بازدید مونسان از کاخ سردار امجد تالش

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی امروز(۶ خرداد) از کاخ سردار امجد تالش بازدید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از تالش، «علی اصغر مونسان» که امروز(۶ خرداد) در سفری دوروزه با هدف بررسی وضعیت گردشگری و افتتاح پروژه های این حوزه وارد استان گیلان  شد، از کاخ سردار امجد تالش بازدید کرد. 

 

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه تلاش می شود تا روند تبدیل این بنای زیبا به موزه سرعت یابد گفت: این بنای تاریخی از بناهای منحصربه فرد در غرب گیلان است که با معماری خاصش ظرفیت مناسبی در تبدیل شدن به موزه دارد.

 

گفتنی است، اخیرا با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین سپاه قدس گیلان و میراث فرهنگی استان، مرمت کاخ سردار امجد در میدان امام شهر هشتپر و ایجاد موزه کاوش‌های باستان‌شناسی غرب گیلان و موزه دفاع مقدس در داخل کاخ قشلاقی با سه میلیارد تومان اعتبار در دستور کار قرار گرفته است.

 

بنابر مستندات تاریخی، نصرت الله خان عمید السلطنه معروف به «سردار امجد» در دوره ناصرالدین شاه «خان کرگانرود» بود. وی از نیمه دوران حکومت ناصرالدین شاه قاجار تا انقلاب مشروطه حاکم کرگانرود تالش بود. وی دو کاخ برای پذیرایی از میهمانان و بزرگان دولتی ساخت؛ یکی کاخ زمستانی در «اطاقسرای هشتپر» و دیگری، کاخ تابستانی در ییلاق «آق اولر تالش». این عمارت، مهمترین بنای حکومتی باقی‌مانده دوره قاجار در غرب گیلان است که در حوادث مشروطه به آتش کشیده شد.

 

این کاخ ۶۰سال متروک بود تا اینکه در سال ۱۳۵۰ مرمت و به‌عنوان جمعیت هلال احمر تغییر کاربری یافت. بعد از انقلاب، کاخ سردار امجد در اختیار نهادهای انقلابی و سپس بسیج منطقه قرار گرفت.

 

این عمارت، در سه طبقه ساخته شده است. طبقه اول و دوم به صورت قرینه است. طبقه نخست، دارای دو درب ورودی بزرگ در شمال و جنوب است. هفت پنجره تکرار‌شونده با طاق‌های هلالی در هر چهار ضلع بنای مربع شکل می‌شود. طبقه سوم در واقع کلاه فرنگی با پنجره های بادگیر است. کاشیکاری‌های آبی و فیروزه‌ای به‌کار رفته در طبقه دوم و سوم، مربوط به مرمت‌های دهه ۵۰ است. بنابر روایت اهالی، احداث و تکمیل این بنا ۲۵ سال طول کشیده است.

کد خبر 1060761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha