برگزاری دادگاه های آنلاین و صدور گواهی سوء پیشینه بدون مراجعه حضوری

رییس کل دادگستری خراسان شمالی با اشاره به اینکه بسترهای لازم برای برگزاری دادگاه های آنلاین فراهم شده و این فرایند به نفع مردم و دستگاه قضایی است از شهروندان خواست برای کاهش هزینه ها و استفاده بهتر از وقت و زمان خود این سازوکار ویژه را جدی بگیرند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بجنورد؛ حجت الاسلام «اسدالله جعفری» با اشاره به اینکه بسترهای لازم برای برگزاری دادگاه های آنلاین در استان فراهم شده و این فرایند به نفع مردم و دستگاه قضایی است از شهروندان خواست برای کاهش هزینه ها  و استفاده بهتر از وقت و زمان خود این سازوکار ویژه را که برای رفاه حال آنان پیش بینی شده بسیار جدی بگیرند.

 

رییس کل دادگستری خراسان شمالی، بیان کرد: جلوگیری از ازدحام جمعیت در مجتمع های قضایی و پیگیری از  شیوع ویروس کرونا، صرفه‌جویی در وقت مراجعین، تسریع در رسیدگی به پرونده‌ها، حذف سفرهای درون و برون شهری از مهمترین مزایای برگزاری دادگاه‌های آنلاین به شمار می رود.

 

وی درباره کم و کیف بهره مندی از امتیاز دادگاه های آنلاین توسط مخاطبین گفت: در راستای هوشمندسازی قوه قضاییه و سهولت دسترسی مردم، اپلیکیشن «عدالت همراه» در دو نسخه اندروید و IOS از طریق بازارهای نرم افزار و درگاه ملی قوه قضاییه با عنوان adliran.ir و eadl.ir قابل نصب است.

 

حجت الاسلام جعفری در مورد نحوه استفاده از این اپلیکیشن نیز اظهار داشت: برای ورود به این درگاه، در حال حاضر نیاز به ارائه کد کاربری ثنا است و اگر فردی این کد را ندارد، باید به صورت حضوری به دفاتر خدمات قضایی مراجعه و کد مربوطه را دریافت کند.

 

رییس کل دادگستری خراسان شمالی با بیان اینکه در حال حاضر با وجود مهیا بودن شرایط برخورداری مردم از این ظرفیت ارزشمند، استقبال آنچنانی که مورد انتظار ماست از آن صورت نگرفته است، گفت: از ۸۰۰ موردی که برای دادگاه آنلاین  در استان دعوت شده اند متاسفانه کمتر از ۵۰ نفر از این مزیت بهره مند شده و دادگاه آنان به صورت آنلاین برگزار شده است.

 

وی همچنین با اشاره به ظرفیت ها و قابلیت های پیش بینی شده در  سامانه عدل به نشانی اینترنتی www.adliran.ir که در میان عموم، با عنوان سامانه ثنا یا سامانه عدل نیز شناخته می شود، اظهارکرد: این سامانه طیف وسیع و گسترده ای از خدمات قضایی را به صورت اینترنتی به افراد جامعه ارائه می کند.

 

حجت الاسلام جعفری گفت: متاسفانه علیرغم  ارائه  خدمات متنوع  قضایی به اشخاص از طریق این سازوکار ویژه، عموم افراد جامعه، آن طور که باید و شاید این قابلیت را تحت عنوان سایت ابلاغ الکترونیک می شناسند و از دیگر خدمات ارزشمند آن کاملا غافل هستند اما با این وجود باید اذعان داشت در صورت استفاده از این امتیازات در بسیاری از موارد، دیگر نیازی به مراجعه حضوری افراد به شعب محاکم نبوده و در نتیجه، حجم مراجعه های حضوری نیز به نحو قابل ملاحظه ای کاهش می یابد.

 

رییس کل دادگستری استان اظهارداشت: شهروندان علاوه بر امکان مشاهده و دریافت ابلاغیه الکترونیکی، امکان جست و جوی دفاتر خدمات قضایی، پیگیری روند پرونده، ثبت درخواست گواهی عدم سوء پیشینه و سامانه اطلاع رسانی پرونده اشخاص را نیز دارند لذا کاربران برای  استفاده از امکانات و خدمات سامانه مورد بحث لازم است ابتدا نسبت به ثبت نام سامانه ثنا و احراز هویت بر خط اقدام کرده و پس از دریافت نام کاربری یا همان کد ملی و رمز شخصی یا همان کد ثنا، از طریق مراجعه به آدرس www.adliran.ir  وارد سامانه عدل ایران شده و از خدمات گسترده آن بهره مند شوند.

 

 

کد خبر 1062101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha