کسی که تنها به فکرش اکتفا کند خود را به خطر انداخته است

حجت الاسلام مدبر گفت: دین انسان ساز اسلام، مشورت را عین هدایت دانسته و معتقد است کسی که تنها به فکر خود اکتفا کند خویشتن را به خطر انداخته است.

حجت الاسلام «محمد حسین مدبر» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم، گفت: خداوند، حضرت محمد (ص) را موظف کرده که در امور اجتماعی با پیروان خویش مشورت کند و یکی از ویژگی های مومنان را همین امر دانسته و به بندگان خود توصیه کرده که سخنان گوناکون را بشنوند و از بهترین آنها تبعیت کنند.

 

امام جمعه جهرم افزود: همچنین دین اسلام در امور اجتماعی هر چند در مورد اجتماع کوچک مانند خانواده و در مسائلی خرد مشورت را مورد تاکید قرار داده و در آیه 233 سوره «بقره» نیز در بیان این مطلب و از شیر گرفتن کودک شیرخوار گفته شده «پدر و مادر استبداد و خودرأیی به خرج نداده و با یکدیگر و در صورت لزوم با دیگران مشورت کنند و بهترین تصمیم را بگیرند».

 

وی به ریشه یابی لغوی و مفهوم شناسی واژه «شورا» اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از این معانی «بر بام و بلندی برآمدن» بوده و کسی که در کارش با دیگران مشورت می کند، گویی به کمک مشاور یا مشاورانش بر ارتفاع قرار می گیرد از بالا به موضوع می نگرد و بر تمام جوانب موضوع اشراف پیدا می کند و همه جوانب آن و نیز آینده آن را می بیند؛ خطرات و تهدیدات پیرامون آن را در می یابد و آنگاه تصمیم می گیرد.

 

حجت الاسلام مدبر «گردآوری و برداشت عسل» را واژه دیگری در مفهوم شناسی واژه «شورا» عنوان کرد و در توضیح آن گفت: کسی که در کارش با دیگران مشورت می کند چونان زنبور عسل است که از کندوی خویش بیرون می آید و در پی یافتن گل ها و گیاهان مسافتی را طی کرده خود را به رنج می اندازد و بر روی هر گلی نمی نشیند.

 

وی ادامه داد: زنبور شهد گل ها و گرده های آنها را با خود به کندو آورده تجزیه و تحلیل می کند و کام خویش و دیگران را نیز شیرین می کند.

 

امام جمعه جهرم خاطرنشان کرد: دین انسان ساز اسلام، مشورت را عین هدایت دانسته و معتقد است کسی که تنها به فکر خود اکتفا کند خویشتن را به خطر انداخته است.

 

وی ادامه داد: امام علی (ع) نیز معتقد است که در زندگی هیچ یاور و پشتیبانی به پای مشورت نمی رسد و می فرماید «اگر بخواهی در زندگی از لغزش ها و پشتیبانی ها در امان باشی، با صاحبان اندیشه مشورت کن.

 

حجت الاسلام مدبر با اشاره به اینکه مشورت گره زدن تجارب خویش با تجارب دیگران و استفاده از نور اندیشه است، تصریح کرد: دین مبین اسلام به پیروان خویش توصیه می کند در هر کاری به متخصصان آن کار و صاحبان تجربه مراجعه و مشورت کنند؛ آنگاه با عزمی راسخ بر خدای خویش توکل کرده کار را عملی ساخته و انتخاب خویش را بنماید.

 

کد خبر 1063620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha