پیش‌بینی تداوم رشد اقتصادی مثبت در سال جاری/تفاوت رشد اقتصادی و نقدینگی عامل اصلی تورم در کشور

نتایج آمارگیری از قیمت مصالح ساختمانی در شهر تهران، پیش‌بینی تداوم رشد اقتصادی مثبت در سال جاری، قیمت نفت ثابت ماند، تفاوت رشد اقتصادی و نقدینگی عامل اصلی تورم، هر عدد سکه امامی به ۱۰ میلیون و ۱۶۶ تومان برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز سه شنبه چهارم خرداد شبستان به شرح زیر است:

نتایج آمارگیری از قیمت مصالح ساختمانی در شهر تهران

مقایسه‌ متوسط قیمت تمامی ١٨٩ قلم مورد آمارگیری این دوره نسبت به دوره‌ی قبل، نشان می‌دهد که «تیرآهن بال پهن نمره ١٨» با ١٢١,٢ درصد دارای بیش‌ترین افزایش و «ورق گالوانیزه کرکره ای» با ١٩.٠ درصد دارای بیش‌ترین کاهش بوده‌اند.

‌طرح آمارگیری از قیمت مصالح ساختمانی از سال ١٣٦٥ به‌ صورت شش‌ماهه در سطح شهر تهران توسط مرکز آمار ایران اجرا می‌شود. در این آمارگیری، اطلاعات مربوط به قیمت مصالح ساختمانی (١٨٩ قلم) با مراجعه به تولیدکنندگان یا عمده‌فروشان مصالح ساختمانی جمع ‌آوری می‌ شود. آمارهای مربوط به نیمه‌ دوم سال ١٣٩٩ به‌ صورت زیر است:

مقایسه‌ متوسط قیمت تمامی ١٨٩ قلم مورد آمارگیری این دوره نسبت به دوره‌ قبل، نشان می‌دهد که «تیرآهن بال پهن نمره ١٨» با ١٢١,٢ درصد دارای بیش‌ترین افزایش و «ورق گالوانیزه کرکره ای» با ١٩.٠ درصد دارای بیش‌ترین کاهش بوده‌اند. مقایسه‌ با دوره‌ مشابه سال قبل نیز نشان می‌دهد که تمامی اقلام به جز «لمبه چوبی» با ٠.٢ درصد کاهش قیمت، همگی داری افزایش قیمت بوده اند که بیش‌ترین افزایش قیمت مربوط به «تیرآهن نمره ٢٤»  با ٢٠٠.٩درصد است.

مقایسه‌ متوسط قیمت ١٠ قلم مهم مورد آمارگیری این دوره نسبت به دوره‌ قبل نشان می‌دهد که «آجرفشاری» با ٥٦,١ درصد دارای بیش‌ترین افزایش و «تیرآهن نمره ١٤» با ١٣.٧ درصد دارای بیش‌ترین کاهش بوده‌اند. مقایسه‌ با دوره‌ مشابه سال قبل نیز نشان می‌دهد که بیش‌ترین افزایش قیمت مربوط به «گونی چتایی ٩×٤٥» با ١٩٢.٤درصد و کمترین افزایش  قیمت مربوط «اجرفشاری» با ٨٥.٦ درصد بوده است.

 

پیش‌بینی تداوم رشد اقتصادی مثبت در سال جاری

عبدالناصر همتی در «چهل و نهمین اجلاس هیات مدیره اتحادیه پایاپای آسیا»که به صورت مجازی برگزار شد،‌ در خصوص آخرین اقدامات و دستاوردهای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۹ گفت: سال ۱۳۹۹ در ایران در شرایطی آغاز شد که به دنبال تشدید تحریم‌های ظالمانه اولیه و ثانویه آمریکا، فعالیت‌های مالی و اقتصادی ایران با اختلالاتی مواجه شد. کاهش صادرات نفتی و نتیجتاً کاهش منابع ارزی کشور همراه با مشکلات پیش‌آمده در زمینه دسترسی به دارایی‌های ارزی کشور در بانک‌های خارجی درنتیجه تحریم‌های یاد شده، عامل اصلی بی‌ثباتی بازار ارز و به دنبال آن سایر بازارها در اوایل سال ۱۳۹۹ بود. رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به شیوع ویروس کرونا تصریح کرد: از سوی دیگر، شیوع ویروس کرونا که از اواخر سال ۱۳۹۸ آغاز شده بود، در سال ۱۳۹۹ نیز تداوم یافت و علاوه بر تحمیل فشار سنگین بر بخش بهداشت و درمان کشور، مشکلات مضاعفی را برای اقشار مختلف مردم و نیز کسب‌وکارهای فعال در بخش‌های مختلف اقتصادی به وجود آورد. 

وی افزود: علاوه بر این، شیوع ویروس کرونا زمینه‌ساز افزایش نرخ ارز و پیامدهای منفی ناشی از آن بود. در چنین شرایطی، بانک مرکزی مطابق با اهداف و رسالت خود در مهار تورم و کمک به رشد اقتصادی، در سال ۱۳۹۹ مجموعه تدابیر و اقداماتی را در قالب سیاست‌های پولی و اعتباری، ارزی و نظارتی در دستور کار قرار داد.

همتی به مهمترین اقدامات بانک مرکزی برای مدیریت نقدینگی و مهار تورم در سال ۱۳۹۹ اشاره کرد و گفت: سیاست‌گذاری پولی در چارچوب هدف‌گذاری تورم با استفاده از عملیات بازار باز و هدف‌گذاری میانی نرخ سود بازار بین بانکی به شکل تعیین نرخ سود سیاستی، از جمله این موارد بوده است.

وی تأکید کرد: گسترش فعالیت کارگزاری بانک مرکزی با هدف کاهش هزینه‌های معاملاتی، تسهیل دسترسی بانک‌ها و موسسات مالی غیربانکی به اوراق بدهی دولتی و بهبود ترازنامه آنها و نیز اتکای تامین مالی دولت از محل فروش اوراق بهادار از دیگر اقدامات بانک مرکزی برای مدیریت نقدینگی و مهار تورم در سال ۱۳۹۹ بوده است.

 

قیمت نفت ثابت ماند

روز سه‌شنبه قیمت نفت با حفظ بالاترین سطح در طول هفته گذشته و پس از جهش سه درصد قبلی ثابت ماند. همچنین احتمال بازگشت زودهنگام صادرات نفت ایران به بازارهای بین المللی نفت خام، کاهش یافته است. معاملات آتی نفت خام برنت با ۶ سنت کاهش به ۶۸ دلار و ۴۰ سنت در هر بشکه رسید، در حالی که دوشنبه جهش ۳ درصدی داشت. معاملات آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۸ سنت افت به ۶۵ دلار و ۹۷ سنت در هر بشکه رسید، در حالی که ۳.۹ درصد رشد قبلی داشت.

قرار است مذاکرات غیر مستقیم ایالات متحده و ایران این هفته در وین از سر گرفته شود. پس از تمدید توافق نظارت بر برنامه اتمی این کشور در خاورمیانه، مذاکرات احیا شدند. با وجود نگرانی از اینکه ایران به زودی فروش نفت را در صورت توافق و لغو تحریم های صادرات نفت خام، آغاز می کند، قیمت ها سریع تر کاهش می یافت، اما گفتگوها قطعی نبوده است.

به گفته یک تحلیل گر بازار، وزیر امور خارجه ایالات متحده بلینکن اظهار داشت که هیچ نشانه ای مبنی بر تمایل ایران به اجرای تعهدات هسته ای وجود ندارد. هنوز بهبود جهانی از همه گیری COVID-۱۹ بسیار ناچیز است که گویای ادامه چشم انداز متفاوت تقاضای نفت است.

مناطقی از اروپا و ایالات متحده ابتلا و مرگ و میر کمتری را ثبت کرده، دولت ها را وادار به کاهش محدودیت ها می کنند، اما در مناطق دیگری مانند هند که سومین واردکننده بزرگ نفت در جهان به شمار می رود، نرخ ابتلا و مرگ و میر هنوز هم بالا است. روز دوشنبه داده های دولت نشان داد که افزایش ۲۴ ساعته موارد ابتلای جدید کرونا در هند، با ۲۲۲ هزار و ۳۱۵ مورد بیشترین افزایش است، اگرچه در اوایل این ماه تعداد ابتلای روزانه بیش از ۴۰۰ هزار نفر بوده است.

 

قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۰ میلیون و ۱۶۶ تومان رسید

امروز (سه شنبه ۴ خرداد) هر گرم طلا ۱۸ عیار به یک میلیون و ۳۶ هزار تومان و انس جهانی طلا  به ۱,۸۸۳.۶ دلار رسید. همچنین قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۰ میلیون و ۱۶۶ تومان، هر عدد سکه بهار آزادی ۱۰ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و هر عدد سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (سه شنبه ۴ خرداد) قیمت هر دلار آمریکا به ۲۲۴,۱۱۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو به ۲۷۴,۲۹۰ ریال و قیمت هر پوند به ۳۳۲,۵۱۰ ریال رسید.

 

بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۶ ارز را برای امروز اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۱۱ ارز کاهش و ۲۶ ارز افزایش یافت. همچنین نرخ ۹ ارز هم بدون تغییر باقی ماند. هر دلار آمریکا برای امروز (سه شنبه چهارم خردادماه ۱۴۰۰) بدون تغییر نسبت به روز گذشته به مبلغ ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس به قیمت ۵۹ هزار و ۴۱۲ ریال و هر یورو نیز به قیمت ۵۱ هزار و ۲۷۸ ریال اعلام شد.  هر فرانک سوئیس ۴۶ هزار و ۷۹۸ ریال، کرون سوئد ۵ هزار و ۴۶ ریال، کرون نروژ ۵ هزار و ۲۴ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۸۹۶ ریال، روپیه هند ۵۷۷ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۹ هزار و ۶۶۲ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۷ هزار و ۳۱۹ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۸ هزار و ۶۰۱ ریال، دلار هنگ‌ کنگ ۵ هزار و ۴۰۹ ریال، ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۵ریال و دلار کانادا ۳۴ هزار و ۷۵۷ ریال قیمت خورد.

 

از سوی دیگر، نرخ دلار نیوزیلند ۳۰ هزار و ۲۵۸ ریال، راند آفریقای جنوبی ۳ هزار و ۱۵ ریال، لیر ترکیه ۵ هزار و ۴ ریال، روبل روسیه ۵۷۲ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲ هزار و ۸۷۹ ریال، لیر سوریه ۳۴ ریال، دلار استرالیا ۳۲ هزار و ۵۰۸ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۱ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۳ ریال، دلار سنگاپور ۳۱هزار و ۵۹۹ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹هزار و ۵۲۵ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲ هزار و ۱۳۰ ریال، کیات میانمار ۲۷ ریال و یکصد روپیه نپال ۳۵ هزار و ۸۴۹ ریال تعیین شد.

 

همچنین، نرخ یکصد درام ارمنستان ۸ هزار و ۸۴، دینار لیبی ۹ هزار و ۴۲۳ ریال، یوان چین ۶ هزار و ۵۴۲ ریال، یکصد بات تایلند ۱۳۳ هزار و ۹۵۸ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۱۳۱ ریال، یک هزار وون کره جنوبی ۳۷ هزار و ۳۱۶ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۴۰ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۸۱۹  ریال، لاری گرجستان ۱۲ هزار و ۷۲۴ ریال، یک هزار روپیه اندونزی ۲ هزار و ۹۲۵ ریال، افغانی افغانستان ۵۴۱ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۶ هزار و ۷۶۸ ریال، منات آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۱۹ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۷ هزار و ۳۷۷ ریال، سومونی تاجیکستان ۳ هزار و ۶۸۶  ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۱ هزار و ۹۹۲ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

جزو پنج کشور دنیا در تورم دو رقمی هستیم/ تفاوت رشد اقتصادی و نقدینگی عامل اصلی تورم در کشور

وحید شقاقی، کارشناس اقتصادی شب گذشته (دوشنبه 3 خرداد) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به اینکه جزو پنج کشور دنیا در تورم دو رقمی هستیم، گفت: کنترل تورم با اصلاح ساختار پولی و بانک مرکزی امکان پذیر است. همه سیاست‌های سه قوه به ویژه دولت در تورم، رشد اقتصادی، ضریب جینی و رشد تشکیل سرمایه ناخالص، خود را نشان می‌دهد.

 

وی با بیان اینکه از دهه پنجاه به دلیل وارد شدن پول نفت به اقتصاد؛ درگیر مسأله تورم شدیم و اکنون در دهه ۹۰ به طور میانگین تورم ۲۴ درصدی داریم، گفت: رشد اقتصادی در دهه ۹۰ صفر بوده است و ضریب جینی از ۳۷ به ۴۱ رسیده و رشد تشکیل سرمایه ناخالص میانگین منفی ۵ و دو دهم درصد است.

 

شقاقی با بیان اینکه نظریه پولی و تفاوت رشد اقتصادی و نقدینگی عامل اصلی تورم در کشور است، گفت: در دهه ۹۰ میانگین رشد نقدینگی ۲۸ درصد بوده است. نظام بانکی ما بیش از هزار هزار میلیارد تومان ناترازی دارد که به دلیل ضعف بانک مرکزی در کنترل خلق پول به وسیله بانک‌ها بوده است.

 

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه رشد نقدینگی کشور از ناترازی بودجه‌ای و مالی تحت تأثیر قرار گرفته است، افزود: اکنون رشد نقدینگی ۴۱ درصد و رشد پایه پولی ۲۹ درصد است.

 

وی با بیان اینکه ۲۷ درصد از ۲۹ درصد رشد پایه پولی به دلیل برداشت ریالی دولت از صندوق توسعه ملی است، افزود: بانک‌ها برای موجه نشان دادن ترازنامه خود به خلق پول دست زده اند.

 

 

 

 

 

کد خبر 1059983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha