شیوه مناظره کاندیدا در رسانه ملی می تواند موجب افزایش مشارکت مردم در انتخابات شود

حجت الاسلام سبحانی نیا با بیان اینکه طرح دیدگاه کاندیدا در رسانه ملی فضای انتخابات را گرم می کند گفت: شیوه مناظره کاندیدا در رسانه ملی می تواند موجب افزایش مشارکت مردم در انتخابات شود.

خبرگزاری شبستان _ گروه سیاسی _ فرزانه تهجا: انتخابات در نظام جمهوری اسلامی همواره یکی از مسائل بسیار مهم در شکل گیری ساختار  سیاسی و دموکراسی محسوب می شود و اولین انتخابات در 12 فروردین 1358 به فرمان امام خمینی (ره) در موضوع همه پرسی در برقراری نظام جمهوری اسلامی برگزار شد که با 98 درصد مشارکت بالاترین میزان مشارکت را در تاریخ انتخابات نظام جمهوری اسلامی به خود اختصاص داده است و پس از آن نیز به طور متوسط هر 4 سال شاهد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، شورای اسلامی شهر و روستا و مجلس شورای اسلامی  هستیم که در مواردی 2 انتخابات به طور همزمان برگزار شد که در هر یک از انتخابات ها میزان مشارکت مردم در انتخاب کاندیدای ریاست جمهوری از 69 تا 72 درصد متغیر بوده است در همین رابطه گفتگویی با حجت الاسلام حسن سبحانی نیا نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی به شرح زیر ارایه می شود.

 

در مورد نقش رسانه ملی در افزایش مشارکت مردم در انتخابات توضیح دهید؟

با شروع مناظره کاندیداها از طریق رسانه ملی و طرح دیدگاه ها کم کم فضا شکل و صورت جدید به خود می گیرد و در محافل و مجالس دیدگاه های کاندیداها مورد بحث قرار می گیرد و این موضوع گامی برای رفتن به سمت آگاهی بخشی و ایجاد حساسیت در میان مردم برای انتخاب درست و اصلح در میان کاندیداها است که در نهایت موجب ترغیب مشارکت بیشتر مردم می شود. نقش رسانه ملی در تبیین این دیدگاه ها و انتقال نظرات به مردم از دیگر راه های افزایش مشارکت است و گامی مثبت برای آگاهی بخشی و در نهایت مشارکت مردم است.

 

کاندیدا با استفاده از چه شیوه ای در ایجاد فضای مشارکت موثر هستند؟

شیوه مناظره کاندیداها در رسانه ملی قطعا گام مثبتی است و از این طریق بحث ها و دیدگاه ها جدی تر شده و شفافیت موضوع بیشتر می شود و مردم نیز با آگاهی بیشتر در انتخابات حضور می یابند.

 

شورای نگهبان با اعلام احراز صلاحیت ها تا چه میزان در جلب مشارکت مردم در انتخابات موثر بود؟

مردم بعد از اعلام صلاحیت و نظر شورای نگهبان در ابتدا از اینکه ممکن است بحث ها رقابتی نشود، اظهار نگرانی کردند اما با شروع بحث ها، دیدگاه ها از طریق کاندیداها مطرح ، خود به خود این نگاه در جامعه تقویت شد که کاندیداها به صورت جدی برای طرح دیدگاه های خود باقی ماندند و این گونه نیست که حضور آنها به شکل پوششی باشد البته مردم نیز با حساسیت این دیدگاه ها را نگاه می کنند تا بتوانند به جمع بندی انتخاب اصلح برسند. از این طریق ذهنیت منفی کمرنگ می شود و مردم به سمت رویکرد مثبت سوق می یابند و گوی رقابت در میان کاندیداها شکل می گیرد و کاندیداها به صورت جدی برنامه ها و نظرات خود را مطرح می کنند.

 

احزاب و گروههای سیاسی تا چه اندازه در ایجاد مشارکت مردم در انتخابات موثر هستند؟

در مرحله اول در خصوص معرفی کاندیداها گام هایی برداشته شده است و افراد، احزاب و گروههای سیاسی نیز زمینه مشارکت را می توانند بیشتر کنند. گروه ها، احزاب و طرفداران کاندیدها وارد عرصه شدند و ستادهای انتخاباتی شکل گرفته است و موضوع دهان به دهان و انتقال مسایل شکل گرفته است. امید می رود بتواند در مشارکت مردم موثر باشد، گرچه هر چقدر جلوتر می رویم جهت گیری ها و بحث ها بیشتر شده و جهت گیری احزاب و سمت و سویشان بیشتر مشخص می شود که البته این امر نیز در مشارکت حداکثری مردم موثر است. معتقدم مردم از حال آرامی که از چندی قبل بر آنها حاکم بوده است، خارج شده اند تا فضای انتخاباتی کم کم در جامعه گرم شود و تاکیدات رهبر انقلاب در سخنرانی های پیش رو که در مناسبت های پیش رو مطرح می شود و سایر رفتارهای مرجع در جامعه در مورد انتخابات و نظر مردم مطرح می شود که می تواند تنور انتخابات را گرم تر از گذشته شکل دهد.

 

خواست مردم از کاندیدا چیست؟

آنچه که خواست مردم است در فرمایشات رهبر انقلاب عنوان شد و آن این بود که برخی فکر می کنند اولویت مردم بحث فضای مجازی و یا حاشیه های دیگر است که رهبر انقلاب به نحوی این موضوع را رد کردند و اشاره کردند به اینکه مطالبه مردم این است که مشکلات معیشتی و اقتصادی، تورم، اشتغال جوانان و کارهای اساسی روی زمین مانده مطالبه اصلی مردم است.

 

الویت دولت آِینده با توجه به مسائل و مشکلات موجود در جامعه چه باید باشد؟

موضوعاتی که با زندگی و معیشت مردم ارتباط دارد باید در اولویت کاندیداها باشد و اگر برنامه ای دارند، این موضوعات و اولویت های اقتصادی و معیشتی مردم را در صدر آن بگنجانند و نه مسایل فرعی. مسایل اصلی جامعه امروز معیشت و اقتصاد است که کاندیداها باید این موضوع را بیشتر مورد توجه قرار دهند.

 

کد خبر 1061960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha