انتظار مسجدی‌ها از رئیس جمهوری آینده؛ از حمایت واقعی تا عدم دخالت در امور مساجد

اهالی مساجد که سابقه حضور چند دهه‌ای در فعالیت‌های مسجد را دارند، معتقدند دولت‌ها و شخص رئیس جمهوری باید از مساجد حمایت بیشتری کنند تا مساجد با فراغ بیشتر به کارکردهای اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی خود بپردازند.

خبرگزاری شبستان، گروه  مسجد و کانون های مساجد: تشکیل و قوام و استمرار هر مجموعه ای به وجود مخاطبان آن وابستگی تام و تمام دارد و در این میان فرقی نمی کند، بحث یک رسانه در میان باشد یا یک باشگاه ورزشی. مساجد نیز از این قاعده، مستثنی نیستند زیرا اگر نمازگزاری نباشد، وجود یک مسجد، خالی از اثر می شود. بنابراین دیدگاه نمازگزاران درباره مسجد و تصمیم گیرندگان و تصمیم سازان درباره آن خیلی مهم است از این رو خبرنگار شبستان در آستانه سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تنی چند از اهالی مساجد که سابقه حضور چندین دهه ای در یک مسجد را دارند گفت و گو داشته است که در ادامه می آید:

 

نگاه مسئولان به مساجد، بنیادیتر باشد

 

«مصطفی عزالدین» که در میان اهالی مسجد علوی خیابان پیروزی به حاج آقا مصطفی معروف و از رزمندگان دوره دفاع مقدس است، سابقه پنجاه ساله حضور در این مسجد را از نوجوانی تا اکنون که حدود 70 سال دارد، و می گوید: نگاه برخی از مسئولان به مساجد، نگاه بنیادی نیست و هر از چندگاهی سری به مسجد می زنند.

 

وی اضافه کرد: اگر نگاه مسئولان به مساجد بنیادی تر و اصولی تر باشد آنگاه یک مسئول -فرقی نمی کند این مسئول در حوزه اقتصادی یا سیاسی فعالیت دارد یا ورزشی یا فرهنگی- باید برنامه ای برای پیوند زدن اقدامات و طرح هایش با مسجد ارائه کند، نه اینکه صرفا وقتی قرار است پاسخگوی مردم باشد، همراه مشاوران و مدیرانش به مسجد بیاید و بعدش، هیچ که هیچ.

 

این نمازگزار با سابقه مسجد علوی می افزاید: مسئولان عمدتا در ایام انتخابات یا وقتی کارشان گیر می کند و لازم است رزومه فرهنگی از خود برای ماندگاری در صندلی شان ارائه کنند به مساجد می آیند، درحالی که امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری نگاه کلان تر و وسیع تری به مساجد دارند و معتقد هستند باید مسجد مرکز تمام برنامه ریزی ها باشد.

 

دولت منتخب ملت فکری برای مساجد کم برخوردار کند

 

«داوود شمس آبادی» نیز با بیان اینکه انتظار ما از دولت بعدی و همه دولت ها این است که فکری برای تامین بودجه مساجد کنند، اظهار می کند: برخی از مساجد دارای امکانات مالی خوبی هستند، بسیاری از آنها وضعیت مالی متوسطی دارند و بعضی نیز در پرداخت هزینه آب و برق خود نیز دچار مشکل هستند.

 

این نمازگزار با سابقه مسجد انصارالحسین (ع) خیابان پنجم نیروی هوایی تهران ادامه می دهد: مساجد نباید دولتی شوند ولی اگر بودجه ای برای پرداخت هزینه آب، برق و گاز و حقوق خادم تصویب شود و این وضعیت برای همه مساجد، یکسان باشد قطعا هیچ گونه دخالتی در مساجد از سوی هیچ دولتی روی نمی دهد.

 

وی می گوید: توقع دیگر ما از رئیس جمهوری منتخب ملت این است که خود و اعضای کابینه اش مستمرا در مساجد حضور یابند و به فرمانداران و سایر مسئولان دولتی نیز دستور بدهد که مرتبا در مساجد حضور یابند تا ضمن بهره مندی معنوی از این خانه های خدا، مردم احساس کنند مسئولان از جنس آنها هستند و از نزدیک مشکلات شان را لمس و برای رفع آنها برنامه ریزی می کنند.

 

«داود نیری» نیز با بیان اینکه به خوبی خاطر دارد که مساجد پایگاه پشتیبانی از جبهه ها بودند، ابراز می کند: همین مساجد طی یک سال و نیم اخیر مرکز پشتیبانی از مراکز درمانی و کادر درمان و مدافعان سلامت و نیازمندان شده اند.

 

لزوم افزایش حمایت دولتها از مساجد

 

این نمازگزار مسجد انصارالحجه(عج) خیابان خاوران تهران افزود: وقتی مساجدی در دوره های مختلف عملکرد خوبی از خود نشان داده اند باید حمایت بیشتری از سوی دولت ها و شخص رئیس جمهوری از آنان صورت گیرد. واقعا درک نمی کنم چرا مساجد با این همه خدمتی که ارائه می دهند هنوز باید پول آب، برق و گاز پرداخت کنند.

 

وی اضافه کرد: بسیاری از مساجد برای توسعه فضای فیزیکی خود دچار کمبود بودجه هستند درحالی که اگر دولت ها با همکاری شهرداری ها ردیف بودجه ای برای توسعه مساجد درنظر بگیرند آن گاه بسیاری از مساجد می توانند خدمات بیشتری ارائه کنند. مسجدی را سراغ دارم که جوانان آن برای برگزاری کلاس های علمی و ورزشی با کمبود فضا روبرو هستند و دائما می گویند وقتی مسجد نتواند چنین فضایی برای نسل جوان تامین کند، آنگاه خانواده ها مجبور می شوند سراغ سایر گزینه ها برای پر کردن اوقات فراغت فرزندان شان بروند.

 

بهترین حمایت دولت از مساجد عدم دخالت در امور مساجد است

 

«مصطفی پورحسین» نیز با بیان اینکه بهترین حمایت دولت از مساجد، دخالت نکردن در امور مساجد است، می گوید: بیشتر قوانینی که به نفع مساجد تصویب شده، اجرایی نشده اند یا اجرای آن با موانع بسیاری روبرو شده است، بهترین مثال در این زمینه که گریبان گیر اکثر مساجد نیز است موضوع هزینه های آب، برق و گاز و عوارض شهرداری است.

 

این نمازگزار مسجد اصفهانک واقع در تهران، بزرگراه شهید محلاتی یادآور می شود: اگر قرار است دولت کاری برای مساجد انجام دهد باید آنقدر محکم باشد که به راحتی توسط مسئول یک اداره یا در پی تغییر یک مدیر، اجرای آن دچار مشکل نشود.

کد خبر 1062228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha