فصل دوم کاوش باستان‌ شناسی محوطه تاریخی «وی‌گل»

سرپرست هیأت باستان‌شناسی گفت: فصل دوم کاوش باستان‌شناسی محوطه «وی‌گل» در شهرستان آران و بیدگل با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از آران و بیدگل، محسن جاوری در گفت و گو با خبرنگاران گفت: فصل دوم کاوش باستان‌شناسی محوطه وی‌گل در شهرستان آران و بیدگل با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حال انجام است.

 

سرپرست هیأت باستان‌شناسی افزود: در فصل اول کاوش این محوطه باستانی که در سال ۱۳۸۹ انجام شد، فضای چهار‌تاقی و پایه آتشدان میانی و سکوی تی شکل این فضای آیینی بدست آمد و در فصل جدید که از ابتدای اردیبهشت ماه امسال آغاز شده است، تکمیل پلان این آتشکده و فضاهای وابسته به آن در دستور کار قرار دارد.

 

جاوری اظهار داشت: در این مرحله، دالان های طواف واقع در چهار ضلع فضای مرکزی در روند کار مورد کاوش قرار گرفت که داده‌های بسیار ارزشمندی را از دوره ساسانی در اختیار دارد.

این باستان شناس اظهار داشت: در دهانه شمال شرقی چهارتاقی یک سکوی بزرگ گچی کشف شده که روی آن در هر طرف دو صندلی گچی به صورت متقارن و یک میز مدور گچی قرار دارد که در نوع خود بی‌نظیر است. همچنین بقایای یک آتشدان گلی با یک روکش نازک گچی در دالان شمال غربی کشف شده که بقایای زغال و خاکستر پراکنده شده روی کف دالان بیانگر عملیات فرآوری آتش در این دالان است که اهمیت آن را نشان می دهد.

 

محسن جاوری خاطر نشان کرد: در این فصل کاوش یک کتیبه چند سطری به خط پهلوی نیز به دست آمد که توسط پژوهشکده زبان‌شناسی ، کتیبه ها و متون در حال بررسی و مطالعه است.

 

وی افزود: این آتشکده با توجه به داده های حاصله یکی از نمونه های استثنایی محسوب می شود که مبین حضور یک کانون مذهبی دوره ساسانی در این محدوده به عنوان نخستین بنای مذهبی پیش از اسلام در فلات مرکزی ایران است.

 

محوطه باستانی ویگل در جنوب شرقی شهرستان آران و بیدگل واقع شده است.

 

شهرستان آران و بیدگل در شمالی ترین نقطه استان اصفهان با جاذبه های متعدد تاریخی و گردشگری مقصد بسیاری از مسافران داخلی و گردشگران خارجی در طول سال است. ۵۰۰ اثر تاریخی واجد شرایط ثبت در فهرست آثار ملی در شهرستان آران و بیدگل وجود دارد که تنها ۱۴۰ اثر به ثبت ملی رسیده است . با این وجود، آران و بیدگل پس از شهرهای اصفهان و کاشان رتبه سوم ثبت آثار تاریخی استان اصفهان را به خود اختصاص داده است./

 

 

کد خبر 1062873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha