مراسم بزرگداشت آیت‌الله بروجردی در قم برگزار شد

مراسم بزرگداشت شصت و دومین سالگرد ارتحال آیت‌الله بروجردی در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، مراسم بزرگداشت شصت و دومین سالگرد ارتحال آیت‌الله بروجردی شب گشته(سه شنبه۴ خرداد) در صحن مسجد اعظم برگزار شد.

 

این مراسم  با حضور طلاب و اساتید حوزه علمیه و اقشار مختلف مردم برگزار شد و حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان درخصوص جایگاه و آثار علمی آیت الله بروجردی به سخنرانی پرداخت.

 

سید حسین طباطبائی بروجردی (۱۲۹۲ق-۱۳۸۰ق/ ۱۲۵۴ش-۱۳۴۰ش) از مراجع تقلید شیعه که هفده سال زعیم حوزه علمیه قم و پانزده سال مرجع عام شیعیان جهان بود.

 

آیت الله بروجردی از شاگردان آخوند خراسانی بود که بعد از بازگشت از نجف در بروجرد ساکن شد. چند سال پس از درگذشت عبدالکریم حائری یزدی به دعوت مراجع سه گانه (حجت،‌ خوانساری، صدر) به قم آمد و ریاست حوزه علمیه قم را بر عهده گرفت. پس از درگذشت سید ابوالحسن اصفهانی، بروجردی مهم‌ترین مرجع شیعیان بود و در دهه ۱۳۳۰ش مرجع عام شیعیان محسوب می‌شد.

 

در دوران آیت الله بروجردی حوزه علمیه قم گسترش و تعداد طلاب افزایش زیادی یافت. با حمایت‌‌های ایشان آثار حدیثی و فقهی متعددی احیاء و منتشر شد. مجموعه بزرگ جامع احادیث الشیعه تحت نظر او تدوین شد.

 

بروجردی به تقریب مذاهب اسلامی اهمیت می‌داد و در این راستا نماینده‌ای برای عضویت در دارالتقریب به مصر فرستاد. فتوای معروف محمود شلتوت برای به رسمیت شناخته شدن فقه شیعه نزد اهل سنت نتیجه فعالیت‌های آیت‌الله بروجردی بود.

 

اعزام مبلغ به مناطق مختلف ایران و خارج کشور، ایجاد مراکز بزرگ علمی و مذهبی، ساخت مساجد و مدارس در ایران و کشورهای مختلف، درخواست برای گنجاندن درس تعلیمات دینی در دوره ابتدایی مدارس ایران و... از مهم‌ترین اقدامات دینی، سیاسی و اجتماعی او است.

 

در نهایت آیت‌الله بروجردی پس از ۱۶ سال که بر مسند مرجعیت اعلای تشیع در قم نشسته بود در سیزدهم شوال ۱۳۸۰ هجری قمری مصادف با دهم فروردین ۱۳۴۰ شمسی در ۸۶ سالگی دیده از جهان فرو بست و مقابل درب ضلع جنوبی مسجد اعظم و روبروی ضریح مطهر حضرت معصومه سلام الله علیه به خاک سپرده شد.

 

خبر ارتحال این شخصیت بازتاب وسیعی داشت و دولت نیز تعطیل و راهی قم شد، شهربانی کافه‌ها را بست، بازار تهران نیز تعطیل و سه روز عزای عمومی اعلام شد؛ در عراق و پاکستان نیز سه روز عزای عمومی اعلام کردند و در سوریه، لبنان و کویت مراسم عزاداری برپا شد؛ سفیر شوروی پیام تسلیت فرستاد و بیشتر سفارت‌خانه‌های خارجی در تهران، در آن روز پرچم‌های خود را به نشانه عزا نیمه افراشته کردند.

کد خبر 1060229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha