شناسایی سه گونه پرنده جدید در حیات وحش یخاب/ مستندنگاری از ۱۱۰ گونه پرنده در این پناهگاه

مدیرعامل انجمن حامیان محیط زیست ابوزیدآباد از شناسایی و مستندنگاری سه گونه پرنده جدید با نام های «دال سیاه»، «زنبورخوار معمولی» و «دارکوب بال سفید» در پناهگاه حیات وحش یخاب شهرستان آران و بیدگل خبر داد.

مسیب صدری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در آران و بیدگل گفت: سه گونه پرنده جدید با نام های  «دال سیاه»، «زنبورخوار معمولی» و «دارکوب بال سفید» با تلاش انجمن حامیان محیط زیست ابوزیدآباد در پناهگاه حیات وحش یخاب شهرستان آران و بیدگل شناسایی و مستند نگاری شد.

 

مدیرعامل انجمن حامیان محیط زیست ابوزیدآباد افزود: با ثبت این سه گونه پرنده، تعداد گونه پرندگان مشاهده شده و مستند نگاری شده این پناهگاه ارزشمند از ۱۰۷ گونه به ۱۱۰ گونه افزایش یافت و این مهم نشان از غنای زیست محیطی و توان بالای پناهگاه حیات وحش یخاب دارد و این منطقه را به جزیره پرندگان در بیابان مرکزی ایران تبدیل کرده است.

 

صدری خاطر نشان کرد: پناهگاه حیات وحش یخاب واقع در بیابان مرکزی ایران ، به دلیل دارا بودن تنوع بالای پرندگان به بهشت پرندگان بیابان مرکزی ایران و همچنین به دلیل تنوع بالای گونه های گیاهی به زاگرس کوچک معروف است. 

 

وی افزود: پناهگاه حیات وحش یخاب با وسعت بالای ۲۷۲ هزار هکتار یکی از بی‌ نظیرترین و بکرترین مناطق زیستگاهی ایران است که در شمالی ترین قسمت استان اصفهان و در شهرستان آران و بیدگل واقع شده است و با تنوع اقلیمی کم نظیر و دارا بودن پوشش گیاهی و جانوری بسیار غنی، مرز مشترک قابل توجه با پارک ملی کویر و مطرح شدن به عنوان کریدور اصلی تردد یوزپلنگ آسیایی به لحاظ زیست محیطی اهمیت فوق العاده ای در بین مناطق چهارگانه محیط زیستی ایران دارد. این منطقه از سال ۱۳۹۲ منطقه شکار ممنوع اعلام شد و سال ۱۳۹۶ نیز به پناهگاه حیات وحش ارتقا یافت.

 

مدیر انجمن حامیان محیط زیست ابوزیدآباد اظهار داشت: نوع زیستگاه های موجود و تنوع بالای گونه های ارزشمند در این منطقه، توجه بالای مسئولین شهرستانی و استانی به این منطقه را می طلبد و تصمیمات و اقداماتی که این موارد را مد نظر قرار ندهد موجب خسارات جبران ناپذیری را برای این زیست بوم ارزشمند به همراه خواهد داشت.

 

مسیب صدری افزود: از جمله معضلات موجود در این منطقه می توان به برداشت های غیر اصولی و خارج از حریم معادن، چرای بی رویه دام، عدم وجود پاسگاه محیط بانی و تعداد اندک محیط بانان اشاره کرد.

 

شهرستان آران و بیدگل در شمالی ترین نقطه استان اصفهان و در فاصله ۶ کیلومتری شهرستان کاشان واقع شده است.

کد خبر 1060769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha