عمده زندانیان بین ۱۹ تا ۴۵ ساله و یک سوم آنان مجرد هستند

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به بیش از ۱۱ هزار زندانی در استان گفت: عمده زندانیان بین ۱۹ تا ۴۵ ساله و یک سوم آنان مجرد هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، یدالله موحد شامگاه چهارشنبه (5 خرداد) در مراسم بزرگداشت روز نسیم مهر «روز ملی حمایت از خانواده زندانیان نیازمند» و توزیع هزار بسته معیشتی که با حضور استاندار کرمان و جمعی از مسئولین ارشد استانی برگزار شد؛ ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا به ویژه شهدای گرانقدر حماسه آزادسازی خرمشهر و سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، گفت: حقیقتاً با همت استاندار اتفاق مبارکی افتاد و بخشی از دغدغه های انجمن های حمایت از زندانیان سراسر استان برطرف شد و این اقدام مبارک  در تاریخ استان کرمان باقی خواهد ماند.

 

رئیس کل دادگستری استان کرمان بیان کرد: انجمن های حمایت از زندانیان یک موسسه خیریه غیرانتفاعی و رسالت اصلی آن این است که با فعالیت های اقتصادی و جذب کمک خیرین بتواند در مدیریت زندان ها مساعدت و کمک کند به طور مثال برای فعالیت های فرهنگی، حرفه آموزی و بهداشتی زندانیان کمک مالی داشته باشد.

 

وی افزود: اگر کانون اصلاح و تربیت مرکز استان هربار مشکل ورزشی و فرهنگی داشته باشد بلافاصله با انجمن مکاتبه می شود و انجمن لباس ورزشی و تجهیزات دیگر را فراهم می کند و کارهای فرهنگی و بهداشتی را انجام می دهد.

 

موحد اظهار کرد: در کنار این مساعدتی که مدیرکل زندان های استان و ادارات زندان های استان دارند، حمایت مادی و معنوی از خانواده های زندانیان بی بضاعت و کم بضاعت انجام می شود و با همکاری مددکاران زندان این خانواده ها بی بضاعت و کم بضاعت شناسایی و تحت پوشش قرار می گیرند.

 

وی خاطرنشان کرد: یک مستمری ماهیانه به آن ها می دهند و هزینه تحصیل فرزندان این ها و درمان را می پردازند و گاهی اوقات هم لازم باشد، برای بازسازی مسکن زندانیان کمک می کنند.

 

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: ما اگر بتوانیم انجمن های حمایت از زندانیان را با کمک خیرین و با کمک سازمان ها و نهادهای دولتی و ... توانمند کنیم، به نظر بنده می تواند تامین مالی خوبی داشته باشد لذا از شما خواهش داریم که در جلسه شورای اداری یا به نحوی دیگر یک دستوری برای سازمان ها صادر کنید که انجمن ها را رد نکنند.

 

وی بیان کرد: اما چرا واقعاً ما باید بحث حمایت از زندانیان و حرفه آموزی آنان را باید دنبال کنیم و برای آن هزینه بپردازیم؟ و اصلاً زندان کجاست؟ زندان یک ابزاری برای تأمین امنیت عمومی است و آسایش و آرامش جامعه را به وجود می آورد.

 

موحد ادامه داد: یکی از مجازات هایی که قانونگذار تعیین می کند، زندان و حبس است؛ همین الان در کرمان 11 هزار و 600 نفر زندانی در زندان محبوس داریم.

 

وی اظهار کرد: فردی که به دلیل ارتکاب جرم وارد زندان می شود، برای این به زندان می رود که اول متنبه و تنبیه شود و دوم از جامعه دور و فرصت ارتکاب جرم از آن گرفته شود و سوم اینکه به دیگران بفهمانیم که اگر کسی قوانین کیفری را نقض کرد سرنوشت او چنین می شود تا از ارتکاب جرم خودداری شود.

 

رئیس کل دادگستری استان کرمان افزود: مهمترین هدفی که پایه گذاران مجازات حبس به آن اشاره می کنند، اصلاح و بازپروری و باز اجتماعی کردن زندانی است؛ یعنی مدتی که این ها نگهداری می شوند، برنامه ریزی کنیم و حرفه آموزی داشته باشیم و بتوانیم مدتی که حبس این فرد تمام شد و به جامعه برگشت، در زندگی به مشکل برنخورد.

 

وی ادامه داد: شخصی که برای اولین بار وارد زندان می شود، فرصت هایی از جمله شغل، معاش و حس مسئولیت در برابر خانواده و جامعه را از دست می دهد و شخص زندانی اولین چیزی که از دست می دهد، مسئولیت اجتماعی خود است و آرام آرام حس مسئولیت در وجود این فرد از بین می رود.

 

موحد با اشاره به اینکه اگر شخص زندانی جوان باشد، فرصت ازدواج و تشکیل خانواده را از دست می دهد، توضیح داد: عمده زندانیان ما بین 19 تا 45 سال است؛ حدود یک سوم زندانیان ما مجرد هستند و وقتی فرد وارد زندان شد فرصت ازدواج، شغل و زندگی را از دست می دهد و فرصت تحصیل و ادامه تحصیل گاهی اوقات از این ها گرفته می شود.

 

وی خاطرنشان کرد: در بحث مسائل قضایی همینطور است یک فردی وارد زندان می شود، خانواده این فرد به چه سرنوشتی دچار می شوند؟ لذا ما باید نگرش خود را نسبت به زندان و زندانی تغییر دهیم.

 

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: زندانیان بخشی از جامعه و جمعیت کشور ما هستند و آسیب پذیرترین قشر در جامعه ما، خانواده های زندانیان بی بضاعت هستند.

 

وی افزود: خواهش داریم استاندار به عنوان رئیس شورای تأمین استان به این نکته عنایت کنید و به کمک این مجموعه برای حرفه آموزی به زندانیان بیایید.

 

موحد بیان کرد: زندان های کشور ما اگر جامعه محور نباشد؛ یعنی مدیریت زندان های کشور جامعه محور نباشد و مردم در مقابل زندانیان احساس مسئولیت نکنند، ما هیچگاه از نظر ارتکاب جرم و وضعیت امنیت وضع بهتری از وضع فعلی نخواهیم داشت بلکه ممکن است تشدید هم شود.

کد خبر 1060678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha