کانون های مساجد ماوایی برای تابستان گرم جوانان و نوجوانان

کانون های فرهنگی و هنری مساجد با ارائه برنامه های متنوع فراغتی میزبان جوانان و نوجوانان در فصل تابستان هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، تعطیلی مدارس و دانشگاه ها و اوقات فراغت دانش آموزان و دانشجویان موضوع مهمی به شمار می رود که نیازمند برنامه ریزی و هدف گذاری مناسبت است.

 

نهادهای دولتی، خصوصی و مردمی برای این روزها برنامه ریزی و خدماتی را ارائه می کنند که در میان این مراکز کانون های فرهنگی و هنری مساجد به لحاظ دسترسی گسترده تر، مدیریت مردمی، جایگاه معنوی و تنوع برنامه ها فرصت های زیادی را ایجاد می کنند.

 

کانون های فرهنگی و هنری مساجد با ارائه برنامه های متنوع فراغتی میزبان جوانان و نوجوانان در فصل تابستان هستند که ارزیابی ها و بررسی های میدانی نشان داده خانواده ها اعتماد و اقبال خوبی برای حضور فرزندانشان در این مراکز دارند و از طرفی هم جوانان و نوجوانان از این بسترها استفاده خوبی داشته اند.

 

هرجقدر برنامه ریزی ها منسجم و هدفمند تر باشد قطعا در جذب اعضا نیز موفق تر خواهند بود که در خصوص همکاری هیات امنا، امام جماعت و خادمین مساجد نیز لازم است.

 

26 هزار کانون فرهنگی و هنری مساجد کشور هر کدام دارای ظرفیت خاصی برای ارائه خدمات فراغتی هستند اما برخی از آن ها مهندسی فرهنگی را مبنای برنامه ریزی و فعالیت های خاص خود قرار داده اند.

 

*مدیریت و برنامه ریزی ضرورت کار اوقات فراغت کانون های مساجد

 

هرچقدر کیفیت و تنوع برنامه ها بیشتر باشد استقبال و افزایش عضو نیز اتفاق خواهد افتاد که متولیان این مراکز فرهنگی و هنری باید مراقب باشند تا بی برنامگی و بی نظمی ها فرصت های فرزندان این جامعه را از بین نبرد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان پیرامون نظام یافتگی فعالیت های اوقات فراغت کانون های مساجد گفت: مدیران مسوول کانون های فرهنگی و هنری مساجد نسبت به وقت و هزینه های افراد توجه داشته باشند.

 

حجت الاسلام «رمضانعلی معتمدی» ادامه داد: وقتی ظرفیت و توانایی وجود ندارد صرفا برای فعالیت آماری نباید وارد یک عرصه شد چرا که از اعتماد مردم سو استفاده می شود.

 

وی با اشاره به اینکه بهره گیری از مربیان توانمند و کادر اجرایی با انگیزه بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: ورود جوان و نوجوان به کانون و فرصت سازی برای آن ها خاطرات خوبی را ایجاد خواهد کرد.

 

* برنامه های فرهنگی توام با معنویت

 

ظرفیت معنوی یکی از جاذبه های فعالیت کانون های فرهنگی و هنری مساجد است که جوان و نوجوان با حضور در این مراکز از این پتانسیل نیز بهره می برد.

 

تقویت باورهای دینی و رشد استعدادها در همجواری با مسجد در آینده افراد اثر می گذارد و آن ها را برای آینده پر رونق راهنمایی می کند.

 

خانواده یکی از اعضای کانون های فرهنگی و هنری مساجد اصفهان با بیان اینکه فرزندش در طول سال از برنامه های این مرکز استفاده می کند، گفت: رشد شخصیتی و اجتماعی این پسربچه در فعالیت های کانون رقم خورده و در یک فضای معنوی پیشرفت داشته است.

 

وی اضافه کرد: امنیت و سلامت مکان از دغدغه های خانواده ها به شمار می رود و پاسخگویی مدیران مسوول کانون های مساجد و نظارت دستگاه های بالادستی به کاهش نگرانی ها و مدیریت زمان جوانان و نوجوانان نقش داشته است.

 

«محمدحسین نوری» عضو کانون های مساجد در یکی از مناطق روستایی اصفهان نیز با تایید صحبت های آن مادر بیان داشت: واقعا فعالیت های کانون های مساجد دغدغه خانواده را برای سپری کردن اوقات فراغت کاهش داده است.

 

وی افزود: در 10 سال گذشته از فعالیت و برنامه های کانون های مساجد روستا استفاده کرده و امروز نقش اثرگذاری نیز پیدا کرده است.

 

*ضرورت مهارت افزایی در کانون های مساجد

 

کانون امام حسن مجتبی(ع) استان اصفهان که برگزیده اوقات فراغت کانون های مساجد کشور در سال 97 بوده و در سال های اخیر نیز در سطح استان اصفهان به عنوان مرکز برگزیده در این حوزه بوده است، تجارب موثری در این عرصه بدست آورده که برای نسل جوان و نوجوان کارآمد است.

 

مدیر مسئول این کانون گفت: مروز بايد فعاليت‌هاي مسجدي را با مدل های برتر جامعه و مبتنی بر مهندسی فرهنگی در سطح جامعه فراگير کنيم.

 

«اکبر مهدی زاده» ادامه داد: تلاش ما تقویت استعدادها، ظرفیت‌ها و توانمندی نسل جوان در عرصه‌های مختلف و در راستای تحقق واقعیت ها و نیازهای جامعه بوده است.

 

وی با تاکید بر اینکه فعالیت‌های مسجدی باید فراگیر شود گفت:  «مسجد برای همه» یک واقعیت است و در نتیجه اقشار مختلف می‌توانند با تفکرات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی متفاوت در آن حضور یابند.

 

مهدی زاده خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین برنامه‌های ما ایجاد مشارکت همگانی در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی است، به این منظور به صورت خاص روی مساله طلاق، اعتیاد، کاهش تصادفات از طریق دوره‌های مختلف آموزشی کار کردیم و در این راستا از انجمن‌های روان‌شناسی و اساتید شناخته شده که حتی برخی از آنها در خارج از کشور تحصیل کرده و صاحب تالیفات گوناگونی هستند بهره مند شدیم

کد خبر 1062076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha