فرهنگ آپارتمان نشینی، حلقه مفقوده شهرسازی در یزد

امروز با وجود گسترش آپارتمان نشینی و افزایش بی رویه شهرک های آپارتمانی، شاهد کمترین اقدام در زمینه فرهنگ زندگی در این آسمان خراش ها در شهر یزد هستیم.

خبرگزاری شبستان- یزد، سیدضیا میررحیمی؛ افزایش جمعیت در هر جامعه ای مستلزم گسترش سازه های مسکونی است که امروزه در جوامع مختلف نیز شاهد این امر هستیم و شهرها روز به روز در حال گسترش هستند.

ساخت و سازهای آپارتمانی به جای ساختمان های ویلایی به عنوان یکی از راهکارهای عدم گسترش بی رویه شهرها است که در حال حاضر نیز این رویه دنبال شده است.

استان یزد نیز از این امر استثنا نیست و در محدوده های مختلف این آپارتمان نشینی ها را دنبال می کند ولی با این وجود گسترش حاشیه نشینی ها نیز ادامه دارد.

در محدوده ای که تنها جای 20 خانوار است با ساخت و سازهای آپارتمانی بیش از 100 خانوار جای گرفته اند که همین امر باعث ایجاد نگرانی های مختلف شده است.

عدم توجه به شهرسازی و همچنین فرهنگ آپارتمان نشینی باعث شده که بسیاری از مشکلات را در این انبوه سازی ها و آپارتمان نشینی را داشته باشیم.

عدم وجود برنامه ریزی دقیق برای محدودهای آپارتمانی باعث شده که اکنون هزاران آپارتمان بدون توجه به مراکز فرهنگی، مسجد، مدرسه، مراکز رفاهی ساخته شود و تنها عده ای از این ساخت و سازها بهره مند شوند.

 

 

آپارتمان سازی های بی رویه و عدم توجه به امکانات مورد نیاز برای خانواده ها

علی کلانترزاده، کارشناس برنامه ریزی شهری با اشاره به رواج بی رویه آپارتمان نشینی در نقاط مختلف شهر گفت: متاسفانه امروز شاهد بی توجهی به بحث آپارتمان نشینی ها شده ایم که ممکن در آینده نزدیک مشکلات بزرگتری را برای ما بوجود بیاورد.

وی افزود: برای ساخت و سازهای مختلف نیازمند برنامه ریزی با حضور کارشناسان مختلف هستیم تا تمامی جوانب این انبوه سازی ها در نظر گرفته شود اما آنچه که اکنون شاهد هستیم متاسفانه کمتر به این امر توجه شده و در محدودهای مختلف شهر این نکته ها رعایت نشده است.

این کارشناس برنامه ریزی شهری گفت: دستگاه های متولی باید با همکاری یکدیگر بتوانند تمامی جوانب در محدوده یک منطقه آپارتمانی را بررسی کرده و برنامه ریزی دقیقی داشته باشند و تمامی امکانات آموزشی، تفریحی، اداری، رفاهی را در نظر بگیرند.

کلانترزاده بیان کرد: اما آنچه که مهمتر از این نکته ها است توجه به فرهنگ آپارتمان نشینی است که به مراتب درجه ای بالاتر برای زندگی است.

 

 

وی گفت: اگرچه به برخی از نکات شهرسازی در این آپارتمان نشینی ها توجه شده اما متاسفانه توجه به فرهنگ آپارتمان نشینی به مراتب مورد غفلت واقع شده است به نحوی که خانوار و خانواده ای که هیچ زمینه ای در خصوص فرهنگ آپارتمان نشینی ندارد با حضور در این موقعیت باعث ایجاد مشکلات متعددی برای او می شود.

کلانترزاده بیان کرد: بدون توجه به فرهنگ آپارتمان نشینی زندگی با مشکل روبرو است و به خصوص  برای خانواده هایی که در مناطق ویلایی زندگی کرده اند به مراتب سخت تر می توانند با این شرایط وفق پیدا کنند.

وی گفت: مسئولان دستگاه قضا باید با ارائه آمار در این خصوص مسائل و مشکلات عدم توجه به فرهنگ آپارتمان نشینی را گوشزد کنند تا مسئولان امر نیز توجه کنند و برنامه ریزی کنند.

 

 

فرهنگ اپارتمان نشینی حلقه مفقوده زندگی در آسمان خراش ها

سید محمد میررحیمی، یکی از خانواده هایی است که در آپارتمان های سطح شهر یزد زندگی می کند در خصوص عدم توجه و رسیدگی به مناطق آپارتمانی گفت: متاسفانه رشد بی رویه آپارتمان ها و سودجویی برخی از افراد باعث شده که بسیاری از خانواده های آپارتمان نشین با مشکل روبرو شوند.

وی بیان کرد: بسیاری از خانواده های حاضر در این آپارتمان ها از شرایط فرهنگی ناراحت هستند و این امر نیز به دلیل عدم توجه آپارتمان سازان به فرهنگ سازی در این زمینه بوده است.

این شهروند یزدی گفت: اگر مسئولان می خواستند که این چنین آپارتمان نشینی در شهر رواج پیدا کند باید به فکر حواشی آن نیز بودند تا امروز با این مشکلات روبرو نشوند.

میررحیمی بیان کرد: همسر و فرزندان ما امروز هیچ جایی برای تفریح و نشاط سالم در بین آپارتمان ها ندارند زیرا آپارتمان های سر به فلک کشیده همه جا را محاصره کرده اند و هیچ مرکز رفاهی، تفریحی، آموزشی و ورزشی برای آنها در نظر گرفته نشده است.

این شهروند یزدی گفت: در این مناطق حتی یک مسجد هم ساخته نشده است و این نشان می دهد که تنها هدف ساختمان سازان سودجویی بوده است و هیچ توجهی به تغذیه روحی مردم نداشته اند و این امر نیز توسط  هیچ ارگانی پیگیری نمی شود.

وی گفت: اگر امروز هم می خواهیم این مشکلات کمتر شود با این شرایط در نظر گرفته شود و برای خانواده ها نیز آموزش های مختلف در نظر گرفته شود و در کنار آن نیز به امکانات مورد نیاز در این مکان ها توجه شود.

توجه به فرهنگ آپارتمان نشینی امری اساسی است که باید در کنار شرایط دیگر در نظر گرفته شود و در این صورت می توانیم خانواده ها را با این شرایط آشنا کرده و از مشکلات بکاهیم.

دستگاه قضا مطالبه گری را بر اساس آمارها دنبال کند

در این میان وظیفه شهرداری ها در نظر گرفتن شرایط موجود و ساخت و سازها بر اساس برنامه ریزی و مراکز فرهنگی نیز توجه به ایجاد مراکز فرهنگی و هنری و آموزش و پرورش نیز توجه به مراکز آموزشی و تربیتی است اما در این میان نقش دستگاه قضا نیز بر کسی پوشیده نیست زیرا می تواند با بررسی و تحلیل آمارهای مربوط به مشکلات اپارتمان نشینی در خصوص برنامه ریزی صحیح و فرهنگ سازی مطالبه گری داشته باشد.

کد خبر 1064205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha