کاهش ۴۴ درصدی بارندگی در استان زنجان/سفره های زیرزمینی با افت ۷۱ سانتی متری مواجه است

به گفته افشاری، میزان بارندگی گزارش شده از ایستگاه های هواشناسی استان ۱۹۹ میلی متر است که این رقم نسبت به سال گذشته ۴۴ درصد کاهش داشته است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، مدیرعامل آب منطقه ای استان زنجان در نشست خبری مدیران عامل شرکت های صنعت آب و برق استان اظهار کرد: برخلاف انرژی برق، در موضوع آب تولید وابسته به جو است ولی می توان آن را ذخیره کرد.

 

اسماعیل افشاری میزان بارندگی گزارش شده از ایستگاه های هواشناسی استان را 199 میلی متر عنوان کرد و گفت: این رقم نسبت به سال گذشته 44 درصد کاهش داشته است.

 

وی به ورودی منفی 70 درصدی آب در پشت سدهای استان زنجان اشاره کرد و گفت: نسبت به سال گذشته 143 میلیون مترمکعب آب کمتری  پشت سدها جمع شده است.

 

این مقام مسئول به کاهش 22 درصدی ذخیره آب نسبت به سال گذشته اشاره کرد و گفت: در بخش کشاورزی با کشت محصولات آب طلب، شاهد مصرف زیاد آب در این بخش هستیم از اینرو ممنوعیت کشت این نوع محصولات یکی از راهکارهای صرفه جویی در مصرف آب است.

 

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان خاطرنشان کرد: رقابت در استفاده از منابع آبی در بین کشاورزان نهادینه شده است که به ارزان بودن منبع باز می گردد و خسارت جبران ناپذیری را در حوزه آب به کشور وارد می کند.

 

وی با بیان اینکه سالیانه با افت 71 سانتی متری آب های زیرزمینی مواجه می شویم، تصریح کرد: میزان کسری سالانه در سفره های زیرزمینی 12میلیون مترمکعب است یعنی تاکنون بیش از 2 میلیون مترمکعب از آب های زیرزمینی استفاده کردیم.

 

این مقام مسئول به اجرای طرح سازگاری با کم آبی به عنوان یکی از تکالیف دستگاه های مرتبط با موضوع آب اشاره کرد و گفت: خوشبختانه به صورت جدی به این موضوع ورود کردیم و برای امسال و سال های آتی عملیاتی می شود.

 

در ادامه مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان نیز به کاهش 51 درصدی بارندگی اشاه کرد وگفت: با وضعیت بارندگی موجود 91 درصد دچار خشکسالی هستیم.

 

جزء قاسمی سازگاری با کم آبی را راهکار موجود در این برهه عنوان کرد و گفت: این شرکت آب شرب جمعیت 21 شهر استان و 617 روستا از 907 روستای استان را تحت پوشش دارد و با توجه به اقدامات انجام شده در تامین آب  جمعیت شهری نگرانی کمتری داریم.

 

به گفته وی، سال گدشته مشکل آب 79 روستا حل شد و امسال نیز با اجرای پروژه های تعریف شده مشکلات کم آبی را حل کنیم.

کد خبر 1061650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha