۱۷۲ هزار نفر در  استان تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان هستند

کاظمی گفت: خراسان رضوی دومین استان از نظر تعداد بیمه شدگان تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با ۱۷۲ هزار نفر و ۱۳ هزار ۲۶۱ نفر مستمر بگیر است که حدود ۲۷ هزار خانوار بیمه شده در شهرستان مشهد هستند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «محمود کاظمی» در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به مناسبت سالروز تاسیس صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستاییان و عشایر؛ گفت: این صندوق که امسال 16 سالگرد تاسیس آن است، به عنوان دومین صندوق حوزه تامین اجتماعی در سطح کشور و بزرگترین صندوق بیمه اجتماعی اختیاری و فراگیر است.

 

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایرخراسان رضوی با بیان اینکه 172 هزار نفر در خراسان رضوی تحت پوشش این بیمه  و 13 هزار 261 نفر مستمر بگیر هستند که دومین استان از نظر تعداد بیمه شدگان بعد از آذربایجان شرقی است؛ تصریح کرد: حدود ۲۷ هزار خانوار بیمه شده در شهرستان مشهد و ۹۹۶ نفر در سه بخش رضویه، مرکزی و احمدآباد مستمری بگیر هستند.

 

وی اظهار داشت: باتوجه به اینکه امسال از سوی مقام معظم رهبری سال تولید پشتیبانی ها و رفع موانع تولید نام گذاری شده است و افراد تحت پوشش این بیمه در حوزه اشتغال روستایی و مشاغل خانگی فعال هستند صندوق می تواند در رفع مشکلات حوزه پوشش بیمه ای این افراد موثر باشد.

 

کاظمی با بیان اینکه این صندوق در حوزه خدمات بلند تامین اجتماعی فعالیت می کند و حوزه درمان را سازمان بیمه سلامت طبق قانون پوشش می دهد؛ گفت: از سال ۸۴ که این صندوق تشکیل شده همزمان پوشش خدمات درمانی گروههای هدف صندوق را سازمان بیمه سلامت پوشش می دهد و ما آن خدمات بلندمدت تامین اجتماعی را به گروههای هدف ارائه می دهیم.


وی افزود: یک تفاوت عمده این صندوق با سایر صندوق های بیمه ای بحث روش اجرا است که اختیاری پیش بینی شده و در این صندوق دوبرابر حق بیمه ای که باید توسط افراد تحت پوشش پرداخت شود توسط دولت به عنوان کارفرما پرداخت می شود.

 

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایرخراسان رضوی با بیان اینکه روستاییان و عشایر جزو گروههای هدف، از همان ابتدای شروع به کار صندوق بودند؛ تصریح کرد: با تفاهم نامه های متعددی که با دستگاههای مطلع به امضا رسیده، گروههای هدف جدیدی از جمله کشاورزان ساکن در شهرها و افراد فعال در حوزه صنایع دستی و میراث فرهنگی چون قالیبافان به مشمولین صندوق اضافه شدند.

 

وی در ادامه بیان کرد: یک سری از مشمولین ما ساکن در شهرهای زیر بیست هزار نفر و یک سری هم در شهرهای بالای 20 هزار نفر هستند که عمدتا شهرهای بالای بیست هزار نفر کشاورزان و میراث فرهنگی و صنایع دستی مشمولین صندوق هستند و در شهرهای زیر بیست هزار نفر تمام افرادی که بیمه اجتماعی پایه ندارند از جمله بسیجیان و زنان خانه دار می توانند از صندوق استفاده کنند.

 

کاظمی داشتن شرط سنی ۱۸ تا ۵۰ سال برای مشمولین این بیمه عنوان کرد و گفت: حق بیمه ای که افراد تحت پوشش پرداخت می کنند در 8 سطح درآمدی توسط شورای عالی وزارت رفاه همه ساله مشخص و ابلاغ می شود و برای سال 1400 در پایین ترین سطح، حق بیمه ای هر فرد یا سرپرست خانوار، ماهیانه 32 هزار 500 تومان و در بالاترین سطح ماهی 95 هزار تومان می باشد.

 

وی با بیان اینکه حق بیمه سالیانه توسط فرد باید پرداخت شود؛ گفت: حقوق پرداختی برای بیمه شدگان در حوزه مستمری بگیرها هم تابع سنوات پرداخت حق بیمه و هم تابع سطح درآمدی که فرد انتخاب می کند، است و ما طبق قانون نمی توانیم از دو سوم آخرین سطح درآمد انتخابی فرد کمتر پرداخت کنیم.

 

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایرخراسان رضوی افزود: پرداختی به مستمری بگیران و بازنشستگان در پایین سطح حدود 433 هزار تومان و در بالاترین سطح یک میلیون و 260 هزار تومان می باشد.

 

وی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه با کمیته امداد و بهزیستی برای تحت پوشش قراردادن مددجویان در این صندوق بیمه ای و پرداخت حق بیمه مددجو توسط نهاد حمایتی؛ گفت: در استان تاکنون بالای ۵ هزار نفر از حوزه کمیته امداد تحت پوشش بیمه قرار گرفتند که در گذشته 12 هزار خانوار بود و حدود ۳۴۰۰ نفر از زنان سرپرست خانوار بهزیستی تحت پوشش این صندوق قرار گرفتند.
 

کاظمی گفت: خراسان رضوی بیشترین جمعیت مشمول در کشور را به خود اختصاص داده است و برابر سرشماری سال 95 بیشترین جمعیت روستایی با بیش از 516 هزار خانوار و حدود ۷۴۰۰ خانوار عشایر دارد. همچنین 56 شهر استان جمعیت زیر 20 هزار نفر با مجموع بیش از 350 هزار نفر دارد که ضریب پوشش بیمه ای در این شهرها پایین است و باید کار فرهنگی برای افزایش بیمه شدگان انجام شود.
 

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه زنان نیمی از جامعه ما هستند، در آمارهای اعلام شده ضریب پوشش بیمه در حوزه بانوان بسیار پایین است لذا با ورود اداره کل بانوان استانداری خراسان رضوی در سالهای اخیر، براساس برنامه عملیاتی که هر ساله به  شهرستان ها و کارگزاری های سطح استان ابلاغ می شود، عملا 30 درصد از این برنامه باید از گروه بانوان جذب شوند.

 

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایرخراسان رضوی افزود: حدود دو سال است که اجرای این طرح را به تشکلهای مردمی از جمله دهیاری و شرکت های تعاونی واگدار کردیم و الان 104 کارگزار در استان داریم که غالبا بانوان در این حوزه فعالیت می کنند.


وی بیان کرد: در خراسان رضوی برابر سرشماری سال ۹۳، ۳۳۸ بهره بردار بخش کشاورزی شناسایی شدند که بخشی از این بهره برداران بخش کشاورزی ساکن در شهرهای بالای 20 هزار نفر هستند که مشمول ما نیستند، بخشی هم شاید شرایط سنی عضویت در صندوق را نداشته باشند .

 

کاظمی گفت: در ۱۶ سال فعالیت صندوق در برخی بازه های زمانی از جمله سال 84 تا 87 شرایط سنی برای عضویت در صندوق وجود نداشته است لذا اگر چه جوان ترین صندوق بیمه ای هستیم اما پیرترین صندوق به جهت اینکه میانگین سنی بیمه شده های ما بالا است، می باشیم.
 

وی تصریح کرد: در سال ۹۷ به کمک بانک اطلاعات سازمان هدفمندی سرپرست های خانوار روستایی که تحت پوشش بیمه نبودند شناسایی شدند که حدود ۱۸۰ هزار خانوار در استان فاقد بیمه شناسایی شدند که الان این عدد به زیر 170 هزار خانوار رسیده است.

کد خبر 1061674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha