امام خمینی (ره) از جامعیت کامل در تشکیل حکومت اسلامی برخوردار بودند

حجت الاسلام حسن زاده با بیان اینکه امام (ره) خود مبنای نظام اسلامی یعنی جمهوریت و اسلامیت را بنا نهادند گفت: امام (ره) از جامعیت کامل در تشکیل حکومت اسلامی برخودار بودند.

خبرگزاری شبستان _ گروه سیاسی_ فرزانه تهجا: امام خمینی ره بعنوان یکی از مهمترین مراجع تقلید در جهان اسلام بعنوان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران توانست در زمانی که بلوک شرق و غرب در نهایت قدرت به سر می بردند با احیای دین اسلام و ارایه حکومت اسلامی در نظام جمهوری اسلامی ایران منشاء تفکر بیداری اسلامی در جهان و به خصوص جهان اسلام باشد و‌حکومت اسلامی را به عنوان نظامی الگویی و برگرفته از دین اسلام به دنیا معرفی کردند تا جایی که امروز پس از گذشت بیش از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب شاهد صدور آن به جهان اسلام و‌ دنیا هستیم. امروز به برکت انقلاب اسلامی شاهد حضور کشورهای مسلمان در جبهه مقاومت علیه استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی هستیم که امام ره همواره در دفاع از مظلومان جهان اسلام و دنیا توجه ویژه داشتند تا جایی که اخرین جمعه ماه مبارک رمضان را در دفاع از مردم مظلوم فلسطین روز قدس نامیدند و از این رو همواره در سخنان خود به دفاع از مظلومان در جهان تاکید داشتند در همین رابطه گفتگویی با  حجت الاسلام حمید حسن زاده، امام جمعه شهرستان میاندوآب به شرح زیر ارایه می شود.

 

شخصیت اجتماعی و سیاسی امام خمینی ره را چگونه ارزیابی می‌کنید ؟


من حضرت امام را ذو ابعاد می دانم و خودم نیز در زندگی امام (ره) مطالعه کرده و کتاب های گوناگونی را مطالعه داشته ام و در دروس خارج فقه امام(ره) را فقیه، عارف و شخصیتی سیاسی می دانم و حتی در جلسه ای عنوان کردم که ما باید ابعاد مختلف زندگی امام را مطالعه کنیم و به عنوان الگوی تمام عیار قرن اخیر برای جامعه مخصوصا جوانان تبیین کنیم.

 

امام خمینی ره در زندگی شخصی چگونه بودند؟

حضرت امام (ره) در زندگی شخصی خود نیز الگوی تمام  عیار است. نامه ای که برای عروس و همسر خود می نویسد پر از عرفان و منطق است و سرشار از عشق درونی است و یا زمانی که در مقابل دشمنان قرار می گیرد، اشدا و الاکفار است.

 

امام ره در مقابل دشمنان و مستکبران بزرگ مانند امریکا چه رفتاری داشتند؟


در زمانی که هیچ کس جرات نمی کرد علیه آمریکا جمله ای بگوید امام فرمودند آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند. این موضوع نشان دهنده این است که امام وصل به ماورای الطبیعه بود و گوش اش به فرمان امام زمان(عج) بود. امام به تزکیه نفس رسیده بود و به آن عرفان نظری و عملی دست یافته است و در مسایل سیاسی می بینیم که حکمت در دل حضرت امام جاری می شد و معلوم بود که امام (ره) چله های گوناگونی را برای رسیدن به این مقام طی کرده اند که می تواند در دل شب گریه ها کند و از ترس خداوند خضوع پیشه کرده و وقتی در برابر دشمن قرار می گیرد با تمام قدرت و توان مبارزه می کند؛ این موضوع امکان پذیر نیست مگر اینکه به الگوی تمام عیار خود یعنی امیرالمومنین (ع) و نبی مکرم اسلام اقتدا کند.

 

آیا امام ره فقط متعلق به ایران بود؟


امام (ره) در ابعاد سیاسی و نگاه سیاسی جزیی نگر نبوده بلکه کلی نگر بودند. امام ره برای تحقق آیه قرآن کار می کرد و می خواست دنیا را به طرف منجی عالم بشریت سوق دهد. امام ره فقط برای ایران نیامده بود و برای بیداری اسلامی در کل دنیا آمد و نگاه او نگاهی کلی بود و زمانی که اسراییل غاصب وارد فلسطین شد امام ره  در آنجا موضع گیری کرد. امام ره فقط برای ایران نبود و متعلق به تمام دنیا بود و نگاه او کلان و کلی بود و تا جایی که امکان داشت و عمرش کفاف داد، امام ره این ابعاد را هرگز فراموش نکرد.

 

نقش‌امام خمینی ره در تشکیل حکومت اسلامی چه بود؟


برای اولین بار بعد از حکومت امیرالمومنین (ع) کسی توانست حکومت اسلامی و حکومتی که بر مبنای اسلام بنا شده است را احیا کند، چنین حکومتی در طول تاریخ سابقه نداشت و هیچ کجای دنیا چنین حکومتی دیده نشده است. امام ره خود مبنای حکومت را بنیان  و همچنین جمهوریت و اسلامیت را بنا کرد. این موضوع اندیشه و ایده می خواهد که امام ره الحمدالله از همه آنها برخوردار بوده و جامعیت کامل را داشتند و امام حاضر مقام عظمای ولایت نیز در پیروی کامل از این شیوه ادامه مسیر می دهند.

 

مهمترین ویژگی شاخص اما که می تواند الگوی مدیران در زمان حاضر باشد، توضیح دهید؟

امام متصل به خدا بود و در سه رکن ایمان داشته است که اگر در درون هر سیاستمداری باشد حتما می تواند کار خود را جلو ببرد. امام ایمان به خدا، ایمان به مردم و ایمان به هدف داشت. این اعتقادات در هر سیاستمداری که باشد می تواند کار را پیش ببرد وگرنه می شکند. هر چقدر این اعتقادات بیشتر باشد، سریع تر حرکت می کند و هر یک از این ارکان کمرنگ باشد از ادامه مسیر باز می ماند.

 

 

کد خبر 1063094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha