در برابر منع دخانیات باید جایگزین مناسب ارائه داد

دکتر صافی زاده بر پیچیده بودن امر مقابله با دخانیات تأکید و تصریح کرد: این مسئله با مشارکت کل جامعه امکان پذیر است و البته در برابر منع از دخانیات باید جایگزین هم داشته باشیم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ دکتر حسین صافی زاده، یکشنبه(9 خرداد) در نشست خبری به مناسبت هفته بدون دخانیات گفت: مبارزه با دخانیات، امری بین المللی است که همه کشورها نسبت به مدیریت مصرف برای به حداقل رساندن آن برنامه هایی دارند.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به گسترش مصرف قلیان اظهار کرد: شعار هفته بدون دخانیات امسال «تعهد من؛ ترک قلیان» با هدف فرهنگ سازی مناسب برای عدم روی آوردن به دخانیات و آگاهی دادن به جامعه در خصوص مضرات این مواد است.

 

وی مقابله با دخانیات را امری پیچیده و مستلزم همکاری همه دستگاه ها و داشتن برنامه مشخص دانست و افزود: مصرف قلیان در جامعه به دلیل پیشینه سنتی و رایج بودن آن میان ریش سفیدان، قُبح چندانی ندارد بلکه جامعه، آن را به عنوان تفریح و تفنن پذیرفته، تا آنجا که خانواده اگر با سیگار مخالف است اما قُبح و ضرری برای قلیان قائل نیست.

 

دکتر صافی زاده با اذعان به این مطلب که افزایش مراکز عرضه ابزارآلات و ادوات قلیان حاکی از آن است که دستاورد زیادی در زمینه مبارزه با مواد دخانی نداشتیم؛ تصورات باطل از جمله گرفته شدن مواد مضر در قلیان توسط آب را از دیگر دلایل افزایش روی آوردن به آن دانست.

 

وی بر لزوم ارائه آموزش های لازم از مهدکودک، مدارس، خانواده و... تأکید کرد و گفت: علوم پزشکی ملزم به پیاده سازی قوانین است اما وقتی مجوز قلیان خانه ها صادر و در پی آن این مکان ها افزایش می یابد یعنی اقدامات در زمینه مقابله کافی و مناسب نیست.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان خاطرنشان کرد: سن مصرف دخانیات پایین آمده و مصرف قلیان در بین خانم ها افزایش یافته لذا نیازمند عزم جدی و ملی در حوزه های مختلف برای مقابله با این امر هستیم.

 

وی خاطرنشان کرد: کمپانی های تولید کننده مواد دخانی برای گسترش درآمد خود برای دو قشر یعنی زنان و کودکان برنامه هایی تدارک دیدند تا آنجا که سن مصرف به 13 سال رسیده است.

 

دکتر صافی زاده بار دیگر بر پیچیده بودن امر مقابله با دخانیات تأکید و تصریح کرد: این مسئله با مشارکت کل جامعه امکان پذیر است و البته در برابر منع از دخانیات باید جایگزین هم داشته باشیم و به طور مثال سالن های ورزشی را با هزینه پایین فراهم کنیم.

 

کد خبر 1061481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha