امام خمینی (ره) بیش از  ایران در جهان موثر بوده اند

حسینی گفت: امام خمینی (ره) بیش از آنکه در ایران موثر باشند در جهان موثر بوده اند و رخدادهای شگرفی منبعث از انقلاب اسلامی در خارج از مرزهای کشور اتفاق افتاده که از دید مردم ما مغفول مانده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، اندیشمندان و استادان فراملی، امروز (پنج شنبه 13 خرداد) در محفل ادبی «قند پارسی» در آستانه سی و دومین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) در نشست بین المللی «عصاره عصر» در مورد بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و شخصیت ادبی و عرفانی ایشان به سخنرانی پرداختند.

«سید عبدالله حسینی»، در این نشست گفت: امام خمینی (ره) بیش از آنکه در ایران موثر باشند در جهان موثر بوده اند و رخدادهای شگرفی منبعث از انقلاب اسلامی در خارج از مرزهای کشور اتفاق افتاده که از دید مردم ما مغفول مانده است.

رئیس مرکز اسلامی ژوهانسبورگ از آفریقای جنوبی افزود: قبل از پیروزی انقلاب، ایران و آفریقای جنوبی از نظر سیاسی و امنیتی با هم ارتباط گسترده داشتند و رفتارهای مشابه در برخورد با مخالفین انجام می دادند.

وی اضافه کرد: تاثیر انقلاب اسلامی در کشور آفریقای جنوبی قابل مشاهده است و یکی از آرزوهای «نلسون ماندلا» این بود که پس از آزادی از زندان با امام خمینی (ره) دیدار کند.

«محمد ابوالکلام سرکار»، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه داکا نیز در این نشست گفت: مراکز زبان و ادبیات فارسی و فرهنگ و تمدن ایران بر بگلادش تاثیر زیادی داشته و هرگاه از ایران نامی برده می شود اولین چیزی که در ذهن مردم بنگلادش ظهور می کند نام امام خمینی (ره) است.

«سید سلمان صفوی»، رئیس آکادمی مطالعات ایرانی لندن در این نشست مجازی با اشاره به نقش امام خمینی (ره) در ادبیات عرفانی عنوان کرد: شخصیت امام خمینی ابعاد مختلفی دارد و از لحاظ ادبی، قلم خاص ادبی امام راحل را نشان می دهد.

«هنا سعاده»، نویسنده و فعال رسانه الجزایر نیز گفت: امام خمینی (ره) با قیام و انقلاب خود به اسلام عزتی دوباره بخشید و دولتی مستقل بی تکیه بر دولت های غربی پدید آورد و مهمترین وجود شخصیتی امام می توان به ابعاد فرهنگی و ادبی اشاره کرد که دیوان اشعار و ۴۵ تالیف در موضوعات عرفان، فلسفه، فقه و اخلاق نیز دارد.

«منوچهر اکبری»، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران نیز در این نشست به بررسی شخصیت ادبی امام(ره) پرداخت و گفت: شعر امام در واقع بازگشت ادبی بود که با چاپ دیوان وی رقم خورد و امام در واقع یک آیینه تمام نمایی از سعدی، مولانا و دیگر سرآمدان شعر فارسی است.

کد خبر 1062990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha