رونمایی از ۱۳ اثر تجسمی با موضوع امام رضا(ع) در ایام دهه کرامت

سید جواد رفائی از رونمایی ۱۳ اثر نقاشی، خوشنویسی و نگارگری با موضوع امام رضا(ع) در ایام دهه کرامت خبر داد و گفت: این آثار از میان برگزیدگان جشنواره های نگارگری قشم، خوشنویسی بیرجند و دیگر جشنواره های هنری انتخاب شده اند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، دهه کرامت از 22 خرداد تا یکم تیرماه با شعار «خدمت کریمانه؛ گره گشایی به رسم اهل بیت علیهم السلام» در سراسر کشور برگزار می شود؛ همزمان با ایان دهه کرامت برنامه های فرهنگی و هنری  متنوعی   از سوی بنیاد بین المللی امام رضا(ع)  با همکاری سازمان های مختلف در کشور برگزار می شود درباره برنامه های فرهنگی و هنری بنیاد امام رضا در ایام دهه کرامت با  «سید جواد رفائی» مشاور فرهنگی هنری بنیاد بین المللی امام رضا(ع) و مسئول کارگروه دهه کرامت در بنیاد فرهنگی و هنری امام رضا (ع)  به گفتگو نشسته ایم که در زیر می آید:

 

بنیاد فرهنگی و هنری امام رضا (ع) در حوزه هنرهای تجسمی در ایام دهه کرامت امسال چه ویژه برنامه هایی دارد؟

امسال همزمان با ایام دهه کرامت چندین کار مهم در بنیاد فرهنگی و هنری امام رضا (ع) انجام می شود. یکی از مهمترین برنامه های ما در حوزه هنرهای تجسمی رونمایی از 13 اثر  تجسمی در هنرهایی مثل نگارگری، خوشنویسی و نقاشی است تعدادی از این آثار کار هنرمند معروف حسن روح الامین است و باقی آثار نیز از آثار برگزیدگان جشنواره فرهنگی و هنری امام رضا (ع) در سال گذشته است. به عنوان نمونه این آثار از برگزیدگان جشنواره خوشنویسی بیرجند  در استان خراسان جنوبی و جشنواره نگارگری  قشم و  جشنواره های هنری که در اقصی نقاط کشور برگزار  شده است، هستند.

 

امسال بنیاد فرهنگی و هنری امام رضا (ع) در حوزه  آواها و نواهای رضوی چه آثاری را ارایه می دهد؟

در دهه کرامت امسال آلبوم موسیقی آثار هنرمندان افغان مقیم ایران درباره حضرت رضا (ع)  ضبط شده در فضای مجازی منتشر می شود. در این آلبوم موسیقی 10 یا 11 هنرمند افغان ساکن مشهد در جایی جمع شده بودند و آلبومی در حدود 120 دقیقه در ترک های 10 ، یک و 2 دقیقه ای ضبط کرده اند که آماده انتشار است و در ایام دهه کرامت در فضای مجازی منتشر می شود. همچنین  اثر موسیقیایی هنرمندان شرق خراسان -که برادران اهل سنت هستند-  در 240 دقیقه آماده شده که در همین ایام رونمایی می شود. همچنین در برنامه های مختلف صدا و سیما، تولیدات فرهنگی هنری بنیاد امام رضا (ع) به نمایش در می آید.

 

آیا بنیاد فرهنگی و هنری امام رضا (ع) فراخوانی برای تولید نواهایی رضوی  در استان ها اعلام کرده است؟

 در طی سال گذشته کارگروه فرهنگی بنیاد امام رضا (ع) از ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها خواسته  تا از شاعران و اندیشمندان استان ها دعوت کنند با لهجه های محلی خودشان  اشعاری را در وصف امام رضا(ع) در حد یک و دو دقیقه بخوانند.  تعداد بیست قطعه از این ها در ایام دهه کرامت امسال در فضای مجازی منتشر می شود و در جشن های دهه کرامت ارائه خواهد شد.

 

بنیاد فرهنگی و هنری امام رضا (ع) در حوزه ادبیات چه برنامه هایی دارید؟ آیا کتابی درباره سیره امام رضا نیز رونمایی خواهد شد؟

در ایام دهه کرامت امسال در حوزه ادبیات یک رمان بلند منتشر می شود که داستان آن در دوره تیموریان می گذرد، این رمان نوشته سعید تشکری که در این ایام رونمایی خواهد شد.

 


همکاری سازمان ها و نهادهای فرهنگی و هنری با کارگروه  فرهنگی و هنری دهه کرامت به چه صورت است؟
در ایام دهه کرامت به سازمان هایی عضو کارگروه، اعتاب مقدسه مثل آستان های مقدس رضوی، حضرت معصومه ، حضرت شاهچراغ، حضرت عبدالعظیم حسنی،  شهرداری تهران، سازمان زیباسازی شهرداری تهران، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی و وزارت میراث فرهنگ و گردشگری خواسته ایم آثار هنری مرتبط با امام رضا(ع) را  برای ما ارسال کنند تا برای نمایش در اختیار شهرهای دیگر قرار دهیم.

کد خبر 1062481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha