بررسی آموزش های پسا کرونا در نظام تعلیم و تربیت

معلمان تهدیدات و فرصت های آموزش مجازی را بیشتر از هر کسی دیگر درک کرده اند و درمجموع آن ها هم همانند مسئولان معتقد هستند در پسا کرونا باید آموزش ها تلفیقی از آموزش مجازی و حضوری باشد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان با شیوع ویروس کرونا، آموزش های نظام تعلیم و تربیت کشور به ویژه در مناطقی که دارای وضعیت قرمز هستند، به صورت مجازی دنبال می شود.

وزارت آموزش و پرورش شبکه اجتماعی با نام «شاد» راه اندازی کرده است و فعالیت های پروشی و آموزشی مدارس از این سامانه پیگیری می شود.

 

شیوه آموزش ها تغییر یافته است، ارتباط دانش آموز با هم کلاسی ها و معلمان، تکالیف و آموزش دروس همه به صورت مجازی شده است. بنابراین ناگزیر مشارکت خانواده ها بیشتر شده است و والدین به ویژه مادران معلم دوم فرز ندانش در خانه هستند.

 

مجازی شدن آموزش ها موجب شد تا مدارس تعطیل نشوند و دانش آموزان به تحصیل ادامه دهند. باوجود اینکه مجازی شدن آموزش ها  فرصت هایی را فراهم کرد اما تهدیداتی هم دارد و کارشناسان آموزشی و مسئولان وزارت آموزش و پرورش معتقد هستند، هیچ آموزش مجازی نمی تواند جای آموزش حضوری را بگیرد و دانش آموزان باید در محیط مدرسه تمرین زندگی کنند.

حالا این سوال پیش می آید با تغییراتی که در شیوه آموزشی صورت گرفته است پس از پایان پاندومی کرونا شیوه آموزش باید چگونه دنبال شود؟

 

باید دید وزارت آموزش و پرورش برای پسا کرونا چه برنامه ای دارد، چگونه می تواند خلاء هایی که از آموزش های مجازی به وجود آمده است را پر کند و فرصت های این شیوه را چگونه در پسا کرونا هم عملی کند.

 

آموزش های پسا کرونا متفاوت تر از آموزش های پیش از کرونا

 

در این ارتباط، «رضوان حکیم زاده»  درباره آموزش ها  در پسا کرونا  به خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان می گوید: جلساتی  را به طور منظم با هدایت وزیر آموزش و پرورش برگزار می کنیم تا برنامه مدونی برای پسا کرونا داشته باشیم.

 

معاون آموزش  ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تصریح می کند: معتقدم کرونا در کنار چالش هایی که دارد فرصت هایی را هم آفرید. آموزش های پسا کرونا نباید همانند آموزش های پیش از کرونا و دوره کرونا باشد.

به همه ما ثابت شده است هیچ چیزی جای آموزش های حضوری را خصوصا در دروه ابتدایی نمی گیرد و ارتباط دانش آموز برای رشد اجتماعی، برقراری مهارت های ارتباطی، دوست یابی و  دستیابی به تجربه های واقعی زندگی در فضای مدرسه ضرویی است.

 

حکیم زاده خاطر نشان می کند: بستر فضای مجازی  فرصت هایی را در اختیار ارکان آموزش قرار داده است، ارتباطات را تسهیل و نظارت ها را سامان می دهد که می توان در پسا کرونا استفاده کرد. فضای مجازی باعث شده ارتباطات صف و ستاد افزایش یابد، آن ها را منظم کند.

 

وی ادامه می دهد: منابع یادگیری متنوع و متعدد را می توان از طریق فضای مجازی در اختیار دانش آموز، معلم و خانواده ها قرار دهد.در دوره کرونا وآموزش فضای مجازی مشارکت فعال خانواده ها را داشتیم باید از  این امکانات درپسا کرونا استفاده شود.

 

حکیم زاده تاکید می کند: آموزش ها باید در آینده ترکیبی باشد. در اصل آموزش ها حضوری است اما از امکانات فضای مجازی و فناری برای تقویت، تکمیل، تنوع بخشیدن و فرصت بخشیدن  به یادگیری استفاده شود.

 

معلمان تهدیدات و فرصت های این شیوه آموزشی را بیشتر از هر کسی دیگر درک کرده اند و درمجموع آن ها هم معتقد هستند در پسا کرونا باید آموزش ها تلفیقی از آموزش مجازی و حضوری باشد.

 

آموزش حضوری و با استفاده ازگوشی همراه

در این ارتباط، «عفت دوستدار» می گوید: آموزش در پساکرونا باید بارعایت پروتکل بهداشتی و حضوری صورت گیرد تازمانی که واکسن قطعی ویروس کرونا کشف و پایان این بیماری اعلام شود.

او با اشاره به مشکلات یادگیری دروس در ایام کرونا بیان می کند: عدم یادگیری یا بد فهمیدن دروس به دلیل عدم تمرکز دانش آموز یا بازی با گوشی، اعلام حضور درکلاس و بلافاصله خروج از کلاس ، عدم ارتباط مستقیم معلم با دانش آموز و پرسش و پاسخ اندک باعث اختلات درامر یادگیری می شود.

این دبیر با سابقه تصریح می کند: به دلیل مواجه شدن مسئولین آموزش  وپرورش با مسئله کرونا وتعطیلی مدارس و عدم آموزش والدین درمورد تهدیدات گوشی همراه و وجود گروه های مجازی نحوه کنترل دانش آموزان سخت است. والدین با خطرات فضای مجازی آشنا نبوده ودانش آموزان را نمی توانند کنترل کنند و این امروز موجب بروز مشکلاتی می شود که احتمال ترک تحصیل به ویژه دختران را دارد.

او خاطرنشان می کند: جاماندن برخی از دانش آموزان از آموزش  به علت نداشتن گوشی وتبلت یا حتی اینترنت. به طوری که برخی از دانش  آموزان اقشار کم درآمد جامعه برای فراهم کردن هزینه اینترنت مجبور به کار کردن هستند که این امر به ویژه برای دختران تبعات وآثار سوئی را به دنبال دارد. باتوجه براینکه قرار بود استفاده از شاد رایگان باشد ولی چنین امری تحقق نیافته است.

این دبیر مدرسه دخترانه تاکید دارد: آموزش درحال حاضر با استفاده از نرم افزارها وارائه مطالب به صورت پاورپنت و کلیپ است که آموزش های تلویزیونی هم آن را تکمیل می کند. ولی برای دانش آموزانی که مشکلات مالی دارند، متاسفانه امکان آموزش از آنها گرفته شده یا آموزش ها را ناقص دریافت می کنند، در پساکرونا با آموزش حضوری و با استفاده ازگوشی همراه می توان آموزش را به صورت کامل دریافت کنند و از آموزش هایی هم که جا مانده اند بهره مند شوند.

دوستدار بیان می کند: درحال حاضر یکی از معضلات این است که تصحیح آن در فضای مجازی مشکل است. همین دلیل همکاران رابه سوی امتحانات گزینه ای وپاسخ کوتاه هدایت کرده ودر پسا کرونا می توان با پرسش وپاسخ تشریحی شفاهی و کتبی به امربهبود کیفیت  آموزش کمک کرد.همچنین می توان در پسا کرونا ارتباط دبیران با دانش آموزان درارائه مطالب برای افزایش معلومات آنان، ارتباط میان والدین با معلمان و تعامل با آنها برای بهبودکیفیت آموزش تقویت کرد.

 

آموزش های پساکرونا آمیخته ای  از سبک آموزش سنتی و مدرن

 

همچنین《سمیه آوایی خوش》معلم دوره ابتدایی نیز به خبرنگار شبستان می گوید: استفاده از ابزارهای فناوری در زمان کرونا، پیامدهای مثبت و منفی را در پسا کرونا خواهد داشت، از جمله  پیامدهای مثبت آن افزایش سطح سواد فناوری و اطلاعات است. همچنین با استفاده از ابزارهای ارتباطی مثل کامپیوتر و نرم افزار های مهم آن، سواد الکترونیکی و شیوه آموزش از  سبک سنتی و کلیشه ای فاصله گرفته است.

 

او ادامه می دهد: معلمین جهت آموزش ها با استفاده از این نرم افزارها به تولید محتوا پرداخته اند که این تولید محتوا هم باعث خلاقیت و تنوع در آموزش شد. کیفیت آموزش را بالاتر برد و باعث شد که معلمین برای آموزش مطالب کمتر برمطالب کتاب اکتفا کنند.شیوه های آموزشی خلاق تری بکارگیرند به عبارت دیگر در دوران همه گیری کرونا سطح کیفی اطلاعات عمومی و اختصاصی معلمین افزایش یافته است.

 

وی بیان می کند: شیوه  آموزش در پسا کرونا آمیخته ای  از سبک آموزش سنتی و آموزش مدرن و مجازی است که آموزش های مجازی فقط به صورت ابزار های کمکی و مکمل های آموزشی بکار برده می شود. باید سطح ارتباطی دانش آموزان در پساکرونا تقویت شود، آزمون های تقویتی برای آنان برگزار شود.

 

به هر روی؛ مسئولان وزارت آموزش و پرورش و صاحب نظران باید تدابیر ویژه برای شیوه آموزش  درپسا کرونا بیندیشند و در آن زمان هم دچار غافلگیری پیامدهای مثبت و منفی آموزش مجازی نشوند و تهدیدات را به فرصت تبدیل کنند تا به یک شیوه آموزشی تلفیقی استاندارد رسید.  

کد خبر 1062414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha