دزفول نگین مقاومت ایران

در دوران دفاع مقدس بیش از صدها خمپاره و موشک از سوی رژیم بعث به دزفول اصابت کرد اما مردم این شهرستان با ماندن در شهر و مقاومت در برابر دشمن اجازه پیشروی دشمن را ندادند و به پاس همین مقاومت چهارم خرداد روز پایداری و مقاومت مردم دزفول نامگذاری شد.

خبرگزاری شبستان _ دزفول، امین قمر: چهارم خرداد به پاس پایداری و مقاومت مردم دزفول در هشت سال دفاع مقدس به نام روز مقاومت و پایداری روز دزفول نامگذاری شده است. در دوران دفاع مقدس بیش از صدها خمپاره و موشک از سوی رژیم بعث به شهرستان دزفول اصابت کرد اما مردم این شهرستان هیچگاه شهر را ترک کردند تا از سقوط خوزستان جلوگیری شود.

 

به گفته کارشناسان نظامی اگر شهرستان دزفول در دوران دفاع مقدس سقوط می‌کرد خوزستان به طور کامل سقوط کرده و بازپس‌گیری آن از دشمن بعثی بسیار مشکل می‌شد. در دزفول کوچه، محله و خیابانی وجود ندارد که تصویر یک یا چند شهید بر روی سر در منازل آن نصب نشده باشد.

 

در بحث مقاومت و پایداری دزفول نباید نقش بی‌بدیل آیت‌الله قاضی امام جمعه دزفول را نادیده گرفت چرا که در دوران دفاع مقدس با وجود بمباران دزفول هیچگاه نماز جمعه دزفول تعطیل نشد و وی همواره در شهر ماند و این موضوع باعث بالا رفتن روحیه مردم و رزمندگان شد.

 

بیش از ۲ درصد جمعیت دزفول در دوران جنگ تحمیلی به شهادت رسیدند

امام جمعه دزفول با اشاره به نقش آیت‌الله قاضی امام جمعه فقید شهرستان دزفول می‌گوید: مردم دزفول در طول هشت سال جنگ تحمیلی توانستند با تکیه بر روحیه انقلابی و مقاومت و نیز ایمان، وحدت و یکپارچگی در کنار هدایت‌های مجاهد خستگی‌ناپذیر آیت‌الله قاضی (ره)، این شهرستان را در برابر ارتش تا دندان‌مسلح بعث عراق به دژ تسخیرناپذیر تبدیل کنند و داغ حسرت تسلیم و تخلیه شهر را برای همیشه تاریخ بر دل صدامیان باقی بگذارد.

 

«حجت‌الاسلام سید محمدعلی قاضی دزفولی» با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری که از شهر دزفول به‌ عنوان سرزمین افتخارات یاد کردند می‌افزاید: در دزفول خانواده‌ای یافت نمی‌شود که یکی از بستگان و یا فرزندان خود را در خطوط مقدم جبهه و در صحنه‌های نبرد حق علیه باطل و یا در زیر موشک‌باران و بمباران‌های هوایی و توپخانه‌ای دشمن بعثی تقدیم انقلاب نکرده باشد.

 

وی با اشاره به شهدای دوران دفاع مقدس تصریح می‌کند: بنا بر آمار بیش از ۲ درصد جمعیت دزفول در دوران جنگ تحمیلی به شهادت رسیدند اما این آمار تکان دهنده هیچگاه باعث تسلیم مردم دزفول نشد.

 

امام جمعه دزفول اضافه می‌کند: امروز نام دزفول، مقاومت و پایداری مردم آن در دوران دفاع مقدس به الگویی در طول تاریخ انقلاب برای کشور و همچنین الگویی برای کشورهای آزادی‌خواه نظیر مردم غزه و یمن تبدیل شده و در واقع مقاومت آنها در برابر ظلم و ستم و اشغالگری برگرفته از مقاومت مردم دزفول است.

 

روح بلند مقاومت و ایستادگی دزفولی‌های ساکن شهر با دزفولی خط مقدم تفاوتی وجود نداشت

یکی از رزمندگان دوران دفاع مقدس که اخیرا کتابی از مجموعه تصاویر رژمندگان در دوران جنگ منتشر کرده در خصوص علت آنکه دزفول  لقب پایتخت مقاومت گرفت اظهار می‌کند: رزمندگان به خوبی دیدند فرزندان دزفول در خط اول جبهه و در آزادسازی مناطقی از استان‌های درگیر با جنگ در حالی اثربخشی و ایثارگری داشتند که همزمان با خبر شلیک موشک‌های متعدد غول‌پیکر و اصابت بمب‌ها و گلوله توپ‌های صدام به شهرشان آن هم با حضور خانواده‌هایشان هیچ تاثیری بر خدشه‌دار کردن انگیزه آنها ایجاد نکرد.

 

«منصور قمر» با بیان اینکه بدون شک مردم ما در سراسر کشور مقابل صدام و ارتش بعث تا دندان مسلح ایستادند و نام مقاوم و ایستادگی در طول هشت سال دفاع مقدس مصداق همه مردم و دلیر مردان ایران اسلامی است ابراز می‌کند: به اعتراف بسیاری از رزمندگان که دوران دفاع مقدس در دزفول و نقاط جنگی اطراف آن انجام وظیفه می‌کردند، اگر دزفول لقب پایتخت مقاومت گرفت، به آن دلیل بود که مقاومت دزفول از یک برجستگی خاص هم برخوردار بود.

 

وی با اشاره به خاطرات رزمندگان در دزفول عنوان می‌کند: رزمندگان حاضر در جبهه می‌گفتند که دلیل این همه حساسیت در شدت این حملات وحشیانه از سوی ارتش بعث عراق فقط ریشه در افکار کینه‌توزانه صدام به دزفول دارد و از آنها می‌شنیدیم که صدام به خوبی دریافت که در روح بلند مقاومت و ایستادگی دزفولی‌های ساکن شهر با دزفولی خط مقدم تفاوتی وجود ندارد و همین موجب شد تا صدام دزفول را عموما خطرناک دانسته و از دیگران به دزفولی‌ها یادآوری می‌شد که صدام فقط با محو دزفول شهوت کینه‌اش خاموش می‌شود تا بعد از خاموش کردن چراغ دزفول در تحقق اصل هدفش که همانا حاکمیت بر خوزستان است، نفس راحت و مطمئنی را بر پیکره وجود خود و ارتش بعث شاهد باشد؛ برای رزمندگان هم عجیب بود که شلیک ۱۷۶ موشک غول‌پیکر به یک شهر برای چه بوده است؟

 

این رزمنده دفاع مقدس به پرتاب قریب به ۴۰۰ راکت و بمب و اصابت بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ گلوله توپ به یک شهر همزمان با جنگیدن فرزندانش در جبهه اول اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: مگر میزان تاب و توان یک شهر و فرزندانش در مقابل این حجم حمله سنگین و متداول چقدر است که همچنان باید از او انتظار مقاومت و جنگیدن آن هم در دو جبهه داشت و چه زیبا و غرورآفرین  می‌شنیدیم که علی‌رغم این نوع مقاومت دو جبهه‌ای دزفول بی‌توقع در شرایط سخت، خودستایی و ریا و توقع از دزفولی‌ها به چشم نمی‌خورد و آثاری از فخرفروشی آنها وجود ندارد و شاید وجه تمایز در شاخص‌های مقاومت و شهادت در دزفول نسبت به دیگر شهرهای کشور همین بود که دزفول هم در جبهه خط یک شهید داد و به همان اندازه هم در جبهه دوم.

 

وی اذعان می‌کند: اگر در جبهه اول مجروح و جانباز تقدیم کشور کرد، ساکنان شهرش یعنی نیروهای جبهه دوم نیز مجروح و جانبازان زیادی را بر جای گذاشتند، چه بسا در جبهه دوم‌‌ عمیق‌تر شاهد گستره خسارات جانی و روحی مردم دزفول بودیم، علاوه بر شهید و جانبار و مجروح از ناحیه جسم و نقص عضو، به دلیل شدت موج انفجار مهیب ناشی از موشک‌های غول‌پیکر، دزفول بی‌ریا در جبهه دوم ۷۰۰ نفر جانباز اعصاب و روان تقدیم کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی کرد که شاید به دلیل همین تفاوت، نقش‌پذیری مقاومت در جبهه دوم دزفول برای صدام نگران کننده‌تر از جبهه اول بود.

 

آمار بی‌سابقه حملات موشکی به دزفول

رئیس مرکز فرهنگی دفاع مقدس دزفول نیز در خصوص آماری که دزفول را در دوران دفاع مقدس تبدیل به محور مقاومت و پایداری کرد می‌گوید: دزفول بارها و بارها مورد هجوم وحشیانه حملات هوایی و موشکی دشمن قرار گرفت تا به آنجا که در طی دفاع مقدس، خاک این شهر آمار خیره‌کننده اصابت چیزی در حدود ۱۷۶ موشک غول‌پیکر «فراگ ۷» و اسکاد دشمن را در خود ثبت کرده است.

 

«بهزاد جولایی» می افزاید: هواپیماهای دشمن نیز ۴۸۹ بمب و راکت را بر سر مردم این شهر ریختند تا این ارقام با هجوم آتشبارهای عراقی که پنج هزار و ۸۲۱ گلوله توپ را به نقاط مختلف دزفول شلیک کردند، کلکسیونی از وحشیگری‌های ارتش بعث را به نمایش بگذارند.

 

وی تاکید می‌کند: ماحصل این همه هجوم ناجوانمردانه تقدیم ۲ هزار و ۶۰۰ شهید، چهار هزار جانباز و ۱۴۷ مفقود و جاویدالاثر بود که البته بخشی از این آمار با حضور رزمندگان دزفولی در جبهه‌های جنگ رقم خورده است.

 

جولایی خاطر نشان می‌کند: در دوران دفاع مقدس ۱۹ هزار و ‌۵۰۰ واحد مسکونی در شهر دزفول بر اثر بمباران‌های دشمن بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد آسیب دیدند و آمار شهدای موشکی این شهر به صورت قطعی ۷۱۱ نفر است.

 

با چنین حجمی از حملات هوایی دشمن، شاید بتوان گفت هیچ یک از شهرهای دنیا به اندازه دزفول معنای جنگ را درک و هیچ جا این تعداد موشک را تجربه نکرده باشد، شهری که در همان دوران دفاع مقدس و در حالی که نقاط بسیاری از کشورمان همواره مورد هجوم دشمن قرار می‌گرفت، ویژگی منحصر به فردی یافته بود و با اسامی متعددی چون «شهر مقاومت»، «شهر موشک‌ها»، «شهر پاتک‌ها» و بالاخره شهر هزار موشک شناخته می‌شد و شهرت دزفول در مظلومیت و البته ایستادگی به جایی رسید که حضرت امام در خصوص مردمانش فرموده بود: «دزفول دین خود را به اسلام ادا کرد» و امروز نیز چهارم خرداد به نام روز مقاومت و پایداری روز دزفول نامگذاری شد.

 

کد خبر 1060096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha