امام (ره) برای رهایی ملت ایران از دام استبداد با همه وجود به میدان آمد

حجت الاسلام صنعت پور امیری گفت: امام خمینی (ره) فقیه و فیلسوف و عارفی بود که برای رهایی این ملت از دام استبداد و استکبار، با همه وجود به میدان آمد.

خبرگزاری شبستان- گروه سیاسی-فرزانه تهجا: سید روح الله موسوی خمینی (۱۲۸۱-۱۳۶۸ش) مشهور به امام خمینی، رهبر انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، از بزرگ‌ترین مراجع تقلید شیعه در قرن چهاردهم هجری است.  وی از سال ۱۳۴۱ش مبارزه علنی علیه نظام سلطنتی پهلوی در ایران را آغاز کرد. حکومت وقت دو بار او را بازداشت کرد و بار دوم به ترکیه و سپس عراق تبعید شد. ۱۳ سال در حوزه علمیه نجف به رهبری مبارزان انقلابی و نیز تدریس و تألیف در علوم حوزوی و دینی پرداخت. در سال ۱۳۵۷ شمسی با گسترش مبارزات مردم به ایران بازگشت و بعد از پیروزی انقلاب تا آخر عمر رهبر جمهوری اسلامی ایران بود.


نظریه ولایت مطلقه فقیه که نظریه‌ای فقهی سیاسی مبتنی بر باور‌های تشیع است، مهم‌ترین نظریه اوست. وی تلاش کرد حکومت جمهوری اسلامی و قانون اساسی آن را بر اساس همین نظریه شکل دهد. از نگاه امام خمینی ره حکومت، فلسفه عملی تمامی فقه بود. نگاه حکومتی او به فقه باعث شد تا ایشان ضمن تأکید بر حفظ چارچوب فقه سنتی، به نوآوری در اجتهاد معتقد شود. در همین رابطه گفتگویی با حجت‌الاسلام حسین صنعت‌پور امیری رئیس اداره عقیدتی سیاسی ستاد ارتش به شرح زیر ارایه می شود.


پیروزی انقلاب اسلامی چگونه شکل گرفت ؟

نظام اسلامی ما یک نظام مردمی است که با رهبری امام خمینی ره و حضور جدی مردم شکل گرفت. پیروزی انقلاب اسلامی مرهون همه شهداست؛ شهدای پانزده خرداد، شهدای آزادی ، استقلال و اسلامی شدن  ایران عزیز و هشت سال جنگ تحمیلی در سایه رهبری مقتدر ، فرزانه بنیانگذار انقلاب اسلامی  است. امام خمینی ره فقیه و فیلسوف و عارفی بود که برای رهایی این ملت از دام استبداد و استکبار، با همه وجود به میدان آمد و با تکیه بر معارف اسلامی و مردم و توکل بر خدا پیروزی انقلاب اسلامی ایران رقم خورد.

 

شرایط پیروزی انقلاب در زمان طاغوت چگونه بود؟

ما نباید روزهای ذلت قبل از انقلاب اسلامی را فراموش کنیم.در نظام گذشته مردم ،تماشاچی ومتاسفانه تو سری خور بودند.نظام ستمشاهی، در برابر مردمش چون فرعون مستبد بود و در برابر غرب، خاضع و ذلیل بود.

 

نقش کشورهای غربی از جمله امریکا در زمان طاغوت چگونه‌ بود؟

آمریکا همه کاره کشور ما بود و روز به روز، فرهنگ، دین و معارف دینی رو به افول بود؛ در این شرایط امام خمینی ره و همۀ آنهایی که با او همراهی خالصانه کردند، نقش آفرینی نموده و ایران را ، از حضیض ذلت، وابستگی، پسرفت و...به اوج عزت، استقلال و پیشرفت رساندند؛ اگر چه متاسفانه در شرایط امروز ، به خاطر برخی مشکلات معیشتی که عمده آن بی تدبیری برخی مسؤولین بوده است، سایه بر دستاوردهای بزرگ نظام انداخته است. امید است با حضور حداکثری و انتخاب اصلح و در سایه ولایت و با همدلی و وحدت به مدد الهی، بتوانیم از این پیچ تند نیز عبور کنیم و همان گونه که دشمن را در همه عرصه ها ناکام گذاشتیم؛ در عرصه جنگ اقتصادی نیز پیروز شویم.

 

مهمترین ویژگی امام ره در سیره رفتار سیاسی و اجتماعی توضیح بفرمایید ؟


استکبار ستیزی ، ظلم ستیزی ، تکیه بر استقلال و توان مردم، خوداتکایی و‌ خودکفایی، دفاع از مظلوم ، تاکید بر وحدت میان مسلمانان جهان ، دوری از تفرقه و‌نفاق ، مبارزه با استکبار جهانی از مهمترین ویژگی ها در سیره رفتار سیاسی امام ره بود که امروز نیز پس از گذشت سالها از رحلت امام خمینی ره همچنان به عنوان اصول اصلی انقلاب اسلامی مورد تاکید رهبر انقلاب قرار دارد و امیدواریم با توجه به فرامین رهبر معظم انقلاب در تداوم انقلاب همواره موفق باشیم.

 

با توجه به شکل گیری و ثبات انقلاب اسلامی چه ضرورتی برای حضور در عرصه انتخابات وجود دارد؟

ارتحال امام خمینی ره از جانسوزترین وقایع در تاریخ انقلاب اسلامی است. آن عارف واصل، برای رهایی این کشور از دست یزیدیان زمانه به تأسی از اجداد بزرگوارش،قیام و اقدام نمود و در وصیتنامه وزینش -که میراث ماندگار انقلاب است- انقلاب اسلامی را به دست همه ما به امانت گذاشت.به فضل الهی، با انتخاب آگاهانه در انتخاب کاندیدا و با تکیه بر بیانات مقام معظم رهبری و تاکید بر اندیشه و راه ماندگار امام خمینی ره ،  که این نهضت را پرچمداری می کند و به لطف خدای تعالی و به دعای حضرت حجت ارواحنا فداه مقتدرانه و حکیمانه نظام را رهبری می نماید در انتخابات شرکت می کنیم  و شاهد شکست پیاپی دشمن درهمه توطئه ها -که در این سالها علیه ما و منطقه انجام داده است خواهیم بود و این بهترین دلیل ما برای صیانت از انقلاب است.

 

راه عبور از مشکلات در زمان حاضر چیست؟


اگر در مواردی که در داخل مشکلاتی داریم،به تدابیر حکیمانه مقام معظم رهبری گوش فرا دهیم؛ غلبه و پیروزی با ماست؛ راه عبور از برخی مشکلات داخلی،انتخاب رئیس جمهوری است که در تداوم خط و اندیشه رهبری باشد.انشاءالله تعالی به عمل به تدابیر رهبری و توجه جدی به بیانیه گام دوم ، دوران طلایی ایران اسلامی به زودی رقم می خورد.

کد خبر 1063214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha