افت و خیز بازار طلا و سکه/توافق ایران و روسیه برای همکاری شیلات در دریای خزر و خلیج فارس

ضرورت‌های مهم اقتصادی دولت آینده، توافق ایران و روسیه برای همکاری شیلات در دریای خزر و خلیج فارس، ایران و روسیه در کشاورزی قابلیت های برد برد دارند، افت و خیز بازار طلا و سکه برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز شنبه ۸ خرداد شبستان به شرح زیر است:

ضرورت‌های مهم اقتصادی دولت آینده/ اقتصاد نیازمند جراحی بزرگ

عباس آرگون کارشناس اقتصادی با اشاره ضرورت برنامه محوری در دولت آینده اظهار داشت: برنامه محوری در دولت جدید باید به نحوی باشد که تیم اقتصادی دولت بر مبنای آن حرکت کند و فقط در حد حرف نباشد و در اجرا صورت بگیرد و از همه مهم تر، پیگیری برای به سرانجام رساندن آن، از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی تاکید کرد: بحث بعدی، ثبات بخشی و پیش بینی پذیری در اقتصاد است. در واقع باید در حوزه های اقتصادی یک ثبات بخشی داشته باشیم. به نوعی بتوانیم شرایط اقتصادی را پیش بینی کنیم و هر روز با قوانین و مقررات در حوزهای مختلفی همچون گمرک، تولید، صادرات، واردات و ... مواجه نباشیم. زیرا همواره سردرگمی برای فعالان اقتصادی وجود داشته است. الان بسیاری از فعالان اقتصادی با بروکراسی بسیاری طولانی در ادارات مواجه هستند که باید برای آن فکری شود.

به گفته آرگون، در دولت آینده باید ثبات به قوانین و مقررات بدهیم تا بتوانیم پیش بینی کنیم که در یک سال آینده با چه قوانینی مواجه خواهیم بود و نکته بعدی رفع موانع در حوزه های تولید و مقررات است تا در نهایت به تقویت تولید و رشد اقتصادی منجر شود.

وی در ادامه گفت: موضوع بعدی این است که در دولت آینده باید یک تیم اقتصادی هماهنگی باشد که اعضای این تیم همدیگر را کامل کنند. در حقیقت هر کدام از اعضا، مسیر خودشان را نروند و در یک هدف گذاری با برنامه حرکت کنند. به نوعی یک هماهنگی بین تیم اقتصادی باشد، زیرا در شرایطی هستیم که فرصت آزمون و خطا نیست. حالا جدا از جریانات و موضوعات سیاسی، باید به سمت استفاده از شایستگان و نخبگان برویم. بتوانیم مدیریت موثر نخبگان را در دولت بعدی شاهد باشیم.

به گفته این کارشناس اقتصادی، فقط یک وعده هایی ندهیم و دوباره بعد از انتخابات همه بروند سر جای خودشان و کار اجرایی همان مسیر قبلی را طی کند. باید برای تغییر این رویکرد برنامه ریزی شفافی باشد. وی افزود: مشکلات متعددی در حوزه اقتصادی داریم. تورم سنگینی داریم که این تورم اقشار متوسط و ضعیف را از بین می برد. بنابراین مهار پایدار تورم در کشور احساس می شود و دولت جدید باید برای این کار، برنامه ریزی داشته باشد.

 

توافق ایران و روسیه برای همکاری شیلات در دریای خزر و خلیج فارس

ایران  و روسیه موافقت کردند که همکاری های دو کشور در زمینه شیلات و آبزیان نه تنها در  خزر بلکه در دریای خلیج فارس نیز توسعه یابد. در این نشت کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی و شیستاکوف مدیر شیلات روسیه که کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز حضور داشت دو طرف ضمن استقبال از همکاری مشترک در زمینه تحقیقاتی و علمی در زمینه شیلات و آبزیان موافقت کردند که دامنه همکاری را از خزر به خلیج فارس نیز انتقال دهند.

خاوازی با استقبال از پیشنهادات طرف روس در زمینه همکاری های آموزشی و تحقیقاتی در زمینه شیلات و بزیان و همچنین گسترش دایره همکاری از خزر تا خلیج فارس گفت  که انعقاد تفاهمنامه همکاری با روسیه در این زمینه ها برای ما  اهمیت دارد.

وی تصریح کرد: دریای خزر برای همه پنچ کشور مرتبط ارزش دارد و لازم است که برای حفظ گونه های آبزیان این دریا برای همه و نسل های آینده تلاش مشترک و همگانی شود.


توافق ایران و روسیه برای همکاری شیلات در دریای خزر و خلیج فارس 

خاوازی اظهار داشت: ما هم برای  ماموریت مهم حفاطت از ماهیان خاویاری و همینطور ماهیان استخوانی در دریای خزر آمادگی داریم.

رهاسازی بچه ماهی  و کاهش صید ماهیان خاویاری

وی گفت:  پیشنهاد ایران این است که با رهاسازی بچه ماهی و همچنین کاهش صید در ابن پروژه مشترک برای حافظت از گونه های با ارزش آبزیان در دریای خزر همکاری کنیم.

وزیر کشاورزی ایران با تاکید بر اینکه تفکرات و ایده های علمی باید به صورت صنعتی اجرایی شود تا منابع مولد ماهی خاویاری به خزر برگردد، افزود: در ایران به سمت پرورش ماهی خاویاری در مناطق خشک در حال فعالیت هستیم و  ایجاد ۱۶۰ مزرعه پرورش ماهی در این مورد نشانه تلاش ایران برای کاهش فشار بر خزر است.

خاوازی اظهار داشت لازم است همه کشورهای حوزه خزر نیز به همین سمت پیش بروند تا از نابودی ماهیان خاویاری جلوگیری شود و مجددا این دریا شاهد فراوانی این گونه ایزیان باشد.

خاوازی گفت: جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد را می دهد که روی  دانش تکثیر گونه های آبزیان خلیج فارس در دریای خزر به صورت مشترک با کشورهای حوزه خزر کار شود.

 

ایران و روسیه در کشاورزی قابلیت های برد برد دارند

کاظم خاوازی که به همراه معاونین وزارت کشاورزی در سفری دو روزه برای بررسی قابلیتهای کشاورزی و تبادل اطلاعات فنی در مسکو حضور یافت در باره نتایج سفر خود گفت که روسیه یکی ازکشورهای غنی در مورد تولید غلات است و ما پیشنهاد دادیم که ایران به عنوان کانون منطقه ای توزیع غلات روسیه باشد.  



 ایران کانون منطقه ای غلات روسیه باشد

وی در باره سهم تجاری ایران و روسیه در تبادل کالا گفت: سهم ایران در تجارت با روسیه از نظر ارزشی کمتر است ولی قابلیتهای تجاری برد برد  خیلی خوبی بین دو طرف وجود دارد.



وی توضیح داد روسیه یکی از کشورهایی هست که غلات بسیار زیادی دارد و می شود آن رادر یک چرخه برد برد طراحی کرد و ما پیشنهاد دادیم که ایران می تواند یک هاب منطقه ای خیلی خوب برای روسیه باشد.

 

خاوازی اظهار داشت: روسیه ظرفیت های خوبی در بحث آرد، فراورده های جانبی گندم و خوراک دام دارد و از طرفی ظرفیت کارخانجات خوراک دام ایران چیزی در حدود ۲۷ میلیون تن است که بخش زیادی از ان خالی است و اگر این کار توسط بخش خصوصی شکل بگیرد و دولتها نقش حاکمیتی خودشان را خوب بازی کنند اتفاقات خوبی هم برای روسیه هم کشاورزی ایران اتفاق خواهد افتاد و حجم مبادلات دو طرف بسیار افزایش پیدا خواهد کرد.

 

ایران متقاضی نمایشگاه بزرگ محصولات کشاورزی در مسکو شد


وی اظهار داشت: در این سفر متقاضی یک نمایشگاه بزرگ محصولات کشاورزی در روسیه بودیم که با استقبال وزیر روبرو شد و در باره تمام موارد سرمایه گذاری مقرر بر این شد در یک بسته مشترک تهیه  و مورد بررسی دو طرف قرار گیرد و طرف روش گروهی را پیشنهاد داد که در روی آن کار شود و دست آخر هم قرار شد فهرستی از سرمایه گذاران ایرانی به وزارت کشاورزی روسیه معرفی شوند.

 

افت و خیز بازار طلا و سکه/ تقاضای مازاد وجود ندارد

نوسانات در بازارهای مالی کشور یکی از چالش‌هایی است که شهروندان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری با آن مواجه می‌شوند. این امر از اینرو اهمیت دارد که ابهامات مردم از سرنوشت سیاسی کشور بر رفتار اقتصادی آنها در بازارها تاثیر مستقیم خواهد گذاشت.

از اینرو، بازار طلا و سکه یکی از بازارهایی است که باید در این مدت زیر نظر داشت و نوسانات آن را رصد کرد. هرچند در هفته گذشته این بازار تغییر چشمگیری نسبت به گذشته نداشته و آرامش نسبی آن نشان می‌دهد که هنوز شوکی چه مثبت و چه منفی به این بازار از ناحیه اخبار انتخابات وارد نشده است.

به گفته محمد کشتی آرای، نائب رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر نوسان قیمت‌ها در بازار طلا و سکه تهران جزئی بوده و این ثبات نسبی قیمت‌ها بیانگر عرضه مناسب و نبود تقاضای اضافی در بازار است.

در روز آغازین هفته، حباب سکه تمام بهار آزادی نیز با کاهش به نزدیکی صفر، یک رکورد تاریخی را به ثبت رساند زیرا این اتفاق برای اولین بار در چندین سال گذشته رقم خورده است. با همه این احوال، با توجه به اینکه در این روزها شاهد نوسانات در نرخ ارز هستیم، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز با نوساناتی همراه شده ‌است.

به طوری که در اولین روز هفته هر قطعه سکه طرح جدید ۱۰ میلیون و ۶۰ هزار تومان فروخته شد و در آخر هفته این قیمت به ۱۰ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسید که بالاترین قیمت سکه در طول این هفته در همین روز قیمت گذاری شد.

در این مدت، نیم سکه نیز همانند سکه امامی با تغییرات اندکی همراه بود. در اولین روز هفته قیمت آن به رقم ۵ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان رسید و در طول هفته با افزایش ۱۲۰ هزار تومانی همراه شد و در پایان هفته به رقم ۵ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان فروخته شد.

 

هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۴۶ هزار تومان/دلار ۲۲ هزار و ۶۴۷ تومان

امروز (شنبه ۸ خرداد) هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۴۶ هزار تومان، هر گرم طلای ۲۴ عیار یک میلیون و ۳۹۵ هزار تومان، هر انس طلا در بازارهای جهانی ۱۹۰۳ دلار است. همچنین سکه بهار آزادی طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۱۰۱ هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۳۱۷ هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۹۸ هزار تومان است.

 

امروز (شنبه ۸ خرداد) در بازار ارز دلار ۲۲ هزار و ۶۴۷ تومان، یورو ۲۷ هزار و ۷۲۱ تومان، پوند ۳۳ هزار و ۲۲۹ تومان، درهم امارات ۶۳۲۸ تومان، یوان چین ۳۶۶۰ تومان، لیر ترکیه ۲۷۵۰ تومان است.

 

بانک مرکزی امروز (شنبه، هشتم خردادماه) نرخ رسمی ۴۶ ارز را اعلام کرد که براساس آن بهای ۲۱ ارز نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته (پنجشنبه) افزایش و ۱۷ ارز کاهش یافت. همچنین نرخ هشت ارز ثابت ماند. امروز هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال، پوند انگلیس ۵۹ هزار و ۵۹۰ ریال  و یورو ۵۱ هزار و ۲۱۵ ریال ارزش‌گذاری شد. امروز هر فرانک سوئیس ۴۶ هزار و ۶۹۶ ریال، کرون سوئد پنج‌هزار و ۵۹ ریال، کرون نروژ پنج‌هزار و ۳۱ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۸۸۷ ریال، روپیه هند ۵۸۰ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۹ هزار و ۵۴۰ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۷ هزار و ۱۶۸ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۸ هزار و ۴۹۶ ریال، دلار هنگ‌کنگ پنج‌هزار و ۴۱۲ ریال و  ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۴ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

امروز در تابلوی بانک مرکزی، هر دلار کانادا ۳۴ هزار و ۷۴۳ ریال، دلار نیوزیلند ۳۰ هزار و ۴۵۵ ریال، راند آفریقای جنوبی سه‌هزار و ۵۵ ریال، لیر ترکیه چهار هزار و ۹۰۳ ریال، روبل روسیه ۵۷۴ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲ هزار و ۸۷۷ ریال، لیر سوریه ۳۴ ریال، دلار استرالیا ۳۲ هزار و۳۶۶ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۱ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۴ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۷۵۴ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۵۳۰ ریال، ۱۰ روپیه سریلانکا ۲ هزار و ۱۱۷ ریال، کیات میانمار ۲۶ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۷ هزار و ۷۴ ریال، یکصد درام ارمنستان هشت‌هزار و ۷۹ و دینار لیبی ۹ هزار و ۴۳۶ ریال تعیین شد.

 

همچنین هر یوان چین ۶ هزار و ۵۹۶ ریال، یکصد بات تایلند ۱۳۴ هزار و ۳۹۵ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۱۶۱ ریال، یک‌هزار وون کره‌جنوبی ۳۷ هزار و ۶۸۱ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۹ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۸۰۳ ریال، هر لاری گرجستان ۱۲ هزار و ۸۵۳ ریال، یک‌هزار روپیه اندونزی ۲ هزار و ۹۳۹ ریال، افغانی افغانستان ۵۳۶ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۶ هزار و ۵۵۵ ریال، منات آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۲۲ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۷ هزار و ۹۳۰ ریال، سامانی تاجیکستان سه‌هزار و ۶۸۰ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۱ هزار و ۹۹۰ ریال قیمت خورد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 1061109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha