی سر سیاه کوچک، چنگر نوک سرخ، سینه سرخ و باکلان بزرگ برخی از گونه های حیات وحش این تالاب است و در فصل زمستان و با سردشدن هوا در منطقه سیبری، تالاب عینک مقصد زمستان‌گذارنی پرندگان مهاجر می شود. اول بار« جیمز فریزر بازرگان انگلسیی» (۱۸۳۴م) نام آن را در سفرنامه اش ثبت کرد. او که در زمان فتحعلیشاه قاجار به دیدار این تالاب رفته بود، در سفرنامه اش نام آن را « اینوک» نوشت. گفته شده،کشیدگی ۲پهنه آبی این تالاب به شکل عینک تصور می شود و به همین دلیل به تالاب عینک مشهور شده است.

کد خبر 1059974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha