کانال اوراسیا جایگزین کانال سوئز می شود

جلالی فر از عملیاتی شدن پروژه بزرگ کانال اوراسیا خبر داد و گفت: اجرای پروژه جدید کانال اوراسیا که می تواند دریای کاسپین و دریای سیاه را به هم متصل کند، در آستانه عملیاتی شدن قرار گرفته است.

«سید جلیل جلالی‌فر» امروز (پنجشنبه،۱۳ خرداد) در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با بیان اینکه مطابق برنامه اجرایی طول کانال "اوراسیا" حداکثر ۸۵۰ کیلومتر خواهد بود اظهارداشت: این کانال از دریای آزوف آغاز و با عبور از منطقه رستوف، جمهوری کالمیکیا و منطقه آستراخان که بین منطقه آزاد علیا (بندر جدید در منطقه آستراخان که بعنوان منطقه آزاد مورد تصویب دولت روسیه قرار گرفت ) و بندر عمیق لاگان در جمهوری کالمیکیا به دریای کاسپین متصل خواهد شد.


فعال اقتصادی و عضو هیئت رئیسه اتاق مشترک ایران روسیه بیان کرد: مطابق برنامه راهبردی دولت روسیه از سال جاری عملیات ساخت اولین بندر عمیق در روستای لاگان آغاز شده است.

 

جلالی‌فر با بیان اینکه کشورهای چین، قزاقستان، روسیه و ایران ذینفعان اصلی این پروژه هستند، ادامه داد: از نظر ژئوپلیتیک، روسیه ذینفع اصلی این پروژه و مهمترین حامی استراتژیک آن کشور قزاقستان است که از طریق کانال اوراسیا به اقیانوس‌های جهان دسترسی پیدا کند؛ چین نیز با اجرای استراتژی "یک کمربند - یک جاده" از این پروژه نفع می برد. 

 

وی اضافه کرد: دولت روسیه با تدوین و تصویب سند راهبردی توسعه همکاری اقتصادی با کشورهای همسایه خصوصا با ایران از طریق فعال کردن کریدور شمال و جنوب چهارمین ذینفع اصلی این پروژه است و کشورهای هند و پاکستان نیز از این طریق می توانند مبادلات تجاری خود را انجام و در هزینه و زمان صرفه جویی کنند.

 

جلالی‌فر خاطرنشان ساخت: ایران با سرمایه گذاری در این پروژه و آزادی عبور تحت پرچم در درازمدت می تواند برای کشور خلق ثروت کند. امیدوارم دولت آینده در راستای تحقق سیاست و استراتژی توسعه همگرایی اقتصادی با کشورهای همسایه به این اصل مهم توجه کند.

 

کد خبر 1062825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha