مطالبه گری کارگروه هنری دهه کرامت از دستگاه های فرهنگی

سیدجواد رفائی گفت: یکی از اهداف کارگروه هنری دهه کرامت مطالبه گری از سازمان ها و نهادها از سهم امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س) و حضرت عبدالعظیم الحسنی در برنامه های فرهنگی و هنری کشور است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، دهه کرامت از 22 خرداد تا یکم تیرماه با شعار «خدمت کریمانه؛ گره گشایی به رسم اهل بیت علیهم السلام» در سراسر کشور برگزار می شود؛ همزمان با ایان دهه کرامت برنامه های فرهنگی و هنری  متنوعی   از سوی بنیاد بین المللی امام رضا(ع)  با همکاری سازمان های مختلف در کشور برگزار می شود درباره برنامه های فرهنگی و هنری بنیاد امام رضا در ایام دهه کرامت با  «سید جواد رفائی» مشاور فرهنگی هنری بنیاد بین المللی امام رضا(ع) و مسئول کارگروه دهه کرامت در بنیاد فرهنگی و هنری امام رضا (ع)  به گفتگو نشسته ایم که در زیر می آید:

 

در دهه کرامت چه تولیداتی  از سازمان ها و نهادها از سوی بنیاد فرهنگی و هنری امام رضا(ع) در اختیار  عموم قرار می گیرد؟

 در این برنامه یک سری کارهایی که شهرداری تهران  با موضوع امام رضا(ع)  در سال های گذشته  تولید کرده است را در اختیار شهرداری های دیگر قرار دادیم و   در کنار آن یک سری دیگر  از کارهایی که بنیاد فرهنگی و هنری امام رضا(ع) تولید کرده  را در اختیار مجموعه های دیگر قرار دادیم در واقع می خواهیم از ظرفیت آثاری که در سال های  تولید شده است دوباره  استفاده کنیم و  با مستند سازی در اختیار دیگران قرار دهیم به عنوان نمونه  ممکن است یک بنری با موضوع امام رضا(ع) در یک استان تولید شده امسال این بنر را در یک شهر دیگر  به نمایش می گذاریم.

 

هدف برنامه های شما  یکپارچه سازی برنامه های دهه کرامت است؟

در  واقع ما با این کار می خواهیم  با این رویه یک همبستگی جمعی ایجاد کنیم؛ نگاهمان کارگروه هنری دهه کرامت این است که این رویه را در  سال های آینده هم ادامه دهد و یک همبستگی جمعی  درباره آثار هنری تولید شده در سال های گذشته با موضوع امام رضا(ع)ایجاد کند.

 

سهم دستگاه های فرهنگی و هنری  در تولید برنامه های هنری برای امام رضا (ع) چه میزان است؟

یکی از کارهای دیگر که در کارگروه هنری دهه کرامت انجام می دهیم مطالبه گری  از سازمان ها و نهادها از سهم امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س) و حضرت عبدالعظیم الحسنی در برنامه های فرهنگی و هنری در کشور است؛ مگر مبنای جمهوری اسلامی اهل بیت(ع) نیست؟ جمهوری اسلامی مبنایش دین و اهل بیت (ع) است و ما تنها اماممان امام هشتم در اینجاست و خاندانش که به اینجا آمدند و خاندانش به خاطر امام آمده است، چه حضرت معصومه(س)  چه حضرت شاهچراغ (ع) و چه دیگر ائمه برای امام رضا (ع) به اینجا آمدند. امام رضا (ع)مشعل فروزاتنی بوده که این مسیر ار روشن کرده است و حالا همه مجموعه باید کمک کنند که این کار انجام شود. در دو سال گذشته اعضای دهه کرامت در  دیداری در خدمت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود ند در این دیدار من پیشنهاد دادم که آقای وزیر از مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  بخواهند که این کار را انجام دهد؛ قطعا وزارتخانه در چهل سال گذشته تولیداتی دارند می خواهیم بدانیم که چقدر از این تولیدان مربوط به امام رضا (ع) است.

 

آیا برنامه های نو با موضوع امام رضا (ع)  در دستور کار دارید؟

همین اساس ما باید بتوانیم آثار نو و زیبایی را  با موضوع امام رضا(ع) تولید کنیم و هر سال در دهه کرامت در یک نمایشگاه ملی بزرگ به نمایش درآوریم  در این نمایشگاه ملی همه مردم کارهای جدید ببینند نه اینکه هر سال یک خطی را که مردم می بینند را دوباره ببینند باید یک نقاشی و یک خط جدید با یک فرم جدید کار را انجام دهد. یکی از مطالبات ما این است که سازمان ها را متوجه این مسئله بکنیم. یکی از اهداف ما این است که سازمان ها را متوجه این وضعیت کنیم که شما در مورد مسایل شهروندی مسئول نیستید بلکه برای رساندن پیام اهل بیت باید از هنر استفاده کنید.

 

بنیاد فرهنگی هنری امام رضا (ع) برای فرهنگ سازی در میان جوانان هنرمند درباره سیره حضرت رضا (ع) چه اقداماتی انجام می دهد؟

یکی از کارهایی که بنیاد فرهنگی امام رضا (ع) انجام داده و الان دوره 18 و 19  آنرا برگزار می کند، جشنواره های فرهنگی و هنری امام رضا (ع) است ما در استان های کشور متناسب با توانایی هایی که دارند جشنواره را برگزار می کنیم، به عنوان مثال امسال جشنواره تئاتر در استان آذربایجان شرقی برگزار می شود. ما از همه هنرمندان کشور دعوت کردیم که به این فراخوان پاسخ دهند و آنجا آثار بررسی می شود و بعد به آنها جایزه داده می شود . ما نه تنها در بخش هنری بلکه در بخش های فرهنگی  و پژوهشی نیز به همین شکل عمل می کنیم . الان ما در چهار استان جشنواره های پژوهشی و همایش های پژوهشی  در رابطه با امام رضا(ع) داریم که  محتوای تولیدی این همایش ها در اختیار دیگران قرار می گیرد؛ می خواهم جوانان، اندیشمندان و هنرمندان آثاری را برای امام رضا (ع) خلق کنند.

کد خبر 1063557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha