آغاز ثبت نام ترم تابستان بصائر / کلاس ها به صورت آنلاین و مجازی برگزار می شود

کلاس های مذهبی، اعتقادی و بصیرت افزایی موسسه بصائر در ایام تابستان و به صورت مجازی و آنلاین برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، شیوع کووید ۱۹ بر روی بسیاری از فعالیت های فرهنگی و قرآنی تاثیر گذاشت و رویکرد و شکل فعالیت ها را تغییر داد به طوریکه بسیاری از این رویکردها و تغییرات پس از اتمام کرونا نیز به قوت خود باقی خواهد ماند. برگزاری کلاس های آموزشی و فعالیت های فرهنگی و قرآنی به صورت آنلاین و فارغ از بعد مکانی و جغرافیایی زمینه حضور و بهره مندی افراد زیادی از دوره های آموزشی و فعالیت های فرهنگی و قرآنی را در سراسر کشور فراهم کرده است. از این رو می توان صرف نظر از پیامدهای منفی کووید ۱۹، آثار و دستاوردهای مثبتی نیز به ویژه در عرصه آموزش قرآن  داشته است.

موسسه بصائر یکی از موسسات فعال در عرصه قرآنی، مذهبی و دینی است که تحت تاثیر کووید ۱۹، فعالیت هایش از حالت حضوری به مجازی و آنلاین تغییر کرده است. 

 

با توجه به اهمیت فعالیت ها و برنامه های قرآنی و مذهبی انجام شده توسط موسسه بصائر، خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، گفتگویی با «ابراهیم بخشایش» مدیر موسسه بصائر انجام داده است که در ادامه می خوانید:

 

درخصوص شکل گیری و فعالیت های موسسه بصائر توضیح دهید؟

موسسه بصائر به منظور ارتقای سطح اعتقادی و معرفتی متولیان امر تعلیم و تربیت، معلمین آموزش و پرورش، طلاب، اساتید و مربیان قرآنی، مربیان اعتقادی و تربیتی و مبلغین دینی اقدام به ثبت نام در دوره‌های مختلف می‌‌کند. موسسه بصائر در سال 1394 بنا نهاده شد و مأموریت خود را گسترش و پایدارسازی فرهنگ دینی از طریق اربقای سطح اعتقادی و معرفتی متولیان امر تعلیم و تربیت دینی و پشتیبانی آنان می‌داند.  این موسسه تا کنون موفق بوده است تا طی 5 سال، دوره‌های متعدد و متنوعی را در ذیل سه عنوان «مرزبانی اعتقادی»، «سواد رسانه‌ای» و «علم زندگی» برگزار کند و بیش از 1300 نفر را تحت پوشش آموزش خود قرار دهد.

 

 چه دوره هایی برای ترم تابستان در موسسه بصائر ارائه شده است؟

دوره‌های ارائه شده در در ترم تابستان شامل دوره های تاریخ تحلیلی اسلام، مهندسی من، مهارت جرات مندی، محور مقدس ۳-یگانه دوران، تربیت مدرس مهارت جرات مندی از جمله دوره هایی است که به صورت مجازی و آنلاین در ایام تابستان توسط موسسه بصائر برگزار خواهد شد.

 

 درخصوص دوره های تابستانی و محتوای کلاس ها توضیح می دهید؟

دوره «تاریخ تحلیلی اسلام»: در این دوره ضمن تبیین اهمیّت مراجعه به تاریخ برای اتخاذ بخشی از عقاید و باورهای اصیل شیعی، رفتارهای منافقان صدر اسلام در آخرین روزهای عمر شریف پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرد تا از این رهگذر، جریان‌های وقایع بعد از شهادت رسول خدا صلی الله علیه و آله بهتر و بیشتر معنادار شود و در ادامه، نگاهی به سیر جمع‌آوری قرآن بر اساس منابع فریقین و تدوین حدیث از منظر شیعه، ارائه خواهد شد.

دوره «مهندسی من»:در این دوره بیان می‌شود که برای زندگی در هر دوره و زمان باید آن دوره و زمانه را خوب شناخت. در عصر «بحران هویّت» عوامل زیادی در شکل‌گیری شخصیّت افراد مؤثر هستند. همچنین هویّت فرد نیز تحت تأثیر مهندسی چند گروه، شکل می‌گیرد. برای مهندسی خودمان،‌ برای «مهندسی من» آن‌هم در دورانی که فردایش با امروز بسیار متفاوت است باید «دوران ما» را خوب شناخت. هدف از این شناخت و آگاهی، مهندسی بهینه زندگی و به ویژه مهندسی آینده است. در این مسیر به برخی تلاش‌ها برای مهار آینده اشاره شده است.

 

مهارت جرات مندی یکی از دوره هایی است که در ایام تابستان برگزار خواهد شد، این مهارت چه تاثیری بر سبک زندگی اسلامی افراد خواهد داشت؟

 

در این دوره به بررسی ریشه بسیاری از ناهنجاری‌های اخلاقی با الگویی خاص، مسیر آموزش یک زندگی بهتر و مؤثرتر در هزاره سوم پرداخته می‌شود. در دوره‌ مهارت جرأت‌مندی، سرفصل‌هایی چون ضرورت نگاه به خود و نفس‌شناسی، آشنایی با ناهنجاری‌های ترس از دیگران، تأییدطلبی و مهرطلبی، آشنایی با مصادیق خطرناک دیده شدن در فضای واقعی و مجازی، تحلیلی بر ماجرای همرنگ جماعت شدن با تأکید بر الگوی فشار اجتماعی، مهارت مدیریت افکار (شناخت درمانی)، آشنایی با ملاک ارزش‌گذاری در تعامل با دیگران و ترس‌های زیبا، مهارت «نه» گفتن و آشنایی با مرز صحیح تعامل با دیگران با محوریت کتاب «ترس، زشت و زیبا» تالیف دکتر علیرضا مؤذن بررسی خواهد شد.

متاسفانه اغلب کتاب های سبک زندگی، به علت عدم بومی‌سازی و ترجمه‌ای بودن، رویکرد سکولار داشته و رنگ و بوی دینی ندارد و حتی بعضاً با تالی فاسدهای گوناگون اخلاقی نیز مواجه است ولی در کتاب «ترس، زشت و زیبا» از مباحث دینی و تکنیک‌های مشاوره و روانشناسی به طور توأمان، بدون افتادن در ورطۀ التقاط، به منظور تغییر رفتار و اصلاح و مدیریت فکر در راستای سبک زندگی اسلامی بهره‌برداری شده است.

همچنین دوره «تربیت مدرس مهارت جرأت‌مندی» نیز ارائه می شود که در این دوره، در عصر گسیختگی اطلاعات و تربیت شبکه‌ای، ضعف شخصیت و اراده به بحران هویت مخصوصاً در نسل جوان تبدیل شده است. این معضل یک مشکل بین‌المللی است، لذا مراکز علمی سایر کشورها و سازمان‌های بین‌المللی در این خصوص پژوهش‌ها و تحقیقات فراوانی انجام داده‌اند. البته تبعیت از نسخه‌های غیربومی و بین‌المللی مثل آموزش همگانی مهارت‌های ده‌گانه زندگی سازمان بهداشت جهانی، با توجه به روح اومانیستی و سکولار حاکم بر آن، تالی فاسدهای فراوانی به دنبال دارد. کتاب «ترس، زشت و زیبا» ضمن بهره‌گیری از تعالیم غنی اسلام و فرهنگ ایرانی و دست‌آوردهای اندیشمندان خارجی با پرهیز از التقاط، محتوای مناسب و منحصر را بفردی برای آموزش مهارت جرأت‌مندی با رویکرد اسلامی تدارک دیده است. با توجه به موارد فوق تربیت مدرس دوره «مهارت جرأت‌مندی» بسیار ضرورت دارد. پیش نیاز شرکت در این دوره، شرکت در دوره «مهارت جرأت‌مندی» است.

 

درخصوص دوره «محور مقدس 3 – یگانه دوران» بفرمایید که چه دوره ای است؟ 

در این دوره ضمن تذکّر به اینکه حجّت خدا، خودش «قانون» است، سفری به عوالم پیشین داشته و بهانه‌های خلقت آسمان و زمین آشنا معرفی خواهند شد. همان‌هایی که جانشینان خدا بر زمین هستند و هیچ‌کس با ایشان قابل قیاس نیست. همان‌هایی که از لحظه مرگ تا بزرخ و قیامت، به اذن و اراده الهی همچنان صحنه‌گردان و حاکمان مطلق هستند. آن‌ها، اسم رمز  اصلی در کل آفرینش هستند.

پیش نیاز این دوره نیز شرکت در دوره محور مقدس 1 و 2 است.

 

افراد علاقه مند برای ثبت نام در این دوره ها چگونه می توانند اقدام کنند و به کجا مراجعه کنند؟

علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی بصائر به نشانی www.basaaer.com اقدام به ثبت نام کنند. تمامی کلاس‌ها به صورت مجازی برگزار می‌شود، همچنین هزینه اندکی از داوطلبین به عنوان تعهد حضور اخذ خواهد شد و مابقی هزینه توسط خیره اهل البیت رسول خاتم علیهم السلام پرداخت خواهد شد.

کد خبر 1061970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha