نقش تأثیرگذار دامپزشکی در حوزه بهداشت و نظام سلامت کشور در همه گیری کووید ۱۹

کنارکوهی با اشاره به نقش تأثیرگذار دامپزشکی در حوزه بهداشت و نظام سلامت کشور در همه گیری کووید ۱۹، گفت: باید این قشر مظلوم در اولویت واکسن قرار بگیرند.

«مصطفی کنارکوهی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز اظهار کرد: دامپزشکی فرآیندی علمی و تأثیرگذارترین مرجع در تأمین سلامت و ایمنی غذایی و در نهایت امنیت غذایی در سطح کشور است که در همین راستا یکی از ارکان اصلی شورای سلامت و امنیت غذایی در جامعه محسوب می شود.

 

مدیرکل دامپزشکی خوزستان افزود: اساس و پایه بهداشت و سلامت جوامع انسانی، به میزان بسیار زیادی هم به صورت بالقوه و هم به صورت بالفعل وابسته به بهداشت دام و فراورده های آن است که بدین لحاظ دامپزشکان نقش مهمی در سلامت دارند؛ بنابراین هرگونه غفلت در وظایف دامپزشکی و کاستی در کیفیت کار می‌تواند سبب بی‌اعتمادی جامعه نسبت به کل سیستم سلامت کشور شود.

 

وی با بیان اينکه تامین غذایی با منشا دامی مورد نیاز کشور و نیل به خودکفایی از مصادیق بارز این نقش ارزنده به شمار می رود تصریح کرد: نظارت دامپزشکی بر کلیه مراحل زنجیره تولید، فرآوری، توزیع و عرضه از یک سو و بهداشت و پیشگیری و کنترل بیماری‌های قابل انتقال از دام به انسان از سوی دیگر نقش مهم دامپزشکی در توسعه پایدار امنیت غذایی و ارتقا سلامت عمومی جامعه را به خصوص در دوران فراگیری بیماری کووید 19 در استان بیشتر نمایان می‌کند. 

 

کنارکوهی اضافه ‌کرد: در این بُعد از مسئولیت خویش علاوه بر از بین بردن و یا کاهش راه‌های اشاعه بیماری در دام‌ها و حیوانات در جلوگیری و توقف چرخه انتقال بیماری‌ها و آلودگی ها از دام و فرآورده‌های خام دامی به جمعیت های انسانی رسالت بسیار مهمی را انجام می‌دهد.

 

وی بیان کرد: با توجه به قرار گرفتن استان خوزستان در نوار مرزی کشور و داشتن بندرگاه‌های مهم که شریان اصلی ورود نهاده های خام دامی از کشورهای هندوستان و برزیل (که در حال حاضر از کانون های جهانی درگیر بیماری کرونا ویروس هستند) کارشناسان دامپزشکی استان با توجه به وظایفی که دارند نسبت به نمونه برداری از نهاده ها به طور مستقیم از کشتی های وارداتی اقدام و در معرض خطر بیماری قرار می گیرند.

 

مدیرکل دامپزشکی خوزستان عنوان کرد: آیا متولیان و برنامه ریزان واکسیناسیون کووید 19 می دانند که یک بازرس دامپزشکی با توجه به شرح وظایف محوله با افراد مختلفی در سطح دامداری‌ها، کشتارگاه‌ها، واحدهای عرضه فرآوردهای خام و ... در ارتباط و محتمل خطرات جدی بیماری کرونا است.

 

وی ابراز کرد: گروه واکسیناسیون دامپزشکی از یک روستا به روستای دیگر در حرکت است و همواره در معرض خطرات ویروس کووید 19 قرار دارند ولی متأسفانه این سربازان گمنام عرصه بهداشت همچنان گمنام و محروم، باید منتظر تصمیمات لازم برای واکسیناسیون کووید 19 باشند و نگرانی هر روز بیشتر می شود که تعداد بیشتری از این افراد و خانواده آنها به واسطه شغل حساسی که دارند به بیماری درگیر شوند.

 

کنارکوهی در پایان یاد آور شد: امیدوارم مسئولان تصمیم گیر در خصوص شبکه توزیع واکسن به اهمیت وظایف و نقش کارکنان دامپزشکی (دولتی، خصوصی) پی برده و هرچه سریع‌تر این قشر مظلوم نظام سلامت کشور را در اولویت تزریق واکسن قرار دهند.

 

کد خبر 1060888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha