امام(ره) نظام را بر اساس حکمت متعالیه بنا کردند

آسیابانی گفت: در کتاب «امام و مسئله آزادی» اشاره شده که امام(ره) در جایگاه فقاهت و مرجعیت با سلطنت پهلوی مبارزه و نظام را بر اساس حکمت متعالیه بنا کردند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست نقد و بررسی کتاب «امام و مسئله آزادی» امروز دوشنبه 17 خرداد با حضور شریف لک زایی نویسنده، مرتضی یوسفی راد منتقد و محمد آسیابانی به عنوان دبیر جلسه در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

 

محمد آسیابانی در این نشست در توضیح کتاب امام و مسئله آزادی گفت: کتاب شش فصل دارد. فصل اول اختیار و آزادی و کرامت نامیده شده است که معرفی مباحث بنیادین پژوهش است. در فصل دوم کتاب مناسبات آزادی و امنیت بررسی شده است. در این فصل قید شده که این دو بر هم تقدم ندارند و امام آزادی و امنیت را در یک راستا می دانستند.

 

این نویسنده و خبرنگار ادامه داد: آزادی و مشارکت سیاسی بحث فصل سوم کتاب امام و مسئله آزادی است. آزادی از حقوق اولیه بشر است. تعیین حکومت و سرنوشت سیاسی نیز از حقوق اولیه مردم است. فصل چهارم کتاب مردم سالاری دینی و حقوق اقلیت ها نامیده شده است. در این فصل توضیح داده شده که در نظام سیاسی مورد نظر امام چه حقوقی برای اقلیت های دینی اعم از یهودیان، زرتشتیان و مسیحیان در نظر گرفته شده است.

 

وی با بیان اینکه آزادی مطبوعات و بنیان های سیاسی آن فصل پنجم کتاب امام و مسئله آزادی است، افزود: این فصل برای بنده جالب و قابل توجه بود. به سوی یک نظریه آزادی که جمع بندی مباحث کتاب است، فصل ششم کتاب امام و مسئله آزادی است. نویسنده در این فصل جایگاه آزادی در نظر امام به عنوان یک حکیم را روشن می کند.

 

آسیابانی بیان کرد: دکتر شریف لک زایی کتاب امام و مسئله آزادی را به پدر مرحوم شان حجت الاسلام شیخ محمد لک زایی از علمای برجسته منطقه سیستان تقدیم کردند. زمان انتشار کتاب این عالم مبارز در قید حیات بود و در تیر ماه 98 دار فانی را وداع کرد.

 

وی اظهار داشت: در کتاب امام و مسئله آزادی اشاره شده است که امام در جایگاه فقاهت و مرجعیت با سلطنت پهلوی مبارزه کردند و نظام را بر اساس حکمت متعالیه بنا کردند. در فصل اول به بحث حوزه اختیار توجه شده است. امام (ره) در مباحث جبر و اختیار به تقسیم بندی کلاسیک در نظام اسلامی قایل بودند. مبنای تبیین آزادی از دیدگاه امام از منظر فلسفی بوده است.

 

گفتنی است،کتاب «امام خمینی(ره) و مسأله آزادی» توسط نشر عروج و با همکاری مرکز فرهنگی و دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی جهاد دانشگاهی (۱۳۹۷) به بهای ۳۵ هزار تومان چاپ و منتشر شده است.

کد خبر 1063711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha