تقوا و  ساده زیستی از صفات کاندیدای اصلح از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه

حجت الاسلام حسینی با بیان اینکه کاندیدای اصلح نباید از بیت المال سوء استفاده کند گفت:مالک اشتر مانند مولایش زیست و مانند مولایش عمل کرد، همانند امیرالمومنین (ع) زندگی بسیار ساده ای داشتند، مردم دار و با اخلاق بودند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، سیاست مداران، امانتداران خداوند منّان و مردم  در اداره صحیح امور سیاسی جامعه اند و یکی از مصداقهای امانت مردم بر مردم، انتخابات به عنوان  تبلور اراده مردم بر سرنوشت خویش است و کسی که خود را در معرض انتخاب قرار می دهد، علاوه بر دارا بودن شرایط مُصَرَّح در قانون، نیازمند ویژگی هایی چون عزت نفس، توانایی فکری و علمی و مهم تر از همه امانت داری و خودشناسی است.لذا در این خصوص با حجت الاسلام والمسلمین «سید رضا حسینی مازندرانی» تولیت حوزه علمیه امام حسین (ع) و استاد حوزه گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود.

کاندیدای اصلح از منظر قرآن چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

طبق روایات، وقتی ما به امام زمان (عج) دسترسی نداریم باید به ولی فقیه که نماینده ایشان در زمین محسوب می شوند، رجوع کنیم لذا با توجه به اینکه مقام معظم رهبری جانشین امام زمان (عج) به شمار می رود، کسی که رییس جمهور یا نماینده مردم می شود باید گوش به فرمان ایشان باشد. امام راحل، رهبر کبیر انقلاب فرمودند: تا زمانی که شما پشتیبان ولی فقیه باشید، هیچ آسیبی این مملکت را تهدید نخواهد کرد؛ پس ولی فقیه جامع الشرایط به منزله نایب امام زمان (عج) بوده و سخن و کلام وی همان سخن و کلام ائمه اطهار (ع) می باشد؛ از این رو مقام معظم رهبری فرمودند: کسی باید رییس جمهور یا نماینده مردم باشد که با تقوا  بوده و خداوند ترس باشد.

 

خداوند در قرآن کریم می فرماید «يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى‌ وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ» (اى مردم! ما شما را از مرد و زن آفريديم و شما را تيره‌ها و قبيله‌ها قرار داديم تا يكديگر را بشناسيد، همانا گرامى‌ترين شما نزد خدا، با تقواترين شماست، همانا خدا داناى خبير است) البته این تقوایی که در این آیه آمده عمومی بوده و همه افراد را شامل می شود اما با توجه به معنای آن گرامی ترین افراد نزد پروردگار باتقواترین آنهاست. تقوا یعنی انجام واجبات الهی و ترک محرمات ،یعنی آنچه را که خداوند و رسولش فرمودند: اطاعت کنیم، یعنی خوف الهی داشته باشیم، یعنی فردی که خود را نماینده مردم و یا رییس جمهور یک کشور می داند، باید خداوند را در کارها و اقدامات خود ناظر بداند نه اینکه از پول بیت المال استفاده کند، خانواده و فرزندان خود را به خارج از کشور بفرستد تا در نهایت آرامش و آسایش زندگی کنند ولی مردم کشورش در داخل به دلیل مشکلات اقتصادی و هزاران مسایل دیگر به نان شب خودشان محتاج باشند؛ این تقوا نیست، رییس جمهوری با تقوا است که متدین، متشرع، انقلابی، عالم، دلسوز و مطیع امر مولا باشند، در چنین صورتی است که مردم هم به چنین رییس جمهوری عشق می ورزند.

 

در خصوص دشمن شناسی به عنوان یکی از ویژگی های نمایند اصلح در قرآن کریم به چه موردی اشاره شده است؟

«دشمن شناسی» از دیگر ویژگی های کاندیدای اصلح در اسلام است، خداوند متعال در آیات ۳۳ و ۳۴ سوره بقره با فرمان سجده و خضوع، دشمنی ابلیس را بر آدم ثابت کرد و امروز نیز مردم باید «شیطان بزرگ» را بشناسند و با ترفندهای این شیر بی یال و کوپال و بی دندان آشنا باشند و بدانند که غرش هایش فقط ژست تبلیغاتی دارد.

 

کاندیدای اصلح از منظر حضرت امیر (ع) و نهج البلاغه چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

شخص امیرالمومنین (ع) بهترین الگوی یک رهبر و کارگزار با تقوا و نمونه است. حضرت تا وقتی در قید حیات بودند، شبانه به عنوان یک فرد ناشناس به درب خانه های نیازمندان می رفتند و به یتیمان کمک می کردند. مالک اشتر هم مانند مولایش زیست و مانند مولایش عمل کرد، همانند امیرالمومنین (ع) زندگی بسیار ساده ای داشتند، مردم دار و با اخلاق بودند. به نظر شما آیا رفتار مسئولان ما هم مانند این بزرگواران است؟ حضرت امیر (ع) دایم به دنبال حل مشکلات مردم بودند. در برخورد با مردم متواضع و فروتن عمل می کردند، به مردم احترام می گذاشتند؛ این در حالی است که ما هر زمانی به مسئولان مراجعه می کنیم بهانه جلسات را می آورند، چرا باید در نظام جمهوری اسلامی ایران که این قدر شهید دادیم و سرداران پرافتخاری مانند سردار سلیمانی را فدای  آن کردیم با چنین شرایطی مواجهه باشیم؟ چرا وقتی به ادارات مراجعه می کنیم باید بی پاسخ بمانیم؟ مقام معظم رهبری فرمودند: اگر کاری هم انجام نمی دهید حداقل اخلاق و تواضع داشته باشید، به مردم احترام بگذارید.

 

بنابراین اگر رییس جمهور پیرو ائمه اطهار(ع) نباشد، تقوا نداشته باشد، با مردم رفتار خوبی نداشته باشد، چرا باید به عنوان نماینده مردم انتخاب شود؟ ما باید در انتخاب رییس جمهور بصیرت و آگاهی داشته باشیم. فردی را که اصلح نیست، انتخاب نکنیم. کشور ما دشمنان داخلی و خارجی زیادی دارد. باید یک فرد با اخلاق، دلسوز، متدین و با تقوا انتخاب کنیم، فردی که پیرو خط مقام معظم رهبری و مردم دار باشد، تولی و تبری داشته باشد، با دشمنان دشمن و با دوستان دوست باشد، یکی از فوائد مهم شناخت دوست از دشمن، توجه به مسأله امنیت کشور در مقابل دشمنان است. جانشینان با تقوا و خدا ترس انتخاب کنند، مانند مالک اشتر که وقتی ایشان به شهادت رسیدند حضرت علی (ع) بر وی گریستند.

 

حدود 40 سال است که کشور ما تحت تحریم می باشد ولی با وجود همه این مشکلات مردم شریف ایران مقاومت و ایستادگی کردند، اگر افرادی هم به عنوان رییس جمهور و مسئول انتخاب می شوند باید به حقوق خود قانع باشند و از بیت المال سوء استفاده نکنند. در این صورت مردم هم به اندازه کافی از آرامش و آسایش برخوردار می شوند و حق هیچ فردی هم تضییع نمی شود و  محتاج هیچ کشوری هم نمی شویم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 1062431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha