«کنترل عرضه» و «کاهش تقاضا» برنامه وزارت بهداشت و علوم پزشکی برای مقابله با مصرف دخانیات

بهرام نژاد با بیان اینکه در سنین پایین بیشتر تمایل به مصرف قرص های روانگردان و کمتر به مواد افیونی نظیر تریاک و... است؛ اظهار کرد: برای پیشگیری وزارت بهداشت دو مسله «کنترل عرضه» و «کاهش تقاضا» را دنبال می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ علی بهرام نژاد، یکشنبه(9 خرداد) در نشست خبری به مناسبت هفته بدون دخانیات گفت: در دنیا برای پیشگیری از اعتیاد تمرکز بر سیگار و مواد دخانی است زیرا در سنین پایین تأثیر زیادی روی هیجان می گذارد.

 

رییس گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه فرهنگ مصرف از سیگار به سمت قلیان رفته، افزود: وضعیت مصرف در استان کرمان مشابه کشور یعنی 15 درصد است.

 

وی با اشاره به اینکه مراکز درمان اعتیاد قادر به ارائه کمک های اولیه در موضوع دخانیات هستند؛ افزود: برنامه در دست اقدام وزارت و علوم پزشکی کرمان راه اندازی مرکز جداگانه در شهرهای متقاضی است.

 

بهرام نژاد در خصوص شیوع مصرف دخانیات در میان دانش آموزان و دانشجویان هم بیان کرد: چهار هزار نفر دانش آموز پایه دهم مورد مطالعه قرار گرفته و اطلاعات آن به تفکیک هر شهرستان موجود است اما آمار خوبی نیست.

 

وی با بیان اینکه در سنین پایین بیشتر تمایل به مصرف قرص های روانگردان و کمتر به مواد افیونی نظیر تریاک و... است؛ اظهار کرد: برای پیشگیری وزارت بهداشت دو مسله «کنترل عرضه» و «کاهش تقاضا» را دنبال می کند.

 

این روانشناس بالینی در بخش دیگری از سخنانش گزارش داد: عدم دسترسی آسان آزاد نوجوانان 12 تا 17 ساله به مواد، برای این سن از فاکتورهای مهمی است که همه دستگاه ها در آن نقش دارند.

 

وی تصریح کرد: شناسایی و معرفی خانواده های دارای والدین معتاد از دیگر برنامه ها است.

 

دکتر بهرام نژاد گفت: در حوزه دانشجویی نیز مهارت های زندگی آموزش داده می شود و در کنار آن افراد معتاد شناسایی و درمان آنان در دستور کار قرار می گیرد.

 

 

کد خبر 1061525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha