ساخت مجسمه مفاخر بافق از سوی شهرداری کار فرهنگی است

فاطمی گفت: کار شهرداری بافق در چارچوب معرفی مشاهیر و مفاخر و ساخت مجسمه محمدتقی خان بافقی نه تنها اقدامی ارزشمند، بلکه کاری فرهنگی و ماندگار برای آیندگان است .

سید مصطفی فاطمی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد در حاشیه مراسم رونمایی از مجسمه و افتتاح میدان محمدتقی خان بافقی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در یزد افزود: اعضای شورای شهر و مجموعه شهرداری متولی فرهنگ، آداب، رسوم و تاریخ آن منطقه هستند.

وی تصریح کرد: شهرداری های استان به ویژه بافق در چند سال اخیر به خوبی در مقوله فرهنگ وارد شد و  این اداره کل ارتباط تنگاتنگی با مدیریت شهری در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و حتی صنایع دستی دارد.

به گفته وی شهرداری بافق در این سال ها، آغازگر حرکت‌هایی بود که شهر را در کشور به عنوان شهرداریِ حامی میراث فرهنگی و گردشگری، معرفی کرد.

فاطمی اضافه کرد: در سال های اخیر با ثبت آثار ناملموس از سوی شهرداری که شامل غذاها، آداب و رسوم مردم بافق است در کنار برگزاری جشنواره های نوروزی و تابستانی، این نهاد توانست ارزش‌های معنوی و تاریخی این شهر باستانی را بیشتر به مردم ایران معرفی کند.

وی با بیان اینکه مدیریت شهری بافق در زمره شهرداری های خوب استان در حوزه میراث فرهنگی و تاریخی است، تصریح کرد: ساخت ، نصب و رونمایی از مجسمه یادشده نمونه ای بارز از حفظ ارزش‌ها و معرفی مشاهیر و مفاخر شهرستان است که همواره برای نسل امروز و فردا ماندنی و ماندگار است.

مدیرکل میراث فرهنگی یزد در ادامه نصب المان سرداران شهید، ساخت مجسمه شاعر نام آشنا ایران « وحشی بافقی» ،مبارز نامی شیخ محمدتقی بافقی، مشاهیر فرهنگی، ادبی و نمادهای ملی و مذهبی از سوی شهردار بافق را ستودنی خواند.

شهردار بافق هم با قدردانی از کسانی که برای اعتلای منطقه و ساخت این اثر تاریخی و ماندگار همت کردند، گفت: با همکاری مجموعه کارکنان شهرداری ، همدلی و مشارکت شورای شهر و جدیت پیمانکار  این مجسمه با پنج متر ارتفاع به مدت بیش از پنج سال به دست تعدادی از هنرمندان کاشان ساخته و آماده نصب شد.

سیدعلی نوروززاده افزود: شهرداری در کنار اجرای طرح های عمرانی به فعالیت فرهنگی، اجتماعی و تاریخی نیز می پردازد که نتایج آن در این میدان در قامت مجسمه محمد تقی خان متبلور است.

وی عملیات اجرایی میدان  را به مساحت سه هزار و ۷۵۰ متر مربع شامل طراحی و محوطه سازی ، زیر سازی، نصب سنگ جدول، سنگ کاری، بتن دکوراتیو، چمن مصنوعی ، باغچه بندی ، تاسیسات مکانیکی و تامین روشنایی ذکر کرد.

نوروززاده افزود: در اجرای این پروژه افزون بر ۱۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال از محل اعتبار داخلی شهرداری هزینه شد.

به گفته وی از میدان امام حسین تا میدان یادشده و نیز میدان خبرنگار ، کارهای عمرانی دامنه داری نیاز است که پیوسته از سوی شهرداری مد نظر و تداوم دارد.

همچنین فرماندار و تعدادی از مسوولان محلی از اقدام شهرداری بابت ساخت مجسمه یادشده تشکر کردند.

در آیین رونمایی از مجسمه محمدتقی خان بافقی علاوه بر مدیرکل میراث فرهنگی ، فرماندار، امامان جمعه قدیم و جدید و تعدادی از مردم و مسوولان محلی حضور داشتند.

محمد تقی خان بافقی فرزند میزا محمد باقر در سال ۱۱۲۹ ق در بافق دیده به جهان گشود و علاوه بر ۵۳ حکمرانی در یزد در برقراری ثبات،آرامش و امنیت در منطقه با ساخت بناهای متعدد در زمینه های فرهنگی و اقتصادی از جمله باغ دولت آباد، مدرسه علمیه خان، میدان و بازارخان رونق و شکوفایی یزد را رقم زد و مانند آثارش نام نیکی از خود به یادگار گذاشت.

این شخصیت تاریخی در ششم شوال سال۱۲۱۳ قمری در سن ۸۳ سالگی دیده از جهان فرو بست و پیکرش بعد از انتقال به نجف اشرف در جوار ضریح مقدس علوی به خاک سپرده شد خود، فرزندان و نوادگان وی حدود ۲۰۰ سال بر منطقه یزد حکومت کردند.

کد خبر 1062834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha