تشکیل کارگروه مناطق آزاد در قوه قضائیه/بازار سرمایه مهمترین کانال تامین مالی در کشور

انتقادات ساختاری به طرح اصلاح قانون بانک مرکزی، تشکیل کارگروه مناطق آزاد در قوه قضائیه، زمانبندی قطع برق در مناطق مختلف پایتخت از ساعت ۸ تا ۱۰، بازار سرمایه مهمترین کانال تامین مالی در کشور برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز دوشنبه ۱۰ خرداد شبستان به شرح زیر است:

انتقادات ساختاری به طرح اصلاح قانون بانک مرکزی

بهزاد خسروی آدینه‌وند، اقتصاددان و تحلیل گر مسائل اقتصادی ایران درباره طرح ۸۰ ماده‌ای قانون بانک مرکزی که کلیات آن به تصویب رسیده، با بیان اینکه نقد بسیاری به این طرح وارد است اظهار کرد: متاسفانه از سال ۱۳۴۸ تا امروز که بیش از نیم قرن می‌گذرد، هنوز بانک مرکزی تغییر رویکرد چندانی پیدا نکرده و تقریبا بر طبق همان قوانین ۵۲ سال پیش اداره می‌شود.

وی افزود: این در حالی است که موضوعات بانک مرکزی در دنیا از حیث عملکرد، وظیفه و پیچیدگی روابط مالی و بانکی بسیار پیچیده‌تر از ۵۰ سال پیش شده است. این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: ما باید زودتر از این زمان اقدام می‌کردیم اما این اقدام الان نباید به معنی این باشد که قوانینی را وضع کنیم که حتی از وضع موجود ما را عقب‌تر بیندازد.

«استقلال بانک مرکزی» می‌توانست از وضع موجود جلوگیری کند

به بیان این اقتصاددان، دلایل بسیاری برای بازنگری و مهندسی مجدد برای کلیات قوانین بانک مرکزی وجود دارد. چرا که اگر از دو دهه گذشته به این سو را نگاه کنیم، میزان تولید ناخالص ملی (GNP) کشور بین ۳۶ تا ۴۰ درصد تغییر پیدا کرده است، در حالی که نقدینگی در کشور ۱۰ هزار درصد رشد پیدا کرده است. بنابراین اگر قوانین ما درست بود و استقلال بانک مرکزی به صورت قطعی به رسمیت شناخته می‌شد، هیچگاه به دولت اجازه داده نمی‌شد که این اتفاقات را رقم بزند.

انتقادات به مصوبه جدید مجلس درباره قانون بانک مرکزی

خسروی آدینه‌وند تصریح کرد: الان نقدینگی کشور از ۳ میلیون ۷۰۰ هزار میلیارد تومان گذشته است و روزانه بیش از ۲ هزار میلیارد تومان خلق پول وجود دارد و همه اینها ناشی از این است که قوانین و دستورالعمل ها و نمودارهای گردش کار بانکی مان برای گذشته و مدیریت دولتی است در حالی که شرایط تغییر کرده است. پس اصلاحات در قوانین بانک مرکزی ضروری است.

وی درباره طرح جدید مجلس خاطرنشان کرد: مشخصاً موافقت در این امر وجود دارد، اما نه به این شکلی که الان در حال انجام است. نقدهایی در این قانون وجود دارد که بسیار جدی است.

عدم تناسب اختیار و مسئولیت بانک مرکزی

این کارشناس اقتصادی در ادامه اظهار کرد: اصل تناسب اختیار و مسئولیت که یکی از اصول بنیادین برای طراحی ساختار و شرح وظیفه در یک بنگاه اقتصادی و یا بنگاه غیر اقتصادی است، باید در نظر گرفته شود. در حالی که در بسیاری از مواردی که مجلس تصویب کرده است اصل تناسب اختیار و مسئولیت در قوانین وضع شده در بانک مرکزی رعایت نشده است.

وی اضافه کرد: مورد دیگری که وجود دارد بحث پررنگ کردن اختیارات شوراهایی است که اعضای غیر مرتبط هستند. در حالی که مسئولیت اصلی بر عهده آنان نیست و به عهده رئیس کل بانک مرکزی است و این خود یکی از نشانه‌های عدم رعایت اصل تناسب و اختیار در این قانون محسوب می‌شود.

 

تشکیل کارگروه مناطق آزاد در قوه قضائیه

حمیدرضا مومنی ظهر شنبه هشتم خرداد در نشست هم اندیشی سرمایه گذاران، فعالان اقتصادی و نمایندگان اصناف در سالن رازی مرکز همایش های بین المللی کیش؛ بر اهمیت تشکیل کارگروه مناطق آزاد و استقبال معاون قوه قضاییه از این اقدام مهم گفت: تسهیل و سرعت بخشیدن به حل مشکلات سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی از مزیت های بارز تشکیل این کارگروه است.

مومنی، ماموریت هر منطقه را «حجم سرمایه گذاری، تولید، صادارت، واردات و حضور مستمر فعالان اقتصادی» در روند توسعه مناطق آزاد برشمرد و اظهار داشت: اهتمام ویژه به حوزه های درون و برون سازمانی از وظایفی است که به حل مشکلات پیش روی فعالان اقتصادی در مناطق آزاد کمک می کند. 

وی با اشاره به این موضوع که باید مشکلات درون سازمانی با جدیت تمام از سوی کارگروه تخصصی بررسی و حل شود، افزود: مشکلاتی که مربوط به دستگاه های اجرایی از جمله مجلس و قوه قضاییه هست، از سوی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی پیگیری خواهد شد.  

مشاور رئیس جمهور، بررسی و حل مشکلات فعالان اقتصادی در مناطق آزاد را از وظایف مهم و تعهدی دانست که در قبال آنان دارد و اظهار داشت: در سازمان های مناطق آزاد و دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی به دنبال ایجاد یک تعامل سازنده برای هموار کردن مسیر توسعه و پیشرفت هستیم.  

مومنی در همین خصوص منطقه آزاد کیش را در ارائه محتوا، کارشناسی، فعالیت ها و تسلط به قوانین و مقررات به عنوان یک نمونه عنوان کرد و افزود: جزیره کیش در این زمینه سرآمد مناطق آزاد در سطح کشور است و باید از این فرصت ایجاد شده بهر لازم را برد.

وی با بیان این که شورای پارلمانی با مشارکت نمایندگان ادواری و تخصص های مختلف در دبیرخانه شواریعالی مناطق آزاد راه اندازی شد، خاطر نشان کرد: یکی از اقدامات مهم پارلمان در خصوص مالیات ارزش افزوده بود که با سه محوریت «تدوین دستورالعمل ها با همکاری وزارت دارایی، سران سه قوه و ارائه طرح پیشنهادی» در تلاش هستیم مشکلات فعالان اقتصادی را مرتفع کنیم. 

به گفته دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، باید دستورالعمل ها با همکاری وزارت دارایی تدوین شود تا در مرحله اجرا، فعالان اقتصادی دچار مشکل نشوند. مومنی با اشاره به اینکه قوانین واگذاری زمین، واردات و صادارت در مناطق آزاد نیاز به اصلاح و تغییرات دارد تصریح کرد: تحقق این مهم نیازمند تعامل سازنده با فعالان اقتصادی و سازمان های مناطق آزاد است. 

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: در صورتی که رویه موجود و دستورالعمل ها و روش ها مغایر با اهداف پیش بینی شده سرمایه گذاری در مناطق باشد، اصلاح آن به عنوان ماموریت کاری تا یک ماه آینده انجام خواهد شد.  

 

زمانبندی قطع برق در مناطق مختلف پایتخت از ساعت ۸ تا ۱۰

مناطقی را که امروز دوشنبه، دهم خرداد ماه با قطعی احتمالی برق به مدت ۱۲۰ دقیقه روبه‌رو می‌شوند، اعلام کرد.

در اطلاعیه شرکت توزیع برق تهران آمده است: «شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ، به اطلاع مشترکان ساکن پایتخت می‌رساند تمامی ظرفیت‌های فنی و کارشناسی شرکت توزیع نیروی برق به منظور جلوگیری از بروز هرگونه خاموشی به کار گرفته شده است. با این حال موفقیت در این مهم، جز با همکاری همه جانبه مشترکان، امکان پذیر نیست.»

گفتنی است، افزایش دما و مصرف بالای برق مشترکان خانگی، صنعتی، ادارات و کشاورزی موجب فشار بر شبکه برق در بیشتر نقاط کشور شده و طی چند روز اخیر شاهد قطعی برق چند ساعته در برخی مناطق بوده‌ایم.

شرکت توانیر جداول خاموشی شهر تهران را برای امروز (دوشنبه دهم خرداد) منتشر کرد که بر این اساس برخی مناطق با دو ساعت خاموشی برق مواجه خواهند شد که به شرح زیر است؛

جدول جدید خاموشی‌های تهران؛ زمانبندی قطع برق در مناطق مختلف پایتخت از ساعت ۸ تا ۱۰

 

سکه بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۶۹۷ هزار تومان

امروز (دوشنبه ۱۰ خرداد) هر گرم طلا ۱۸ عیار یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، هر انس جهانی طلا ۱۹۰۳ دلار، سکه بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۶۹۷ هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۷۴۸ هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی ۶ میلیون تومان، ربع سکه بهار آزادی ۴ میلیون تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۶۵ هزار تومان است.

 

بنابراین گزارش، امروز (دوشنبه ۱۰ خرداد) قیمت هر دلار آمریکا به ۲۳۸,۵۷۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو به ۲۹۰,۱۱۰ ریال و قیمت هر پوند به ۳۴۵,۳۴۰ ریال رسید.

 

بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۶ ارز را برای امروز اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۱۶ ارز کاهش و ۱۹ ارز افزایش یافت. همچنین نرخ ۱۱ ارز هم بدون تغییر باقی ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای امروز (دوشنبه دهم خردادماه ۱۴۰۰) بدون تغییر نسبت به روز گذشته به مبلغ ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس به قیمت ۵۹ هزار و ۶۰۲ ریال و هر یورو نیز به قیمت ۵۱ هزار و ۱۹۹ ریال اعلام شد. هر فرانک سوئیس ۴۶ هزار و ۶۷۴ ریال، کرون سوئد ۵ هزار و ۵۶ریال، کرون نروژ ۵ هزار و ۱۲ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۸۸۶ ریال، روپیه هند ۵۸۰ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۹ هزار و ۶۷۵ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۷ هزار و ۱۷۹ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۸ هزار و ۲۳۲ ریال، دلار هنگ‌ کنگ ۵ هزار و ۴۱۱ ریال، ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۴ ریال و دلار کانادا ۳۴ هزار و ۸۰۲ ریال قیمت خورد.

 

از سوی دیگر، نرخ دلار نیوزیلند ۳۰ هزار و ۴۹۰ ریال، راند آفریقای جنوبی ۳ هزار و ۵۰ ریال، لیر ترکیه ۴ هزار و ۹۱۳ ریال، روبل روسیه ۵۷۶ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲ هزار و ۸۷۸ ریال، لیر سوریه ۳۴ ریال، دلار استرالیا ۳۲ هزار و ۳۷۴ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۱  ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۳ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۷۴۶ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۵۱۴ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲ هزار و ۱۱۷ ریال، کیات میانمار ۲۶ ریال و یکصد روپیه نپال ۳۶ هزار و ۷۵ ریال تعیین شد.

 

همچنین، نرخ یکصد درام ارمنستان ۸ هزار و ۶۵ ، دینار لیبی ۹ هزار و ۴۴۴ ریال، یوان چین ۶ هزار و ۵۹۶ ریال، یکصد بات تایلند ۱۳۴ هزار و ۳۳۱ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۱۶۰ ریال، یک هزار وون کره جنوبی ۳۷ هزار و ۷۱۷ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۹ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۸۰۸ ریال، لاری گرجستان ۱۲ هزار و ۸۷۰ ریال، یک هزار روپیه اندونزی ۲ هزار و ۹۳۵ ریال، افغانی افغانستان ۵۴۲ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۶ هزار و ۶۰۱ ریال، منات آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۲۱ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۸ هزار و ۴۱ ریال، سومونی تاجیکستان ۳ هزار و ۷۱۰ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۲ هزار و ۱ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

بازار سرمایه مهمترین کانال تامین مالی در کشور/ بهبود فرایندها، هدف اصلی تشکیل میز صنعت سیمان

دومین جلسه میز صنعت به میزبانی سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد و مشکلات و چالش‌های این صنعت به همراه راهکار‌های پیشنهادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای جلسه،  دهقان دهنوی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص دلایل راه اندازی میز صنعت سیمان گفت: بازار سرمایه در سال‌های اخیر جایگاه خاصی از نظر حضور گسترده سهامداران پیدا کرده است. اهمیت بازار سرمایه به حدی است که امروزه در موضوعات سیاسی روز از جمله انتخابات، حجم بالایی از مطالب طرح شده، مربوط به بورس است و این نشان از جایگاه مهم بازار سرمایه در کشور دارد.

وی افزود: از سوی دیگر صنعت سیمان نیز یک صنعت مهم و استراتژیک است و سرمایه گذاری قابل توجهی در این صنعت در کشور انجام شده است. اما این صنعت گرفتار مشکلاتی است که باید در یک تعامل دو طرفه با بازار سرمایه این مشکلات برطرف شود از این رو راه اندازی میز صنعت به عنوان یکی از راهکار‌های مدنظر جهت ایجاد تعامل بیشتر بازار سرمایه و صنعت پیشنهاد شد.

دهقان دهنوی خاطر نشان کرد: این میز در قدم اول نقش مشاورتی دارد و از طریق تعامل ارکان مختلف بازار سرمایه، صنعت چالش‌ها و مشکلات بررسی خواهد شد. در این میز تمامی تولیدکنندگان سیمان، انجمن‌های مربوطه، بدنه علمی و پژوهشی و نهاد‌های مالی از جمله تامین سرمایه­ها می­توانند حضور یابند. ضمن آنکه می‌توان از نظرات نهاد‌های سیاست­گذار از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، مرکز پژوهش ­های مجلس و نمایندگان مجلس در این جلسات بهره برد.

وی افزود: این جلسات باید منجر به تهیه و تدوین راه­ حل­ های مشخص برای رفع مشکلات شود و مشخص شود که چه قوانین و مقرراتی برای رفع چالش ­های موجود مورد نیاز است تا در نهایت با رفع این چالش ­ها و رشد و توسعه صنعت، بازار سرمایه نیز منتفع شود.

وی هدف دوم از برگزاری این میز را تجمیع نظرات و تقویت توان نیروی کارشناسی دانست و گفت: میز صنعت با این هدف برگزار می‌شود تا نظرات کارشناسی را جمع آوری کند. در تمام دنیا نیز مرسوم است که نظرات کارشناسی در قالب جلسات، گفتگو، مذاکره، نشست‌ها و همایش‌های متعدد تبدیل به یک خواسته عمومی شده و نهایتا برای آن پاسخی مناسب تهیه شود. از این رو تلاش خواهد شد در میز صنعت نیز راهکار‌های لازم تهیه و تنظیم شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: هر تصمیمی که در کشور برای صنایع بورسی اتخاذ می‌شود به این معنی است که بر منافع سهامداران تاثیر گذاشته است، از این رو برای سهامدار مهم است که تصمیمات اتخاذ شده در جهت منافع او بوده یا خیر و ما می توانیم در قالب میز‌های صنعت این پیام را به خوبی منتقل کنیم.

 

کد خبر 1061755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha