سرمنشأ تمام خطاهای انسانی و رذایل اخلاقی حب نفس است

رذیلۀ عُجب ، از حبّ نفس پیدا می شود، ... و سرمنشأ تمام خطاهای انسانی و رذایل اخلاقی حب نفس است و از این جهت است که انسان اعمال کوچک خودش به نظرش بزرگ آید و خود را به واسطه آن از خوبان و خاصان درگاه حق شمارد.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر آموزه های قرآنی برخی آیات که می تواند راهگشای منتظران در عصر غیبت باشد. شرح مهدوی دو  آیه از این آیات به قلم حجت الاسلام والمسلمین «محمدرضا نصوری»، معاون آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) در ذیل می آید:

 

«وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ ۖ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ؛ همانا انسان را آفریدیم و همواره آنچه را كه باطنش نسبت به معاد و دیگر حقایق‌ به او وسوسه می‌كند، می‌دانیم، و ما به او از رگ گردن نزدیك‌تریم. »

عُجب بزرگ شمردن نفس است از این جهت که شخص خود را برخوردار از یک صفت کمالی می بیند، اعم از اینکه واقعاً چنین صفتی در او باشد یا نباشد واعم از این که آن صفت در واقع جزو صفات کمال باشد یا نه.

بدانیم که رذیلۀ عُجب ، از حبّ نفس پیدا می شود، ... و سرمنشأ تمام خطاهای انسانی و رذایل اخلاقی حب نفس است و از این جهت است که انسان اعمال کوچک خودش به نظرش بزرگ آید و خود را به واسطه آن از خوبان و خاصان درگاه حق شمارد، و خود را به واسطه اعمال ناقابل مستحق ثنا و مستوجب مدح بداند، بلکه زشتی های اعمالش گاهی در نظرش نیکو جلوه کند، و همیشه انسان کارهای خوب مردم را تأویل به یک مرتبه از بدی می کند، و کارهای زشت و ناهنجار خود را تأویل به یک مرتبه از خوبی می کند. به واسطه این حب نفس خود را طلبکار حق تعالی و مستوجب رحمت می داند.

 

«فی‌ قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزادَهُمُ اللَّهُ مَرَضاً وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلیمٌ بِما کانُوا یکْذِبُونَ؛ در دل‌های منافقان یک نوع بیماری است خداوند بر بیماری آنان افزوده و به خاطر دروغ‌هایی که می‌گفتند، عذاب دردناکی در انتظار آنهاست».

جمله «فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ» به‌طور اجمال دلالت دارد بر این‌که دل انسان‌ها در خطر نوعی بیماری قراردارد و قهراً وقتی برای چیزی حالت بیماری تصورشود، حالت سلامتی هم دارد؛ چون صحت و مرض در مقابل هم هستند، تا یکی از آن دو فرض نداشته باشد، طرف دیگر نیز فرض ندارد.

و قرآن می فرماید: «و اما آن‌ها که در دل‌هایشان بیماری است، پلیدی بر پلیدیشان افزوده و از دنیا رفتند؛ در‌حالی‌که کافر بودند. آیا آن‌ها نمی‌بینند که در هر سال، یک یا دو بار آزمایش می‌شوند؟! باز توبه نمی‌کنند، و متذکر هم نمی‌گردند».

دوستان در این زمانه شرایط سختی است بعضی ها که زمانی ادعای ایمان داشتند با نفاقی که در دل دارند، رفته رفته نفاقشان زیاده شد و از قطار ایمان و انقلاب پیاده شدند چون منکر نظام، ولایت ، اسلام  و... شدند.

کد خبر 1062134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha