خشکسالی، ورود عشایر به ییلاق گلیل را سرعت بخشید

عشایر شیروان با مشکلات بسیاری مواجه هستند ولی خشکسالی امسال ورود عشایر گلیل واقع در بخش سرحد این شهرستان را در مقایسه با سال گذشته سرعت بخشید.

خبرگزاری شبستان-شیروان؛ هر ساله ورود عشایر این شهرستان به ییلاق گلیل این شهرستان ۱۵ خرداد ماه بود که با توجه به خشکسالی و سایر مشکلات دیگر این موعد امسال ۱۰ روز زودتر انجام شد و از پنجم خردادماه مجوز ورود عشایر به این منطقه صادر شد.

 

 

خشکسالی و کاهش بارندگی ها موجب مشکلاتی همچون کمبود علوفه، ورود زودهنگام آنان به منطقه گلیل، آبرسانی سیار، قیمت بسیار پایین دام و خرید راکد برای قشر زحمت کش عشایر شده که همچنان در باتلاقی از مشکلات دست و پنجه نرم می کنند تا خود را با این شرایط وفق دهند.

 

 

مدیر امور عشایری شیروان از کوچ زودهنگام عشایر به منطقه گلیل شهرستان به دلیل خشکسالی و مشکلات ناشی از آن خبر داد.

 

 

«علی ابراهیمی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهار داشت: در فاصله زمانی بازگشت عشایر از قشلاق به ییلاق که مجبور به استقرار در اطراف روستاها هستند مشکلاتی از جمله ازدحام عشایر و دام در روستاها، فشار زیاد بر حجم زیادی از مراتع روستایی، درگیری روستاییان و تنش اجتماعی، بروز بیماری های دامی و تلفات دام عشایر وجود دارد که برای پیشگیری از این مشکلات امسال عشایر از پنجم خردادماه مجوز ورود به ییلاق گلیل را دارند.

 

 

مدیر امور عشایری شیروان با بیان اینکه ورود عشایر به سایر مراتع اول خردادماه انجام شد، بیان کرد: عشایری که در منطقه گلیل به مدت چهار ماه استقرار می یابند ۴۸ محله عشایری شامل ۲۶۷ خانوار روستایی هستند که ۲۵ هزار راس دام سبک در اختیار دارند.

 

 

ابراهیمی عنوان کرد: با توجه به کاهش بارندگی های سال جاری و خشکسالی اینک از محل اعتبارات ارزش افزوده یک میلیارد و ۵۲۰ میلیون ریال  برای آبرسانی سیار کل میانبدهای شهرستان، حومه شرقی و غربی، ورگ، جنوب شیروان، گلیان، چلو و تکمران که با مشکل بی آبی مواجه هستند تخصیص داده شد که چهار دستگاه تانکر با ظرفیت هر کدام ۱۰ هزار لیتر فراهم شده و روزانه ۵ سرویس برای ۸۰ خانوار عشایری که ۸۰ هزار راس دام سبک در اختیار دارند آبرسانی سیار صورت گیرد.

 

 

رییس اداره امور عشایری شیروان با اشاره به کمبود علوفه شهرستان خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش ۴۰ دصدی بارندگی های سال جاری به ازای کاهش هر یک میلی متر بارندگی یک کیلوگرم از تولید علوفه مرتعی کم تر می شود که اثرات منفی را در تولید علوفه مرتعی و ضعف پوششی گیاهی می گذارد و این خود باعث ترک زود عشایر شهرستان از ییلاق به قشلاق می شود زیرا که در شرایط مناسب در هر هکتار ۲.۵ تن علوفه تولید می شود که این میزان در شرایط خشکسالی به ۱.۵ تن در هکتار می رسد.

 

 

ابراهیمی اضافه کرد: اینک عشایر بیشتر از علوفه مرتعی استفاده می کنند ولی برای حل پیش بینی مشکل کمبود علوفه شرکت های تعاونی عشایر پیگیر خریداری جو هستند که سهمیه این شهرستان ۴۰۰ تن و کنسانتره ۸۰۰ تن است که در حال خرید و حمل است.

 

 

وی بیان کرد: عمده ترین مشکل دام عشایر شهرستان، قیمت بسیار پایین دام زنده و خرید راکد دام از آنان است که براساس مصوبات صورت گرفته کشوری قرار است دام عشایر به صورت تضمینی خریداری شود که هنوز مجوز و سهمیه آن ابلاغ نشده است.

 

 

وی ضمن اشاره به دیگر مشکلات عشایری عنوان کرد: امسال در فاصله کوچ از قشلاق به ییلاق بین ایل راه ها و کوچ ماشینی و زمینی به دلیل ضعف ناشی از دام، بیماری، خفگی دام در حین حمل و نقل و غیره هر خانوار عشایری بین ۵ _ ۳ راس دام آنان تلف شده  که چنانچه دام آنان بیمه باشد خسارت آنان پرداخت می شود در صورتیکه فقط ۶۰ درصد دام عشایر این شهرستان بیمه هستد.

 

 

 

ابراهمی تصریح کرد: با توجه به خشکسالی های امسال و مشکلات قید شده قرار بر این شده تا اعتبارات امسال نسبت به سال گذششته ۳۰ درصد افزایش یابد، سال گذشته ۶ میلیارد ریال اعتبار مصوب شد که از این میزان فقط ۳۰۰ میلیون ریال تخصیص یافت.

 

 

وی در خصوص تعهدات سایر دستگاه ها نسبت به عشایر اظهارداشت: واکسیناسیون و داروی دام باید توسط دامپزشکی تامین شود، راهداری ملزم به تحویل دستگاه گریدر و تیغ زنی راه ها، مرکز بهداشت باید خانه های بهداشت را فعال  و اکیپ های بهداشتی را جهت غربالگری به مناطق مختلف عشایری اعزام کند همچنین با توجه به وضعیت موجود عشایر محیط زیست و منابع طبیعی نسبت به ورود آنان سخت گیری زیادی اعمال نکنند.

 

 

به گفته ابراهیمی حدود نیمی (۴۸ درصد) از عشایر خراسان شمالی مربوط به این شهرستان هستند که شهرستان شیروان دو هزار و ۸۰۰ خانوار عشایری با جمعیتی حدود ۱۵ هزار نفر دارد که در قالب ۹ طایفه ۳۵۰ هزار راس دام سبک در اختیار دارند.

 

 

 

 

کد خبر 1061197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha