۵۰۰ میلیارد تومان به خانواده های زندانیان نیازمند کمک شده است

جانفدا با بیان اینکه رسیدگی به وضعیت خانواده زندانی ها و توجه به این قشر یکی از وظایف سازمان زندان ها است، گفت: در سال گذشته در استان ۳ هزار و ۲۵۶ مورد حمایت نقدی به مبلغ ۴۸۸ میلیارد تومان از خانواده های نیازمند زندانی صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «سعید سرباز جانفدا» در نشست خبری به مناسبت پنجم خرداد روز حمایت از خانواده زندانیان با بیان اینکه رسیدگی به وضعیت خانواده زندانی ها و توجه به این قشر یکی از وظایف سازمان زندان ها است؛ افزود: در گذشته این حمایت در قالب انجمن حمایت از خانواده زندانیان بوده است و در صورت نیاز به مراکز حمایتی معرفی می شدند.

 

مدیرکل زندان‌های خراسان رضوی گفت: در دوره مدیریت جدید قوه قضائیه و سازمان زندان ها بعد از تدوین و ابلاع سند تحول قوه قضائیه موضوعات مختلف در مورد اصلاح تربیتی برای خانواده فرد زندانی مورد توجه بیشتری قرار گرفت چرا که خانواده در پیشگیری و هدایت زندانی به سمت اصلاح نقش موثری دارد.
و امیدوار زندانی پس از زندانی مرتکب جرم نشود.


وی بیان کرد: از سوی دیگر خانواده فرد زندانی به عنوان قشر آسیب دیده و آسیب پذیر نیازمند توجه دستگاه قضای و احرایی سازمان زندان ها به عنوان رکن اصلی می باشند لذا از سال جاری با تاکید رییس قوه قضاییه و سازمان زندانها خانواده این افراد به صورت جدی و به شکل عملی مورد توجه قرار گرفتند.


جانفدا تصریح کرد: در رویکرد جدید مدیریت زندان ها و انجمن ها به همراه مدیران استانی و شهرستانی، با مراجعه حضوری وضعیت خانواده های زندانی نیازمند را مورد بررسی قرار می دهند؛ همچنین با راه اندازی سامانه حمایت، خانواده های این افراد با وارد کردن اطلاعات مد نظر در لیست خدمت رسانی قرار می گیرند. 

 

وی با بیان اینکه تنها در ماه رمضان ۱۱۲ مورد سرکشی از خانواده زندانی نیازمند در استان صورت گرفته است؛ افزود: وقتی فردی جرمی را مرتکب می شود و به زندان می افتد اگر چه در زندان خود خدمات آموزشی، اشتغال و .. دریافت می کند اما خانواده فرد گاهی دچار اسیب های جدی از جمله جا ماندن از تحصیل و .. می شود که برای جلوگیری از این آسیب ها نیازمند عزم جدی است.


مدیرکل زندان‌های خراسان رضوی گفت: با اعتقاد به اینکه اصلاح و تربیت باید واقعی باشد تا شاهد وقوع جرم نباشیم هم در زمانی که فرد زندانی است و هم پس از آزاد شدن با آموزش و حمایت در زمینه اشتغال و حمایت خانواده او کمک می کنیم که به سراغ جرم نروند.


وی تصریح کرد: ما با استفاده از تسهیلات به افرادی که آزاد می شوند در صورت اعلام خود زمینه اشتغالزایی آنها را فراهم می کنیم و کمک درمانی، آموزشی و اشتغال داریم.


جانفدا با بیان اینکه در ۱۳ شهرستان انجمن خدمت رسانی به مددجویان و خانواده های بی بصاعت فعال هستند و از محل کمک های خیرین اداره می شوند؛ افزود: انجن ها در استان ۱۴۶۶ خانواده تحت پوشش دارند که پیش بینی می شود با ثبت نام حانواده های زندانی در سامانه حمایت این رقم افزایش قابل توجهی داشته باشد.

 

وی اظهار داشت: یکی از اهداف راه اندازی سامانه حمایت این است که خانواده هایی که تاکنون شناسایی نشدند، ثبت نام کنند تا آنها را تحت حمایت خود قرار دهیم و به آنها کمک کنیم.


مدیرکل زندان‌های خراسان رضوی بیان کرد: در سال گذشته در استان ۲۶۹۴ مورد مشاوره و راهنمایی از طریق واحد مشاوره و مددکاری داشته ایم ، 3 هزار و 256 مورد حمایت نقدی به مبلغ 488 میلیارد تومان از این خانواده ها صورت گرفته است. همچنین در حوزه آموزش برای اشتغال و حرفه آموزی خانواده ها ، انجمن ها ۱۴۳ مورد آموزش داشتند که منجر به اخذ مدارک حرفه آموزی و اشتغال شده است.

 

وی با بیان اینکه ۱۴۸۰ مورد از این خانواده ها را به مراکز، دستگاهها و نهادهای حمایتی معرفی کردبم؛ گفت: ۵۵۰ مورد در سطح زندان های استان برای خانواده های زندانیان دوره ای آموزشی پیشگیری از اسیب های اجتماعی ویژه همسران و فرزندان زندانیان برگزار کردیم. همچنین یک هزار و 11 مورد مشکلات قضایی این خانواده ها  از طریق انجمن ها و ممدکاری زندان ها پیگیری شده است.

 

جانفدا با اشاره به آزادسازی 85 زندانی از طریق انجمن های ما در سال گدشته؛ بیان کرد: از ابتدای سال جاری 6000 بسته معیشتی به خانواده های نیازمند زندانی اعطا شده است؛ همچنین برای آزادی زندانیان جرایم عیر عمد، ستاد دیه ما با هدف گذاری که داشتیم پیش بینی کمک 2 میلیارد تومان در استان داشتیم که بیش از 5 و نیم میلیارد تومان خیرین کمک کردند.


وی گفت: در مجموع از طریق ستاد دیه در دو ماهه اول سال ۱۲۴ زندانی آزاد شدند با همان هزینه ۵ و نیم میلیارد بوده است، ۹۱ نفر با جمع بدهب ۱۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به صورت قطعی ازاد شدند که از این رقم حدود ۱۰ میلیارد تومان اخذ رضایت از شکاک بوده است، حدود یک میلیارد و 700 میلیون تومان آورده زندانیان بوده است و حدود ۲ میلیارد تومان از این مبلغ را از طریق تسهیلات بانکی و صندوق خسارات بدوی استفاده کنیم و حدود 2 میلیارد و 400 میلیون تومان از این مبلغ از طریق پیگیری قضایی و پذیرش احصار این محکومین بوده است.


مدیرکل زندان‌های خراسان رضوی تصریح کرد: برای 91 نفر از این 19 میلیارد و 600 میلیون تومان حدود سه میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان را ستاد دیه پرداخت کرده است. همچنین حدود 33 نفر مبالغ آنها به مبلغ دو میلیارد و 600 میلیون تومان پرداخت شده است که فرایند آزادسازی آنها در حال اجرا است که مجموع اینها 124 نفر می شود.

 

 

کد خبر 1060235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha