علت قطعی برق  افزایش دما و استخراج رمزارزها است

وزیر نیرو از جمله علت قطعی برق را افزایش دما و استخراج رمزارزها عنوان کرد و گفت: امسال با گرمای زودرس مواجه بودیم که باعث شد نیروگاه‌ها که توان خروجی متناسب با دما دارند با مشکلاتی مواجه شوند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی شبستان،رضا اردکانیان در ادامه جلسه علنی امروز یکشنبه (9خرداد)مجلس شورای اسلامی در ارائه گزارشی در مورد علل قطعی برق ،گفت بودجه اختصاص یافته به بخش نیرو در سال 1400یکی از راهگشاترین  بودجه ها برای حل مشکلات مزمن صنعت برق است . این بودجه باعث خلاصی یافتن وزارت نیرو و منابع مالی از دریافتی‌های مردمی شد که با استفاده از مکانیزم تبصره 14 صورت گرفت و یکی از دستاوردها بود.

وزیر نیرو اظهار کرد: سال آبی 1400- 1399 که از مهرماه سال گذشته آغاز شده  یکی از خشک‌ترین سال‌ها طی 50 سال اخیر بوده است، از آبان 96 که کار را آغاز کردم، سال آبی 97- 96 به عنوان دومین خشک‌ترین سال در 50 سال اخیر بود.

وی با اشاره به برخی علت‌های قطعی مکرر برق در هفته‌های اخیر عنوان کرد: حدود 3500 مگاوات کاهش ظرفیت تولید برق داشتیم، همچنین امسال با گرمای زودرس مواجه بودیم که باعث شد نیروگاه‌ها که توان خروجی متناسب با دما دارند با مشکلاتی مواجه شوند.در 29 اردیبهشت سال جاری 53 هزار و 800 مگاوات برق مصرف شد که این میزان در 24 خرداد سال گذشته اتفاق افتاده بود ،در سال 98 در اول تیرماه بود و در سال 97 نیز در 9 تیرماه اتفاق افتاد لذا گرمای زودرس باعث افزایش مصرف برق شد چرا که مردم خیلی زودتر از گذشته از دستگاه‌های سرمایشی استفاده کردند.

وزیر نیرو  با اشاره به رمز ارزها گفت: زمانی که تولید رمزارز به صورت پنهان صورت می گیرد مصرف انرژی بیشتر می‌شود زیرا باید دستگاه‌های استخراج را در محلی پنهانی قرار دهند و برای خنک کردن آنها به مصرف انرژی بیشتری نیاز است.با کمک نیروی انتظامی از تیر ماه سال 1399 تا فروردین 1400، دو هزار و 661 مرکز استخراج رمز ارز و 175 هزار دستگاه کشف شده است، 10 درصد از انرژی مصرف تولیدی رمزارزهای کل جهان در ایران بوده و این میزان به معنای صرف دو هزار مگاوات انرژی برق است، در حالی که واحدهای دارای مجوز استخراج رمزارزها تنها 320مگاوات مصرف دارد.

وی علت قطعی برق را  افزایش دما و استخراج رمزارزها عنوان کرد و گفت: نتیجه خشکسالی‌ها، کمبود آب برای تولید برق، افزایش زودهنگام دما و استخراج غیرقانونی رمزارزها موجب شد تا برخلاف تمامی سال‌های گذشته رشد مصرف انرژی 19 درصد باشد. در سال 99 اوج مصرف 45 هزار مگاوات بود که در سال جاری به 54 هزار مگاوات رسیده است. 8 هزار و 500 مگاوات افزایش مصرف معادل برق تولیدی 70 توربین گازی می‌باشد.

کد خبر 1061446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha