کارگاه آموزشی بانوان صنایع دستی بافق برگزار شد

رنجبر گفت:همزمان با هفته صنایع دستی، هنرمندان حصیر بافی در گارگاه یک روزه با راهکارهای نوآوری این صنعت آشنا شدند.

لیلا رنجبر رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بافق در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی صنایع دستی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در یزد گفت: در این کارگاه یک روزه تجربه هنرمندان پیشکسوت در رشته صنایع دستی به نسل جوان حصیر بافی منتقل شد.

به گفته وی، با تبادل اطلاعات و تکرار این کارگاه‌ها، از سوی نسل جوان با فراگیری راهکارهای نوآوری بیش از ۱۰ شغل جدید خانگی دایر می‌شود و این اداره هم قصد دارد در چارچوب پرداخت تسهیلات بانکی افراد متقاضی را به بانک‌های عامل معرفی کند تا این صنعت در کنار نخلستان‌های انبوه شهرستان به رشد و بالندگی برسد.

این مسوول یاد آور شد: این هنرمندان با حضور در کارگاه صنایع دستی دنیای هنر، با محصولات جدید حصیری که با سایر رشته های هنری تلفیق شده و متقاضیان زیادی به خود جذب کرده است، آشنا شدند.

رنجبر خاطرنشان کرد: در این کارگاه در خصوص راهکارهای نوآوری در محصولات حصیری، تولید محصول هنری و خلاقانه در بافته‌های حصیری مباحثی مطرح و موضوع هایی در این رابطه، بحث و تبادل نظر شد و هنرمندان پیشکسوت در زمینه تصحیح نقوش اصیل حصیری در بافته‌های امروزی، نکاتی را مطرح کردند.

وی، حصیربافی را یکی از هنرها و صنایع دستی قدیمی یزدی‌ها به ویژه در دیار گرم و سوزان بافق که دارای نخلستان‌های فراوانی نیز است اعلام کرد و افزود:  این هنر روزگاری نه فقط یک هنر بلکه یک شغل محسوب می‌شد به نحوی که مردم زیادی از طریق آن امرار معاش می‌کردند و هم اینک نیز در چارچوب مشاغل خانگی این شهرستان خودنمایی می‌کند.

رنجبر تصریح کرد: برخلاف تصور اغلب افراد جامعه که حصیربافی را پیشه‌ای سخت قلمداد می‌کنند، این نوع هنر بافندگی بسیار راحت و جذاب است، هر چند که برخی به واسطه‌ همین باورها این حرفه را در مقابل سایر مشاغل اعم از صنعتی، معدنی و خدماتی، بی ارزش جلوه می‌دهند و همین باعث کم‌رونق شدن آن شده است که در شرایط کنونی تلاش می شود این شغل و میراث گذشتگان در لابلای گرد و غبار معادن گم یا کمرنگ نشود.

به گفته وی عناصر فرهنگی، آیین و رسومی هستند که  از عمق فرهنگ و سنت‌های یک قوم و ملیت خبر می دهد و آشنایی با آن‌ها می‌تواند شناخت بسیار خوب و مطلوبی به افراد به ویژه نسل جوان و نوجوان ارایه کند.

رنجبر، از بافق به عنوان شهر بافته‌های حصیری یاد کرد و افزود: با توجه به سابقه کهن این شهر در استفاده از تمامی اجزای درخت خرما در تولید صنایع متنوع دستی ، ابراز امیدواری کرد که به زودی این صنعت مهم در جایگاه واقعی خود در استان یزد و کشور شناخته و معرفی شود.

بنا به اظهار رییس میراث فرهنگی بافق روز جهانی صنایع دستی است؛ روزی متعلق به دنیای پر نقش و نگارِ دست بافته ها و جلوه هایی که عاشقانه خلق شده اند و ارزش آنها به حدی است که نمی توان قیمتی را برای‌شان متصور شد. 

حصیربافی، پادری ، بادبزن، جارو بافی ،ساخت کلاه حصیری، ریسمان، انواع سبد و ترازوهای سنتی از مهمترین صنایع دستی بافق است که مواد اولیه آن از مشتقات شاخ و برگ و الیاف درخت خرما تامین می شود که در شهرستان فراوان و به راحتی قابل دسترسی است.

بافق با  سه هزار و ۲۰۰ هکتار سطح زیرکشت خرما، مهمترین شهرستان خرما خیز استان یزد به شمار می‌آید و بعد از آن  اردکان، در ردیف دوم قرار دارد وسالانه نزدیک به پنج هزار تن خرمای بومی، کبکاب، زاهدی، پیارم و مضافتی در این شهرستان تولید و به بازار مصرف عرضه می‌شود.

تاکنون ۲۰۰ اثر ملموس و ناملموس در بافق شناسایی شد که ۶۹  مورد آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

بیش از یکهزار و ۲۰۰  هنرمند صنایع دستی در بافق فعالیت دارند که هم اینک ۳۰۰ نفر آنها از سوی اداره میراث فرهنگی شهرستان شناسایی شدند.

 در پایان این نشست آموزشی، جمعی از پیشکسوتان صنعت حصیربافی شهرستان تجلیل شدند.

۱۰ ژوئن روز جهانی صنایع دستی است و در کشورمان،  ۲۰  تا ۲۷ خرداد به نام هفته صنایع دستی نام گذاری شده است.

کد خبر 1066146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha