ارتقا کارکرد عمرانی با ایجاد پیوست فرهنگی

تقویت و ارتقا کارکردها و کاهش آسیب پروژه های عمرانی به تعریف پیوست فرهنگی هدفمند و متناسب با دانش محلی نیاز دارد.

خبرگزاری شبستان اصفهان: مقوله فرهنگ و متعلقات به این حوزه برای توسعه پایدار و همه جانبه مورد نیاز است و بدون نگاه فرهنگی قادر به گذر مناسب از تهدیدها و آسیب های اجتماعی نیستیم.

 

کارکردهای فرهنگی که برگرفته از آداب و رسوم، دانش، ظرفیت ها و توانایی های هر منطقه می باشد برای بازگشایی مشکلات و ماندگاری خدمات به نگاه همه جانبه در توسعه و عمران شهری و صنعتی نیاز است.

 

توسعه زیرساخت ها، ساختمان سازی و توسعه صنایع و بخش های تولیدی بدون نگاه و توجه به نیازهای فرهنگی آن مانع از تحقق اهداف بلند مدت و ماندگاری جریان ها می شود.

 

توسعه جامعه بشری که با سرعت بالایی در حرکت است به توجه و آسیب شناسی نیاز دارد و اگر به ابعاد مختلف آن نگاه نشود آنگاه شاهد حجم زیادی از چالش ها خواهیم بود.

 

توسعه صنعت گردشگری بدون توجه به شرایط فرهنگی، آداب و رسوم و عقاید کارساز نبوده و با گذر زمان و حضور گردشگران داخلی در یک منطقه و یا توریست بر رفتار موقعیت مهم گردشگری اثر می گذارد.

ورود آفرود سوارانی که تنها با هدف تخلیه انرژی وارد مناطق بکر زیست محیطی می شوند به دلیل نبود تعریف مشخص فرهنگی و تبیین نگرش های حفاظت از محیط زیست گاها خسارت های جبران ناپذیری را وارد می کنند که صدای آن جامعه جهانی را نیز فرا می گیرد.

 

توسعه شهری جنبه دیگری از این موضوع است که اگر تنها بر پایه ساخت و ساز باشد آنگاه بافت های سنتی از بین رفته و زندگی مردمی و اجتماعی به یک زندگی صنعتی و به دور از هنجاری اجتماعی مثل دستگیری از همدیگر و کمک به رشد اجتماعی تبدیل خواهد شد.

 

سخن و گفتمان ضرورت پیوست فرهنگی در پروژه های عمرانی سال هاست که صدای آن در کشور ما شنیده می شود اما دلایل زیادی مثل نبود تعریف مشخص از این موضوع، بی توجهی به نظریه های فرهنگی کارشناسان این حوزه و نقش اندک متخصصان فرهنگی در توسعه عمرانی و صنعتی مانع از تحقق کامل این مهم در جامعه شده است.

 

ارائه الگو برای تدوین پیوست فرهنگی پروژه های عمرانی

 

یکی از عواملی که سرعت تعریف پیوست فرهنگی را در حوزه های مختلف افزایش نداده، نبود الگویی جامع و کامل برای تدوین پیوست فرهنگی است که اشخاص و صاحب نظرات هر کدام تعریف متفاوتی از این حوزه دارند.

 

«حمید دوازده امامی» استاد دانشگاه آزاد خوراسگان همراه با «اکبر اعتباریان» از دیگر اساتید دانشگاه آزاد اسلامی و «مهدی ستوده فرد» دانشجویی مدیریت فرهنگی برای ارائه یک الگو در این زمینه پژوهشی را انجام داده اند و بر این مسئله مهم پرداخته اند.

 

استاد دانشگاه آزاد خوراسگاه با بیان اینکه اجرای هر پروژه ای پیامدهایی نیز در زندگی اجتماعی دارد‏، اظهارداشت:  بررسی و شناسایی  این عواقب مثبت و منفی لازم و نقش تأثیرات فرهنگی در  تجزیه و تحلیل آثار لازم است.

 

حمید دوازده امامی افزود: کاهش پیامدهای منفی و افزایش جنبه های مثبت در پی مطالعات صورت گرفته بر نقش پروژه  رقم می  خورد.

وی با بیان اینکه  باید عوامل مختلف اجتماعی‏،‌هویتی، امنیت و سلامت در ابعاد مختلف، عدالت محوری و خلاقیت را مورد بررسی قرار داد، تصریح کرد:برخی از پروژه ها با وجود نقش خدمت رسانی اما بر رفتار و هویت مردم اثر منفی می گذارد که در چنین وضعی نیاز به تصمیم گیری بهتر است.

 

*توسعه عدالت فرهنگی با تعریف پیوست هایی در کنار پروژه های عمرانی

 

کارکرد پیوستار فرهنگی در پروژه و طرح های عمرانی و صنعتی اگرچه از بروز آسیب های اجتماعی جلوگیری می کند اما در موارد دیگر مثل توسعه عدالت فرهنگی نیز نقش دارد و کارکرد پروژه ها را نیز افزایش می دهد.

 

احداث یک ساختمان تجاری با تعریف مولفه های فرهنگی مثل سالن اجتماعات، گالری و مواردی از این قبیل در کنار دیگر بخش های آن دسترسی به امکانات فرهنگی و هنری را افزایش می دهد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان هر پروژه عمرانی که قرار است انجام شود باید دارای پیوست فرهنگی و رسانه ای باشد، گفت: برای مثال اگر قرار است هتل یا مجتمع تجاری ساخته شود، باید در آن حداقل ساخت نمازخانه، نگارخانه و سالن نمایش در نظر گرفته شود.

 

حجت الاسلام «رمضانعلی معتمدی» ادامه داد: مجوز پروژه های عمرانی باید با لحاظ پیوست فرهنگی صادر شود تا بر توسعه زیرساخت های این حوزه نقش ایفا و همچنین از آسیب های اجتماعی نیز پیشگیری شود.

 

وی احداث نمازخانه، نگارخانه و سالن نمایش از حداقل های پیوست فرهنگی در همه پروژه هاست که باید به صورت جدی مد نظر مسئولان قرار گیرد.

 

*توجه به پیوست فرهنگی برای حفظ گنجیه های ارزشمند

 

شهردار اصفهان با بیان اینکه مدیریت شهری نگاه ویژه ای به حوزه فرهنگی دارد، گفت: اقدامات شهرداری در راه اقدامات گذشته فعالان فرهنگی و هنری است.

 

«قدرت الله نوروزی» با بیان اینکه توجه به پیوست فرهنگی در پروژه ها لازم است، تصریح کرد: توجه به این اصل مهم رای حفظ گنجیه های ارزشمند فرهنگی دارد.

 

حجت‌الاسلام «حسین میرزایی» نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره گفت: توجه به موضوعات فرهنگی و پیوست‌های فرهنگی در اجرای این پروژه‌های باید مدنظر قرار گیرد و که کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه اقدامات و پیگیری‌های لازم را انجام خواهد داد.

*تحول در نگرش مدیران شهری و توجه به مسائل فرهنگی

 

از دیگر مولفه های کارآمد و فعال برای اجرای امر مهم پیوست فرهنگی در پروژه های عمرانی و صنعتی، وجود مدیران و مسئولانی با چنین دیدگاهی است چرا که نوع نگرش افراد بر تصمیم سازی آن ها اثر می گذارد.

 

رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با اشاره به اینکه پیوست فرهنگی در اجرای پروژه های شهری و روستایی مورد تاکید است، اظهارداشت: تحولی در نگرش مدیران شهری ایجاد شده که آنان به مسائل فرهنگی توجه دارند.

 

«مهدی جمالی نژاد» با انتقاد از نگرش عمرانی صرف برای شهرداران و دهیاران گفت: توسعه هر منطقه به برنامه ریزی همه جانبه نیاز دارد که در این سال ها شهرداری ها و دهیاری ها فقط متولی حوزه عمرانی و خدماتی نشده اند و در عرصه های دیگر به ویژه تامین نیازهای فرهنگی و اجرای فعالیت در این زمینه اقدامات شایسته ای انجام داده اند.

کد خبر 1060366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha