سیاست‌گذاری ارزی دولت جدید/ زمان واریز یارانه معیشتی خرداد ماه اعلام شد

سیاست‌گذاری ارزی دولت جدید، زمان واریز یارانه معیشتی خرداد ماه اعلام شد، پیش‌بینی اوج قیمت طلا تا ۱۰ هزار دلار در هر اونس، پیش‌بینی اوج قیمت طلا تا ۱۰ هزار دلار در هر اونس، هر عدد سکه امامی ۱۰۶,۹۷۰,۰۰۰ ریال برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز یکشنبه ۹ خرداد شبستان به شرح زیر است:

سیاست‌گذاری ارزی دولت جدید/ آیا روش‌ها نیازمند تغییر است؟

با تغییر دولت در ماه های آینده، اهمیت توجه به سیاست گذاری اقتصادی و ارزی در دولت جدید، از اهمیت بالایی برخوردار است. آیا به عنوان مثال ارز ۴۲۰۰ همچنان در دولت آینده نقش آفرینی خواهد داشت؟ با خروج آمریکا از برجام و تشدید تحریم های آمریکا بر علیه ملت ایران و شبکه بانکی کشور در سال ۹۷، شاهد تغییر سیاست های ارزی دولت بودیم.

به گونه ای که در فروردین ماه ۱۳۹۷ بود که به یکباره دلار ۴۲۰۰ تومانی در اقتصاد ایران رونمایی شد. نرخی که به گفته دولتمردان با هدف تامین نیاز ارزی شکل گرفت و در ادامه با تغییرات مدیریتی در بانک مرکزی و تشدید تحریم های خصمانه، دایره تخصیص ارز ۴۲۰۰ به کالاهای اساسی محدود شد و سایر گروه های کالایی، از این ارز محروم شدند.

اما این سیاست ارزی دولت که با هدف تک نرخی کردن ارز رونمایی شده بود، در مدت کوتاهی با سواستفاده برخی مواجه شد و صدای اعتراض فعالان اقتصادی را در آورد. هرچند دولت معتقد بود در زنجیره واردات و شبکه توزیع کالاهایی اساسی، دچار مشکل است و نباید با حذف ارز دولتی، فشار اقتصادی مضاعفی را بر طبقه آسیب پذیر و کم درآمد جامعه وارد کرد.

به هر حال آنچه از برآیند مثبت و منفی سیاست ارز ۴۲۰۰ برآمد، باعث شد تا مجلسی ها در سال گذشته در زمان بررسی و تصویب بودجه ۱۴۰۰ به فکر حذف این ارز و افزایش مبالغ یارانه های حمایتی باشند، اما این اقدام که با استقبال گروهی از کارشناسان و فعالان اقتصادی همراه شد، با مخالفت جدی دولت روبرو شد. دولت در برابر این تصمیم ایستادگی کرد و باور داشت در این شرایط اقتصادی، هرگونه تغییر و حذف ارز حمایتی ۴۲۰۰ در زنجیره تامین دارو و کالاهای اساسی، ضربه سنگینی به سفره و اقتصاد اقشار آسیب پذیر وارد خواهد کرد.

در نهایت تصمیم بر آن شد تا در سال ۱۴۰۰ نیز شاهد ادامه تامین و تخصیص ارز ۴۲۰۰ برای واردات دارو و نهاده های دامی به کشور باشیم. هر چند با وجود ادامه تزریق ارز دولتی برای واردات نهاده های دامی، بازهم شاهد آشفتگی در بازار گوشت و مرغ هستیم.

از سوی دیگر، تدبیر دولت برای تامین نیاز ارزی واردات، به راه اندازی سامانه نیما (نظام یکپارچه معاملات ارزی) انجامید؛ سازوکاری که بر مبنای حواله ارزی و تعیین نرخ بر مبنای عرضه و تقاضای صادرکننده و واردکننده، بنا شده بود.

این سیاست تا حدودی توانست نیاز ارزی واردات کالاهای غیراساسی و مورد نیاز کشور را تامین کند. در اینباره معاون وقت فناوری های نوین بانک مرکزی در بهمن ماه ۱۳۹۶ اظهار داشت: "سامانه نیما به عنوان یکی از راه های تامین ارز تلقی می شود و بازرگانان و تجار مختارند که از طریق روش هایی نسبت به تامین ارز مورد نیاز خود اقدام کنند." همچنین در آن زمان، مدیرکل سیاست ها و مقررات ارزی بانک مرکزی "هدف از راه اندازی سامانه نیما (نظام یکپارچه معاملات ارزی) را تسهیل و سرعت بخشی به تامین ارز مورد نیاز واردکنندگان عنوان کرد."

 

زمان واریز یارانه معیشتی خرداد ماه اعلام شد

بر اساس اطلاعیه سازمان هدفمندسازی یارانه ها، نوزدهمین مرحله یارانه معیشتی ساعت ۲۴ روز دوشنبه ۱۰ خرداد ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

همانند دوره‌های قبل، خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی دریافت خواهند کرد.

ششمین قسط از پرداخت دومین مرحله وام یک میلیون تومانی کرونایی از حساب سرپرستان خانوار‌هایی که این وام را دریافت کرده‌اند از این ماه کسر خواهد شد.

 

پیش‌بینی اوج قیمت طلا تا ۱۰ هزار دلار در هر اونس

برخی از عوامل اصلی پشت این افزایش قیمت، نوسان های ضعیف دلار آمریکا و ارز رمزنگاری شده است. در اینجا نگاهی می اندازیم به سه موضوع برتر کیتکو:

۱- علاقه بانک های مرکزی به طلا در حال افزایش است. اطلاعات صندوق بین المللی پول نشان می دهد که بانک تایلند در ماه آوریل ۴۳.۵ تن طلا خریداری کرده است.

۲. ری دالیو، بنیانگذاربریج واتر، گفت که مالکیت بیت کوین را به اوراق قرضه ترجیح می دهد و افزود که مقداری بیت کوین دارد، اما مشخص نکرد که چه مقدار در اختیار دارد. وی گفت که بزرگترین ریسک بیت کوین موفقیت آن است.

۳. اسکات مینرد، مدیر ارشد اطلاعات گوگنهایم گفت: هدف نهایی قیمت طلا بین ۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ دلار در هر اونس است. به گفته وی: همانطور که پول از طریق ارز رمزنگاری خارج می شود و مردم هنوز در پی حفاظی در برابر تورم هستند، طلا و نقره گزینه های بسیار بهتری خواهند بود.

 

 

رشد ۱۶۳۹۱ واحدی شاخص کل بورس

امروز (یکشنبه 9 خرداد) شاخص کل بورس با رشد 16391 واحدی در ابتدای معاملات امروز در ارتفاع یک میلیون و 155 هزار واحدی قرار گرفت. بر اساس جدول نمادهای تاثیرگذار بر شاخص کل بورس صبح امروز نمادهای فولاد، فملی، شستا، فارس، شپنا، خودرو و وبملت به ترتیب با 3357، 2939، 1733، 1143، 927، 616، 469 واحد رشد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس داشتند.

 

صبح امروز نمادهای فملي - ملي‌ صنايع‌ مس‌ ايران، خودرو - ايران‌ خودرو، خساپا – سايپا، ثبهساز - بهساز كاشانه تهران، فولاد - فولاد مباركه اصفهان، شستا - سرمايه گذاري تامين اجتماعي و كاذر - فرآورده‌هاي‌نسوزآذر در صدر لیست نمادهای پربیینده بورس قرار داشتند.

 

بنابراین گزارش، امروز (یکشنبه 9 خرداد) شاخص کل فرابورس با رشد 39 واحدی در ارتفاع 17 هزار و 772 واحدی قرار گرفت. صبح امروز نمادهای فتوسا - توليد و توسعه سرب روي ايرانيان، چخزر - صنايع چوب خزر كاسپين، غگيلا - شيرپاستوريزه پگاه گيلان، كزغال - زغال سنگ پروده طبس، شتوكا - توكا رنگ فولاد سپاهان، آريا - پليمر آريا ساسول و شگويا - پتروشيمي تندگويان در صدر لیست نمادهای پربیینده فرابورس قرار داشتند.

 

هر عدد سکه امامی ۱۰۶,۹۷۰,۰۰۰ ریال

امروز (یکشنبه ۹ خرداد) هر گرم طلا ۱۸ عیار ۱۰,۸۰۰,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا ۱,۹۰۳.۶۶ دلار، قیمت هر عدد سکه امامی ۱۰۶,۹۷۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی۱۰۰,۹۷۹,۰۰۰‬ ریال، هر عدد نیم سکه ۶۱,۰۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه ۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی با ۲.۷ درصد رشد به قیمت ۲۳,۶۰۰,۰۰۰ است.

 

بنابراین گزارش، امروز (یکشنبه ۹ خرداد) قیمت هر دلار آمریکا به ۲۳۴,۶۶۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو به ۲۸۳,۰۹۰ ریال و قیمت هر پوند به ۳۴۳,۳۰۰ ریال رسید.

 

بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۶ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن بهای همه ارزها نسبت به روز کاری گذشته ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای امروز (یکشنبه نهم خردادماه ۱۴۰۰) بدون تغییر نسبت به روز گذشته به مبلغ ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس به قیمت ۵۹ هزار و ۵۹۰ ریال و هر یورو نیز به قیمت ۵۱ هزار و ۲۱۵ ریال اعلام شد. هر فرانک سوئیس ۴۶ هزار و ۶۹۶ ریال، کرون سوئد ۵ هزار و ۵۹ ریال، کرون نروژ ۵ هزار و ۳۱ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۸۸۷ ریال، روپیه هند ۵۸۰ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۹ هزار و ۵۴۰ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۷ هزار و ۱۶۸ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۸ هزار و ۲۳۷ ریال، دلار هنگ‌ کنگ ۵ هزار و ۴۱۲ ریال، ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۴ ریال و دلار کانادا ۳۴ هزار و ۷۴۳ ریال قیمت خورد.

 

از سوی دیگر، نرخ دلار نیوزیلند ۳۰ هزار و ۴۵۵ ریال، راند آفریقای جنوبی ۳ هزار و ۵۵ ریال، لیر ترکیه ۴ هزار و ۹۰۳ ریال، روبل روسیه ۵۷۴ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲ هزار و ۸۷۷ ریال، لیر سوریه ۳۴ ریال، دلار استرالیا ۳۲ هزار و ۳۶۶ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۱  ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۴ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۷۵۴ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۵۳۰ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲ هزار و ۱۱۷ ریال، کیات میانمار ۲۶ ریال و یکصد روپیه نپال ۳۶ هزار و ۷۴ ریال تعیین شد.

 

همچنین، نرخ یکصد درام ارمنستان ۸ هزار و ۷۹ ، دینار لیبی ۹ هزار و ۴۳۶ ریال، یوان چین ۶ هزار و ۵۹۶ ریال، یکصد بات تایلند ۱۳۴ هزار و ۳۹۵ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۱۶۱ ریال، یک هزار وون کره جنوبی ۳۷ هزار و ۶۸۱ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۹ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۸۰۳ ریال، لاری گرجستان ۱۲ هزار و ۸۵۳ ریال، یک هزار روپیه اندونزی ۲ هزار و ۹۳۹ ریال، افغانی افغانستان ۵۳۶ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۶ هزار و ۵۵۵ ریال، منات آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۲۲ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۷ هزار و ۹۳۰ ریال، سومونی تاجیکستان ۳ هزار و ۶۸۰ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۱ هزار و ۹۹۰ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

 

کد خبر 1061454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha