برگزاری مجمع اقتصادی بین المللی سن پترزبورگ با حضور هیات ایرانی/ارز ارزان و امضا‌های طلایی، پایه‌های اصلی مافیای واردات

برگزاری مجمع اقتصادی بین المللی سن پترزبورگ با حضور هیات ایرانی، هر گرم طلا ۱۸ عیار یک میلیون و ۹۸ هزار تومان، ارز ارزان و امضا‌های طلایی، پایه‌های اصلی مافیای واردات در ایران هستند برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز سه شنبه ۱۱ خرداد شبستان به شرح زیر است:

مجمع اقتصادی بین المللی سن پترزبورگ با حضور هیات ایرانی از هفته جاری

مجمع اقتصادی بین المللی سن پترزبورگ با موضوع اصلی «تأثیر همه گیری ویروس کرونا در اقتصاد جهان» با حضور دهها مقام اقتصادی و سیاسی از سراسر جهان و همچنین رضا اردکانیان وزیر نیرو به همراه کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه از ۲ تا ۵ ژوئن ( ۱۲ تا ۱۵ خرداد) برگزار می شود. دیمیتری بیریچفسکی مدیر دپارتمان همکاری اقتصادی وزارت خارجه روسیه روز دوشنبه گفت: از میان میهمانان اصلی ، تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر و سباستین کورز صدراعظم اتریش در جلسه عمومی به صورت آنلاین سخنرانی خواهند کرد.

وی گفت: انتظار می رود تعدادی مهمان برجسته نظیر معاون رئیس جمهور ونزوئلا، هفت معاون نخست وزیر (جمهوری آذربایجان، قطر، مقدونیه شمالی، اسلواکی، اسلوونی، سومالی و ترکمنستان)   و پنج وزیر خارجه کشورهای  بحرین، مجارستان، مغولستان، نیجریه و اسلواکی  در این رویداد بزرگ حضور یابند.

همچنین، بیش از ۲۰ وزیر صنعت، چند رئیس و معاون پارلمان و تعدادی از سازمان های بین المللی در  مجمع اقتصادی بین المللی سن پترزبورگ(SPIEF)  شرکت خواهند کرد.

وی تصریج کرد: «دیوید مالپاس» رئیس بانک جهانی، در این مجمع بصورت آنلاین صحبت خواهد کرد.

بیریچفسکی گفت، در مجموع، این رویداد حدود ۵ هزار نفر را با در نظر گرفتن شرایط اپیدمیولوژیک (همه گیری) گرد هم خواهد آورد.

سال گذشته این همایش بزرگ اقتصادی به خاطر شیوع بیماری کرونا برگزار نشد.

مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران نیز به دعوت روس در دو دوره گذشته در این همایش شرکت و در همایش رسانه‌های جهان سخنرانی داشت.  

هر ساله یک هیات اقتصادی از جمهوری اسلامی ایران نیز در این مجمع اقتصادی حضور داشت. امسال رضا اردکانیان امسال وزیر نیرو به همراه کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در این همایش شرکت می کند.

 

هر گرم طلا ۱۸ عیار یک میلیون و ۹۸ هزار تومان

امروز (سه شنبه ۱۱ خرداد) هر گرم طلا ۱۸ عیار یک میلیون و ۹۸ هزار تومان، انس جهانی طلا  ۱,۹۰۷.۲۸ دلار، هر عدد سکه امامی ۱۰ میلیون و ۶۳۹ هزار تومان، هر عدد سکه بهار آزادی ۱۰ میلیون و ۷۲۸ هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان است.

 

بنابراین گزارش، امروز (سه شنبه ۱۱ خرداد) قیمت هر دلار آمریکا به ۲۳۴,۰۶۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو به ۲۸۳,۸۸۰ ریال و قیمت هر پوند به ۳۴۸,۱۹۰ ریال رسید.

 

بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۶ ارز را برای امروز اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۱۰ ارز کاهش و ۲۷ ارز افزایش یافت. همچنین نرخ ۹ ارز هم بدون تغییر باقی ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای امروز (سه‌شنبه یازدهم خردادماه ۱۴۰۰) بدون تغییر نسبت به روز گذشته به مبلغ ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس به قیمت ۵۹ هزار و ۶۹۳ ریال و هر یورو نیز به قیمت ۵۱ هزار و ۳۶۷ ریال اعلام شد. هر فرانک سوئیس ۴۶ هزار و ۷۴۶ ریال، کرون سوئد ۵ هزار و ۶۶ ریال، کرون نروژ ۵ هزار و ۵۱ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۹۰۷ ریال، روپیه هند ۵۸۰ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۹ هزار و ۶۴۲ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۷ هزار و ۳۴۹ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۸ هزار و ۳۶۳ ریال، دلار هنگ‌ کنگ ۵ هزار و ۴۱۲ ریال، ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۶ ریال و دلار کانادا ۳۴ هزار و ۷۹۲ ریال قیمت خورد.

 

از سوی دیگر، نرخ دلار نیوزیلند ۳۰ هزار و ۵۸۵ ریال، راند آفریقای جنوبی ۳ هزار و ۵۶ ریال، لیر ترکیه ۴ هزار و ۹۴۸ ریال، روبل روسیه ۵۷۲ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲ هزار و ۸۷۸ ریال، لیر سوریه ۳۴ ریال، دلار استرالیا ۳۲ هزار و ۵۰۶ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۱  ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۴  ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۷۹۲ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۵۵۷ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲ هزار و ۱۲۴ ریال، کیات میانمار ۲۶ ریال و یکصد روپیه نپال ۳۶ هزار و ۲۰ ریال تعیین شد.

 

همچنین، نرخ یکصد درام ارمنستان ۸ هزار و ۸۶، دینار لیبی ۹ هزار و ۴۳۵ ریال، یوان چین ۶ هزار و ۵۹۶ ریال، یکصد بات تایلند ۱۳۴ هزار و ۶۲۲ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۱۸۰ ریال، یک هزار وون کره جنوبی ۳۷ هزار و ۸۹۰ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۴۰ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۸۰۷ ریال، لاری گرجستان ۱۲ هزار و ۹۰۴ ریال، یک هزار روپیه اندونزی ۲ هزار و ۹۴۳ ریال، افغانی افغانستان ۵۳۶ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۶ هزار و ۵۹۷ ریال، منات آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۲۲ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۸ هزار و ۱۰۲ ریال، سومونی تاجیکستان ۳ هزار و ۶۸۱ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۱ هزار و ۹۸۸  ریال ارزش‌گذاری شد.

 

ارز ارزان و امضا‌های طلایی، پایه‌های اصلی مافیای واردات در ایران هستند

پرتو پوریا، کارشناس مسائل اقتصادی شب گذشته (دوشنبه 10 خرداد) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما با اشاره به اینکه ارز ارزان مشکلاتی را برای واردات به وجود آورده است، گفت: بخش قدرت گمرک در دو گانه‌ای گیر کرده است. کمیته مرکزی فشار وارد می‌کند تا منشاء ارز مشخص شود و از طرفی فشار دیگر هم جمع شدن کالا در گمرک است که مشکلاتی را در داخل کشور به وجود می‌آورد.

 

پوریا با بیان اینکه ما در اغلب کالا‌های وارداتی، سلطان مافیا داریم، گفت: انحصار در بیشتر کالا‌های اساسی وجود دارد. وقتی ثبت سفارش موز گرفته شد قیمت موز در داخل کشور سر به فلک کشید و با فشار مافیا، ثبت سفارش آزاد شد و وارد کنندگان سود هنگفتی کردند.

 

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه ابزار ثبت سفارش نمی‌تواند واردات را کنترل کند، گفت: ارز ارزان و امضا‌های طلایی، پایه‌های اصلی مافیای واردات در ایران هستند.

 

کالا‌های گروه چهار یا ممنوعه که ثبت سفارش بانکی ندارند متوقف شده است

مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران شب گذشته (دوشنبه 10 خرداد) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با اشاره به اینکه کالا‌های گروه چهار یا ممنوعه که ثبت سفارش بانکی ندارند متوقف شده است، گفت: اگر بانک مرکزی تایید کند که ثبت سفارش کالا‌های متوقف شده بانکی است؛ ما مجبوریم که رفع توقیف کنیم.

 

ارونقی با بیان اینکه ممکن است قوانین خوبی داشته باشیم، اما در اجرا خوب عمل نکنیم، افزود: یک قانون در یک کشور به چند صورت اجرا می‌شود. اگر این روند اصلاح نشود؛ روند واردات اصلاح نخواهد شد.

 

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران ادامه داد: به عنوان مثال در مرز بازرگان ثبت سفارش کالا چک می‌شود، اما این قانون در مناطق آزاد به خوبی اجرا نمی‌شود.

 

عارضه‌های موجود در قانون، اجرا و نظارت باعث پدیده مافیای واردات شده است

حمید خدادادحسینی، کارشناس مسائل اقتصادی شب گذشته (دوشنبه 10 خرداد) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با اشاره به اینکه باید نگاه سیستمی و ابعاد مدیریتی و چرخه مدیریتی از اجرا، قانون گذاری تا نظارت داشته باشیم، گفت: اگر همه این چرخه خوب عمل کنند به نتایج خوبی می‌رسیم.

 

وی با بیان اینکه عارضه‌های موجود در قانون، اجرا و نظارت باعث پدیده مافیای واردات شده است، گفت: خود دولت که باید جایگاه نظارتی داشته باشد؛ مجری شده است و این مشکلاتی را به وجود می‌آورد. علاوه بر انحصار و تبعیض و رانت دار شدن برخی افراد، بنگاه‌های واردتی هم مشکلاتی دارند. این بنگاه‌ها نگاه سود مدارانه دارند.

 

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه برخی از بنگاه‌های وارداتی کالای خارجی را به اسم کالای داخلی ارائه می‌کنند چون بهای تولید در خارج ارزانتر از داخل است، ادامه داد: این روند به تولید کمکی نمی‌کند.

 

خدادادحسینی با اشاره به اینکه سرمایه گذار هم با تشکیلات وارداتی به واردات ورود و با کمی تعامل به سود هنگفت دست پیدا می‌کند، افزود: گزارش‌ها خوبی در قسمت‌های قضایی و نظارتی انجام شده، اما واکنش‌های مناسبی به این گزارش ها انجام نشد.

 

 

کد خبر 1062143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha