مشروح نشست خبری رییس ستادانتخابات استان کرمان| ۹ استان در ۲۸ خرداد سهم عمده ای بر عهده دارند

بصیری با تشریح جزییاتی از فرآیند انتخابات ۲۸ خرداد و تدارک همه سازوکارها برای برگزاری انتخاباتی بهتر از دوره های قبل، گفت: ۹ استان از جمله کرمان سهم عمده ای در این انتخابات دارند که امیدواریم به دلیل وجود شهید سلیمانی انتخاباتی معنادار برگزار کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ محمدصادق بصیری، چهارشنبه(۱۲ خرداد)در نشست خبری با اشاره به اینکه وزارت کشور مجری انتخابات است؛ بر همکاری همه ارکان برای برگزاری انتخاباتی در تراز نظام اسلامی تاکید کرد و گفت:  ۹ استان در کشور، ۶۰ درصد کار کلیدی انتخابات را بر عهده دارند.

 

 

رییس ستادانتخابات استان کرمان توضیح داد: در کل کشور ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۱۰۷ نفر واجد شرایط رأی دادن هستند که از این تعداد یک و ۳۹۲ هزار و ۱۴۸ نفر رأی اولی هستند و  ۹ استان ۶۰ درصد واجدین رأی دادن را در کشور دارند که تهران با ۱۶ و نیم درصد و جمعیت بیش از ۹ میلیون و ۸۱۵ هزار نفر اولین استان است.

 

 

وی با اشاره به اینکه استان خراسان رضوی با هفت و هشت دهم درصد و ۴ میلیون و ۶۱۶ هزار نفر در مرتبه بعدی است؛ افزود: سه استان فارس، خوزستان و اصفهان هم سهم برابر یعنی ۱۸ و نیم درصد و هر کدام جمعیت سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفر واجدین شرایط را دارد.

 

 

بصیری با بیان اینکه استان های کرمان، مازندان، آذربایجان غربی و شرقی هم ۱۷ و دو دهم درصد سهم انتخابات را بر عهده دارند و جمعیت تقریبی واجدین شرایط هر استان دو میلیون نفر است؛ ادامه داد: سهم بقیه استان ها ۴۰ درصد است لذا اگر ۹ استان مذکور به طور جدی در انتخابات مشارکت کنند، بار کشور را پیش بردند.

 

 

وی حساسیت، وسعت جغرافیایی و وظیفه ای که در این باره در کرمان وجود دارد، به ویژه به دلیل آنکه کرمان محور مقاومت و کانون توجه کشور و جهان اسلام است، مستلزم تلاش بیشتری دانست تا مردم امیدوارانه در انتخابات شرکت کنند و کرمان بتواند در این زمینه نقش ایفا کند.

 

 

رییس ستاد انتخابات استان کرمان با اشاره به اینکه فرمانداری کرمان در تدارک پخش زنده مراسم رأی گیری در شبکه های سراسری از گلزار شهدا، بیت الزهرا شهید سلیمانی و حسینیه ثارالله است؛ برگزاری انتخابات در شرایط کرونایی را هم مورد اشاره قرار داد و افزود: از  یکسال قبل کارها در حال انجام است و همه شعب اخذ رأی در استان تدارک دیده شده که نسبت به قبل از کرونا تعداد شعب و هم اعضای صندوق افزایش یافته است.

 

 

وی گفت: دو هزار و ۸۳۹ شعبه اخذ رأی ثابت و سیار با قریب ۴۶ هزار نفر عوامل اجرایی انتخابات که ۱۰ هزار نفر آنان نیروهای حفاظتی هستند؛ در استان پیش بینی شده و به زودی اپلیکیشن «شعبه یاب» برای پیداکردن نزدیک ترین شعبه اخذ رأی رونمایی می شود.

 



بصیری با اعلام این موضوع که انتخابات حتی الامکان در فضای باز برگزار می شود مگر در جنوب استان که به دلیل گرمای هوا در محیط بسته اما با گردش هوای آزاد است؛ افزود: در شهرستان کرمان ۳۳۰ صندوق اخذ رأی پیش بینی شده و برای افراد در قرنطینه خانگی هم پس از دریافت لیست آنان از سوی علوم پزشکی، با آنان تماس گرفته می شود و صندوق مجزا با اعضای مجهز به لباس بیمارستانی به آدرس آنان برای اخذ رأی می رود.

 

 

وی ادامه داد: در استان کرمان دو میلیون و ۱۹۷ هزار و ۵۷۲ نفر واجد شرایط رأی دادن هستند که از این تعداد ۵۵ هزار و ۶۲۶ نفر رأی اولی است و از جمعیت واجد رأی دادن استان یک میلیون و ۱۱۸ هزار و ۱۲۰ نفر مرد و یک میلیون و ۷۹ هزار و ۴۵۲ نفر زن هستند.

 

 

رییس ستادانتخابات استان کرمان شهرستان های کرمان، رفسنجان، سیرجان، جیرفت، بم و... را به ترتیب دارای بیشترین جمعیت واجد شرایط دانست و گفت: کرمان با ۵۶۲ هزار و ۱۳۷ نفر و کوهبنان با ۱۶ هزار و ۴۳۹ نفر به ترتیب بیشترین و کمترین جمعیت واجد شرایط رأی دادن را دارد.

 

 

وی در ادامه با ارائه گزارشی از فرآیند ثبت نام و تأیید صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا هم گفت: ۲۰۵۶ نفر برای ۴۴۰ کرسی در ۸۴ شهر ثبت نام کردند که از این تعداد ۱۸۰۲ نفر در هیئت اجرایی تأیید و ۱۵۶ نفر رد شدند و ۹۸ نفر هم انصراف دادند.

 

 

بصیری افزود: از تعداد مذکور ۱۵۸۰ نفر  در هیئت نظارت تأیید و ۱۸۹ نفر رد شدند؛ مابقی هم کسانی بودند که قبل از بررسی هیئت نظارت انصراف دادند؛ از مجموع ردشدگان ۳۴۵ نفر حق اعتراض داشتند که ۳۰۷ نفر اعتراض کردند و از این تعداد ۱۵۷ نفر در هیئت نظارت استان تأیید و ۱۵۰ نفر رد شدند.

 

 

وی با تصریح به اینکه خیلی تعامل شد تا فضای رقابتی حاصل شود و برای همین اعتراض ۵۰ درصد معترضین پذیرفته شد؛ ادامه داد: اعتراض آن ۱۵۰ نفر دیگر هم جهت بررسی در هیئت نظارت مرکزی تا ۱۵ خرداد جاری بررسی می شود.

 

 

رییس ستادانتخابات استان کرمان با تأکید بر اینکه روستاها نباید بدون شورا بماند؛ افزود: ۱۶ هزار و ۷۵۷ نفر برای ۲۸۱۲ شوراها ثبت نام کردند که از این تعداد ۱۶ هزار و ۲۳۸ نفر در هیئت اجرایی تأیید شدند و ۴۷۵نفر رد شدند  و۶۰ نفر هم انصرافی دادند؛ در هیئت نظارت بخش ۱۵ هزار و ۶۸۲ نفر تأیید و ۴۹۶ نفر رد شدند؛ برآورد ما این است جایی بدون شورا باشد و روستاهایی که به حد نصاب نرسیدند خالی از سکنه بودند.

 

 

وی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه کرمان به دلیل وجود سردار سلیمانی باید انتخابات معناداری برگزار کند و بهتر از دوره های قبل باشد؛ افزود: مشارکت کرمان همواره بالاتر از میانگین کشوری بوده به گونه ای که در اولین انتخابات ریاست جمهوری در ۵ بهمن ۵۸ این مشارکت ۷۰ درصد بود.

 

 

بصیری درباره واکسیناسیون اعضای شعب اخذ رأی هم از تصمیم گیری در این مورد در ستادملی کرونا خبر داد و اظهار کرد: البته یک ناظر بهداشت در کنار هر صندوق رأی حاضر خواهد بود.

 

 

وی از فراهم آوردن همه زیرساخت های لازم برای برگزاری انتخابات اعم از پوشش دهی شبکه تلفن همراه، پیش بینی عدم اختلال در صورت قطعی برق، جدیت در تشدید مبارزه با کرونا و...خبر داد.

کد خبر 1062644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha