کارگاه‌های تخصصی خیاطی در دو مراکز یادگیری محلی سوادآموزی سقز افتتاح شد

با حضور معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان کارگاه‌های تخصصی خیاطی در دو مرکز یادگیری محلی شهدای سوادآموزی و پیامبر اکرم(ص) شهرستان سقز افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان در مراسم افتتاحیه کارگاه‌های تخصصی خیاطی در دو مرکز یادگیری محلی شهدای سوادآموزی و پیامبر اکرم(ص) شهرستان سقز با بیان اینکه مسئولیت اجتماعی باعث دوام و بقای هر ملتی می‌شود، اظهار کرد: حس خیرخواهی و کمک به همنوع و مهمتر از همه بخشیدن مال، کاری بس عظیم است و با وجود آنکه حُبّ مال در وجود انسان بسیار قوی است، اما انسان هایی که از مال خود می بخشند، انسان های ویژه و برگزیده هستند.

 

 رمضان یوسفی ضمن تشکر از اقدامات شایسته آموزش و پرورش و اداره سوادآموزی شهرستان در راستای اهداف حوزه سوادآموزی، با تأکید بر این نکته که برای توسعه جوامع انسانی شاخص‌هایی وجود دارد و یکی از هفت شاخص اصلی توسعه سواد است، بیان کرد: علی‌رغم تعریف جدید یونسکو از سواد که معتقد است باسواد به شخصی اطلاق می‌شود که به وسیله آموزه‌های خود بتواند در خود تغییری ایجاد کند، باید به یاد داشت که ورود به هر تغییر از آموزش نشات می‌گیرد؛ اما باید اذعان کرد که بخشی عمده از تغییری که مدنظر است، در جامعه آموزشی اتفاق نمی‌افتد و این به چالش بزرگی تبدیل شده است.

 

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه سواد در ادیان مختلف گفت: موضوع دستیابی همه مردم به حق آموزش و سواد پایه همواره در کانون توجه ملی قرار داشته و دستاوردهای سوادآموزی کشور در طول سال‌های پس از انقلاب اسلامی و به ویژه پس از تاسیس سازمان نهضت سوادآموزی به فرمان حضرت امام (ره)نشان از موفقیت های چشمگیر در تحقق عدالت آموزشی دارد.

 

یوسفی افزود: نهضت سوادآموزی با کاربردی کردن آموزش در تلاش است تا سوادآموزان به معنای واقعی تحول را در زندگی خود احساس کنند؛ مراکز یادگیری محلی با محوریت سوادآموزی همسو با مهارت آموزی ظرفیت مناسبی برای به ثمر رساندن این هدف است.

 

وی خاطرنشان کرد: رشد فزاینده تحولات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور و بروز و ظهور فناوری‌های نوین اجرای برنامه های سوادآموزی را با اقتضائات و رویکردهای جدید روبرو کرد و سبب شد تا تجربه موفق راه اندازی مراکز یادگیری محلی به عنوان پایگاه تخصصی ارائه کننده خدمات آموزشی- فرهنگی ویژه بی سوادان و کم سوادان بزرگسال مورد توجه قرار گیرد.

 

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان اظهار کرد: در مراکز یادگیری محلی با خلق و توسعه فرصت های یادگیری جدید, تقویت مشارکت محلی, تعامل اثربخش و ارائه آموزش‌های آینده‌نگر، سوادآموزان به سطحی از توانمندی و مهارت‌های پایه برای بهتر زیستن دست می‌یابند.

 

وی اعلام کرد: رویکرد این مراکز تقویت مشارکت و مدیریت محلی بوده و در همه مناطق شهری و روستایی به ویژه در مناطق غیر برخوردار می توانند نقش و رسالت مهمی در رسیدن به اهداف توسعه فرهنگی- اجتماعی کشور داشته باشند.

 

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان در تعریف مرکز یادگیری محلی سوادآموزی گفت: مرکز یادگیری محلی یک واحد آموزشی است که بر اساس نیازسنجی محلی و به منظور ارائه خدمات آموزشی به افراد بی‌سواد و کم‌سواد شامل آموزشهای سواد پایه آموزش مهارتهای اساسی زندگی حقوق شهروندی و مهارت های اجتماعی در جهت توانمندسازی و ایجاد فرصت یادگیری محلی یادگیری مادام العمر با استفاده از ظرفیت های موجود فعالیت می نماید.

 

یوسفی مهارت‌آموزی را حلقه مفقوده آموزش و پرورش کشور دانست و گفت برای جبران این نقیصه در آموزش بزرگسالان اولین بار در سال ۱۳۸۰ مراکز یادگیری محلی در سوادآموزی کشور تاسیس و دایر گردید تا در کنار آموزش سواد پایه مهارت آموزی و حرفه آموزی و جنبه های مختلف یادگیری در این مراکز به مخاطبان و فراگیران سوادآموزی آموزش داده شود.

 

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان ایجاد انگیزه، ایجاد عزت نفس، توانمندسازی مخاطبان سوادآموزی، ایجاد فرصت‌های برابر یادگیری، متناسب سازی و کاربردی کردن آموزش با نیازهای واقعی مخاطبان، توسعه و ترویج فرهنگ مشارکت، کمک به بهبود زندگی مردم از طریق آموزش مهارت ها و نیز توجه به تحقق شعار سال را از جمله اهداف تأسیس و ایجاد مراکز یادگیری محلی سوادآموزی برشمرد.

 

یوسفی گفت: در سرشماری سال ۵۵ استان کردستان از جمعیت کمتر از ۳۰ درصد باسواد برخوردار بود اما به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی و پیام تاریخی بنیانگذار انقلاب (ره) اتفاقات و نهضت عظیمی در سوادآموزی شکل گرفت و وضعیت باسوادی استان هم اکنون به بالای ۹۴ درصد جامعه هدف رسیده است.

 

وی افزود: ۱۹ مرکز یادگیری محلی شامل ۵ مرکز دولتی و ۱۴ مرکز غیر دولتی در استان کردستان فعال هستند و در تلاش هستیم که ۱۰ مرکز دیگر در سطح استان در سال جاری راه اندازی کنیم.

 

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان کردستان خاطرنشان کرد: هدف از فعالیت مراکز یادگیری محلی این است که افراد کم‌سواد و بی‌سواد را با ۵ رویکرد سوادآموزی شامل آموزش سواد، مهارتهای اساسی زندگی، مهارت های گروهی و اجتماعی، حقوق شهروندی و حرفه‌آموزی آشنا کند.

 

یوسفی خاطرنشان کرد: مراکز یادگیری محلی، تلفیقی از سواد ، مهارت و حرفه آموزی هستند.

 

وی با تقدیر از بذل توجه خیرین و معتمدین خوشنام و نیک اندیش شهرستان سقز به مسائل مهم و اساسی آموزش و پرورش به صورت کلی و مبحث سوادآموزی به صورت ویژه با اشاره به اینکه برای نیل به اهداف سوادآموزی در تحقق برنامه‌های اساسی، نیاز به بستر سازی و امکانات لازم است، گفت: ظرفیت خیرین می‌توانند آموزش و پرورش را برای فراهم کردن بسترهای لازم برای توسعه کارگاه های مهارت اجتماعی و حرفه‌آموزی یاری رساند و به ویژه می‌تواند افراد بی‌سواد را توانمندتر سازد تا افراد مفیدتری برای خانواده و جامعه خود باشد.

 

 معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان در پایان سخنان خود از کلیه عوامل اداره آموزش و پرورش شهرستان سقز منجمله مدیریت و معاونین اداره و رئیس و کارکنان اداره سوادآموزی برای قدم های مؤثر در توسعه سواد آموزی شهرستان تقدیر کرد.

کد خبر 1063462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha