نفرات برگزیده اولین جشنواره ملی داستان کوتاه علیسرایی اعلام شدند

اولین جشنواره ملی داستان کوتاه علیسرایی در کوچصفهان، با معرفی نفرات برگزیده از طریق اجرای زنده در فضای مجازی به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، آیین اختتامیه اولین دوره جشنواره داستان کوتاه جایزه علیسرایی عصر پنج شنبه( ۶خرداد) با حضور تنی چند از پژوهشگران و نویسندگان گیلانی برگزار شد.



در این مراسم که به جهت تقدیر از برگزیدگان با رعایت پروتکل های بهداشتی به صورت زنده از طریق اینستاگرام دبیرخانه برگزار شد «زهرا رفیعی گیلوائی» داستان کوتاه را یکی از انواع متفاوت ادبی دانست و گفت: قلم زدن در این حوزه محدودیت های خود را دارد و از این رو توجه به این نوع ادبی لازم و ضروری است.



دبیر هیئت داوران این جشنواره افزود: برگزاری مسابقات داستانی یکی از مهم ترین شیوه های توجه به آن محسبوب می شود.



وی تصریح کرد: بدیهی است که مسابقات داستان نویسی فارغ از هر سلیقه ای می تواند فرصتی فراهم آورد تا داستان نویسان و به ویژه نویسندگان تازه کار و نو قلمان حوزه ادبیات داستانی آثار خود را به نقد و ارزیابی بسپارند تا عیار خود را در همان آغاز راه دریابند و چه بسا از دل چنین جشنواره هایی نویسندگانی با استعداد و خوش قریحه چهره می شوند که آینده ای روشن پیش روی خود و ادبیات داستانی می گشایند.



رفیعی گیلوائی با بیان اینکه در اولین دوره جشنواره داستان کوتاه جایزه علیسرایی که به همت مؤسسه فرهنگ گیل کوچصفهان و همکاری مؤسسه فرهنگی، هنری خورشید گیل و دیلم برگزار شد، 240 داستان کوتاه از سراسر ایران شرکت کردند اظهار کرد: تمامی این آثار مورد ارزیابی هیئت داوران رسید و هیئت داوران ضمن تمجید از برگزار کنندگان جشنواره که با موضوعات«کرونا» و بخش آزاد برپا شد بر این باورند که چنین رویکردهایی فرصت را برای هر نویسنده ای با سلایق متفاوت فراهم می آورد که توان ادبی خود را به معرض سنجش بسپارد.



وی اذعان کرد: دیدگاه نو و روایت متفاوت، تصویر سازی خلاقانه، تازگی و بداعت در انتخاب سوژه ها از ویژگی های اکثر آثار دریافتی بود.



رفیعی گیلوائی در ادامه ضمن قدردانی و سپاس هیئت داوران از برگزار کنندگان این جشنواره اظهار کرد: می بایست داستان نویسان جوان را به آشنایی جدی تر، اصولی و مبانی داستان کوتا دعوت نمود و همچنین برگزیدگان این جشنواره نیز به تلاش بیشتر جهت شکوفایی استعدادهای خود و ارتقاء مهارت های داستان نویسی داشته باشند.

 


«حمید نظرخواه علیسرایی» نیز با اشاره به اینکه این جشنواره به صورت مستقل در سطح کشور برگزار شد از کسانی که در برگزاری این جایزه نهایت همکاری و همدلی را داشتند تشکر کرد و افزود: از بزرگوارانی که از نظر مالی نیز ما را حمایت کردند تقدیر و تشکر دارم.



دبیر جایزه داستان کوتاه علیسرایی و رئیس مؤسسه فرهنگ گیل کوچصفهان ضمن تشکر از حاج فرج الله لایق برحق که با ارسال فایل صوتی تلاوتشان آغازگر این برنامه بود گفت: از حضور پژوهشگران و نویسندگان پیشکسوت گیلانی همچون استاد هوشنگ عباسی، سید هاشم موسوی( رییس پژوهشکده گیلان شناسی)، ابراهیم صفری(رییس دانشگاه فرهنگیان و رییس انجمن مفاخر استان)، سیدرضا کوچصفهانی از پیشکسوتان عرصه فرهنگ و هنر موسیقی گیلان که در آیین اختتامیه این مراسم حضور داشتند قدردانی می کنم که تشویق آنان باعث قوت و دلگرمی ما برای برگزاری جشنواره های آینده خواهد شد.



وی با اشاره به اینکه در کنار اعلام نفرات برگزیده این جشنواره موسسه فرهنگ گیل کوچصفهان از سه نویسنده نوجوان کوچصفهانی(سیده زهرا جعفرزاده رحمتی که به مرحله نیمه نهایی رسیده بود، زهرا دلیری ثابت گیلوائی و مهدیه روشن گیلوائی) به جهت تشویق و ترغیب، با اهدای هدایا تجلیل کرد.



نظرخواه همچنین با اشاره به وضعیت کرونا در سطح کشور و رعایت پروتکل های بهداشتی بیان کرد: از آنجایی که نتوانستیم بخاطر بیماری کرونا برنامه را حضوری اجرا کنیم، جوایز برگزیدگان همراه با تندیس جشنواره طی روزهای آینده برایشان از طریق پست ارسال خواهد شد.


در ادامه طبق رای هیئت داوران در بخش آزاد داستان های «زباله» نوشته «احمد انوشه» از اراک رتبه سوم، «مرده رود» اثر«احسان رسولیان» از تهران رتبه دوم و داستان «من یک گرمی» اثر «مولود حسین سوزنگران» از کرج را نفر اول این جشنواره معرفی کردند.



همچنین داستان های «پوتوس گل نمی دهد» اثر «فهیمه مصدر الامور» از تهران و «توهم تب در آخرین سال قرن» نوشته «مولود حسین سوزنگران» از کرج در بخش کرونا، داستان های «پارازیت» اثر «محبوبه(سیما) رحمتی» از مشهد، «روشنک» اثر «مصطفی توفیقی» از مشهد و «منطق الطیر قصر» نوشته «محمد زندلشنی» از لرستان در بخش آزاد به عنوان داستان های شایسته تقدیر معرفی شدند.


 

کد خبر 1060983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha