عدم اعتماد به دولت‌ها و رسانه‌های خارجی از جمله درس‌های قیام ۱۵ خرداد است

حجت‌الاسلام حسینی عدم اعتماد به دولت‌ها و رسانه‌های خارجی را از جمله درس‌های قیام ۱۵ خرداد دانست و گفت: ایستادگی در برابر دولت های استکبار و نقش تاثیرگذار اتحاد حوزه و دانشگاه در استحکام بخشیدن به جامعه دو پیام بسیار مهم در قیام ۱۵ خرداد است.

خبرگزاری شبستان _ اهواز: قیام ۱۵ خرداد جنبشی است ماندگار که راه مبارزه در برابر ظلم و ستم را به مردم آموخت و رهبر و پیشوای انقلاب نیز با مشاهده حمایت و پشتیبانی مردم از او، با اتکا به خداوند و این حمایت مردمی، در راه مبارزه با دیکتاتوری پهلوی گام‌های خود را راسختر برداشت.

 

بدون تردید قیام مردمی ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ به عنوان مبداء و سرآغاز انقلاب اسلامی بود که منشاء تحولات وسیع داخلی و بین‌المللی شد. قیامی برخاسته از خاستگاه مذهبی و ملی علیه استبداد داخلی و استعمار خارجی و در جهت حفظ حریم مرجعیت و روحانیت شکل گرفت.

 

«حجت الاسلام سید محمدرضا حسینی» در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شسبستان در اهواز اظهار کرد: در قیام‌های گذشته مانند ملی شدن صنعت نفت و قيام ۳۰ تير سال ۳۱، علاوه بر نيروهای مذهبی، ملی‌گراها و چپ‌ها نيز حضور فعالی داشتند و خواسته‌ها كاملا دينی نبود، در حالی‌كه در قيام ۱۵ خرداد كه نيروهای سياسی يا سركوب شده و يا اعتماد مردمی را از دست داده بودند، مردم با شعارهای دينی و از شهر قم، مركز تشيع، بر اساس حمايت از مرجع تقليدشان به قيام عليه حكومت زور و استبداد دست زدند.

 

کارشناس تاریخی حوزه علمیه خوزستان افزود: اگر در قيام‌های گذشته رهبران دينی و سياسی جدا بودند، در اين قيام رهبری دينی و سياسی در يک فرد مصمم، شجاع و شايسته جمع شده بود و همه گروه‌ها و شخصيت‌ها نيز او را به عنوان رهبر اعلام كرده بودند.

 

وی با بیان اینکه قيام مردمی ۱۵ خرداد سال ۴۲ عليه ظلم، استبداد و دين‌ستيزی در ايران نتايج كوتاه‌مدت و طولانی‌مدتی را بر جای گذاشت عنوان کرد: اقدام رژيم كه در سال ۴۲ مهم‌ترين نهادهای مذهبی از جمله مدرسه فیضیه و ارزش‌های دينی مردم را نشانه رفته بود، هيچ راه توجيهی برای رژيم باقی نمی‌گذاشت و موجب از بين رفتن چهره مذهبی رژيم شد؛ گرچه پس از آن رژيم دوباره با ساختن مسجد و چاپ قرآن در پی يافتن چهره مذهبی بود كه توفيقی به دست نياورد.

 

حجت الاسلام حسینی اضافه کرد: قيام ۱۵ خرداد كه با حضور گسترده مردم به رهبری علمای دينی به وقوع پيوست، به ظاهر سركوب شد، اما به سبب ويژگي‌ها و شاخصه‌هايی كه داشت، در واقع استمرار يافت و نظام ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی را سرنگون كرد که نگاهی عميق به اين قيام می‌تواند درس های خوبی برای امروز ما نيز داشته باشد.

 

وی اولین درس از این قیام را الگوی گیری از قیام امام حسین دانست و تصریح کرد: دومين درس اين قيام، عدم اعتماد به دولت‌ها و رسانه‌های خارجی است؛ در اين قيام دولت‌هايی كه شعار دموكراسی و مردم‌سالاری می‌دادند نه تنها از قيام مردمی ايرانيان حمايت نكردند، بلكه چون محمدرضا شاه در پی تامين اهداف آنان بود، به طرفداری از ديكتاتوری وی پرداختند و در رسانه‌های خود قيام سراسری مردم را به شكل اعتراض عده‌ای مرتجع، محدود نشان دادند.

 

این کارشناس تاریخی ابراز کرد: امروز نيز دولت‌های به اصطلاح دموكرات هيچگاه به دنبال مردم‌سالاری، آزادی و يا تامين حقوق بشر و ملت‌ها نبوده و هر جا منافعشان اقتضا كند، به همان جا می‌روند، جنايات رژيم صهيونيستی در فلسطين و سكوت كشورها و همچنين جنايات آمريكا در عراق و اشغال اين كشور بدون مجوز بين‌المللی و عدم واكنش جدی دولت‌ها بيانگر عمق دروغگويی آنها در شعارهای آزاديخواهانه است.

 

وی در پایان یاد آور شد: ایستادگی در برابر دولت های استکبار حتی اگر قدرت بی بدیل جهانی باشند و همچنین نقش تاثیرگذار اتحاد حوزه و دانشگاه در استحکام بخشیدن به جامعه دو پیام بسیار مهم دیگر قیام 15 خرداد است و نهضت نرم‌افزاری علمی كه امروزه مورد نظر مقام معظم رهبری است توسط اين دو نهاد قابل تحقق است.

 

کد خبر 1063250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha