امام حلقه وصل انسان با خدا است

استاد حوزه علمیه قم گفت: تشیع یگانه بستری است که رابطه انسان با خدا را در طول تاریخ حفظ کرده و با وجود امام معصوم به عنوان حلقه وصل هیچگاه از بین نمی‌رود.

 خبرگزاری شبستان، گروه غدیر و مهدویت به نقل از  تحلیلی رادیو گفت و گو، حجت الاسلام سید منذر حکیم استاد حوزه علمیه قم با برنامه « سوفیا » در مورد فلسفه امامت مصاحبه تلفنی کرد.


حجت الاسلام حکیم با اشاره به تعبیر امام و مفهوم امامت که ارتباط تنگاتنگی با ولایت دارد تصریح کرد: در واژه امام مفهوم پیشوایی ارزشی نهفته است و تکامل و ارتقا یافتن انسان در پیشگاه خدا به جایی می‌رسد که او را به مقام امامت می‌رساند.
 

وی ضمن اشاره به ظرفیت بالای امامت به تعبیر امام رضا ( ع ) اساس اسلام را امامت دانست و خاطرنشان کرد: هدف اسلام از ارسال پیامبران در امامت و مدیریت زندگی بشر خلاصه می‌شود که توسط هادیان الهی که به عمق معرفتی قرآن دست یافتند انجام می‌شود.
 

استاد حوزه علمیه قم راه به کمال رسیدن انسان را معرفت خواند و ضمن اشاره به راهنمایی برای رسیدن به خدا و الگوی عملی به عنوان مهمترین وظیفه امام اذعان کرد: خداوند در سوره مبارکه حمد به خوبی انسان را راهنمایی کرده و مسیر صحیح را نشان داده و برای این مسیر مصداقی نیز آورده و راهنما و عصمت را نشان داده است.
 

حجت الاسلام حکیم مهمترین نعمت پس از وجود را نعمت معرفت دانست و تاکید کرد: براساس روایتی از امام رضا (ع)، اهل بیت اسلام را به عنوان دینی پیشرو و پویا قبول دارند و با توجه به تجلی توحید و نبوت در امامت، با امامت اهل بیت، اسلام دینی پیشرو خواهد بود و در مقابل هر گونه نقص و اشکالی، امام قدرت و توان دفاع از اسلام را دارد و در مسیر پویایی انسان را به مقام خلیفه اللهی برساند.
 

وی تاکید کرد: فلسفه امامت، اسلام را دینی زنده و اَبَدی نگاه می‌دارد و براساس فرمایش پیامبر اسلام دو گوهر گرانبهای اسلام، قرآن و اهل بیت است که تا ابد در کنار قرآن در جامعه بشری هستند و حاکمیت دین خدا به گونه‌ای خواهد بود که مکاتب دیگر رنگ و بویی نخواهد داشت و دین اسلام در جهان بشریت مطرح می‌شود.

حجت الاسلام حکیم همچنین در مورد تمایز امامت در تشیع با مذاهب دیگر خاطرنشان کرد: بر اساس فرمایش علامه طباطبائی(ره)، تشیع یگانه بستری است که رابطه انسان با خدا را در طول تاریخ حفظ کرده و با وجود امام معصوم به عنوان حلقه وصل هیچگاه از بین نمی‌رود.

 
 
کد خبر 1064377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha