پروژه «قلم روشن» به دنبال خلق نمایشنامه فاخر است/موافق برگزاری جشنواره های متعدد درحوزه تئاتر نیستم

آشنا با بیان اینکه پروژه «قلم روشن» یکی از اتفاق‌های خوب و مهم در عرصه نمایشنامه‌نویسی به شمار می‌رود، گفت: با اجرای این پروژه تلاش داریم علاوه برتولید نمایشنامه های فاخر و در تراز ایران اسلامی، از نمایشنامه نویسان نیز در بحث چاپ و اجرا حمایت نمائیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری،‌ «قادر آشنا» عصر امروز(۱۹خرداد) در نشست با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان که در شهرستان نور برگزار شد، با بیان اینکه در دو دوره مدیریتی در اواخر دولت‌ها شاهد بحران اختلاف عمیق بین دولت و هنرمندان بودم، اظهار کرد: الان هم که پس از ۱۰ سال برگشتم شاهد مشکلات کرونا و بدهی مرکز هنرهای نمایشی و ...هستم.

 

مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی کشور افزود: افتخار دارم در دوره مدیرکلی هنرمندان خوبی را به عرصه نمایش بکشانم و معرفی کنم، در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، اردبیل و ... سوابق خوبی برجای گذاشتم.

 

آشنا با اشاره به اقداماتی در بحث مدیریت تئاتر، تصریح کرد: تئاتر را خوب می‌شناسم، باورم بر این است که انجمن هنرهای نمایشی استان و شهرستان‌ها باید قوام و دوام داشته باشد و طبق همان اساسنامه عمل کنند تا انجمن شهرستان‌ها تعطیل نشود.

 

وی گفت: تغییر اساسنامه بدون ارائه ادله حقوقی ممکن نیست ولی در این اساسنامه یک اشکالی وجود دارد، اینکه ما انجمن‌های شهرستانی را ندیدیم که پیگیر دیده شدنش هستیم، بودجه ملی در اختیار ما است، بودجه فرهنگ و هنر در اختیار شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان است.

 

آشنا ادامه داد: در سال گذشته تلاش کردیم ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بودجه مرکز را به استان اختصاص دهیم، امسال هم پس از احیای تفاهم‌نامه بعد از سه سال، ۸ میلیارد تومان به استان‌ها تخصیص دادیم، البته تا الان بودجه ملی را امضا نکردیم، بدهی ۱۱ میلیاردی مرکز را پرداخت کردیم.

 

وی بیان کرد: در بحث ساماندهی گروه‌ها باورمان بر این بود که کاری به‌نام تئاتر شهر انجام بدهیم، در سال ۱۳۹۰ به هر استانی ۱۰۰ میلیون تومان بابت تجهیز سالن پرداخت کردیم، پس از آن با تشکیل گروه و جانمایی نمایشنامه نویس برای گروه الف ۸ میلیون، گروه ب ۸ میلیون و گروه ج ۳ میلیون تومان برای تولید در کل کشور بودجه می‌دهیم که متاسفانه پس از استقرار گروه‌ها اجرایی صورت نگرفت و حذف شد‌.

 

آشنا اضافه کرد: گام بعدی ما این بود که بین گروه‌های مستقر در کشور جشنواره‌ای برپا کنیم ولی نشد، به شیوع کرونا برخوردیم، تلاشم نهادینه شدن حوزه هنرهای نمایشی است روی این حوزه تعصب دارم.

 

مدیرکل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به بحث نمایشنامه تاکید کرد: سه مدل نمایشنامه‌نویسی اعم از سه قلم روشن، نقد صوت و راه روشن را در تهران شروع کردیم، در این حوزه بزرگوارانی که قلم خوبی دارند می‌توانند ورود پیدا کنند هیچ محدودیتی هم ندارد.

 

آشنا اذعان کرد: نمایشنامه‌نویسی مرز نمی‌شناسند، در این حوزه هر تعدادی که توانمندی دارند بیایند تلاش کنند، مازندرانی‌ها می‌توانند طرح را ارائه بدهند ما هم برای چاپ، نویسندگی و اجرا حمایت می‌کنیم.

 

وی با بیان اینکه در حوزه قلم روشن ۱۲ نمایشنامه با متن خوب در تراز کشور عزیزمان ایران اسلامی تولید شد، خاطرنشان شد: پروژه «قلم روشن» یکی از اتفاق‌های خوب و مهم در عرصه نمایشنامه‌نویسی به شمار می‌رود. در هر سرزمینی که ادبیات جدی گرفته شده، زمینه پویایی و زایایی سایر هنرها نیز فراهم شده است.

 

آشنا اعلام کرد: هنرمندان از همه سلایق آماده اجرا و پخش و آماده‌سازی برای جشنواره فجر هستند، در مورد تئاتر خیابانی حدود ۷۸ نفر از کسانی که در جشنواره‌های مختلف سال گذشته شرکت کردند، مجدد اجازه اجرای کار به آن‌ها دادیم.

 

وی تصریح کرد: من با تعدد جشنواره‌ها مخالف هستم، ۷۰ درصد هزینه‌ها صرف اجرا می‌شود، طرحی که بر رویش اصرار دارم این است که همه جشنواره‌ها در قالب یک جشنواره خلاصه شود مازاد هزینه‌ها را صرف گروه‌ها کنیم، نکته بعدی در خصوص آموزش است که باید خروجی داشته باشد.

 

 مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی کشور عنوان کرد: در حوزه سینما و تئاتر در اوضاع کرونایی می‌توان شاهد رعایت موارد پیشگیرانه بود چرا که این مشاغل پس از تعطیلی متضرر شدند، در شرایط نارنجی می‌توانند اجرا داشته باشند اما آن چیزی که رویش تاکید دارم این است که تئاتر با اجرای عمومی زنده است، در تفاهم‌نامه سهم تولید و اجرای عمومی در این کار دیده شود.

 

آشنا ادامه داد: یک نفر هنرمند از مجموعه هنرهای نمایشی طلبکار نیست، یاد گرفتیم که اگر هنرمندی اجرا می‌کند از او حمایت کنیم، افتخار می‌کنم در خدمت هنرمندان تئاتر باشم، بحث هنر کات در شرایط کرونایی اجرا شد.

کد خبر 1064462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha